- I den stærkt besatte Winning Series Karting (WSK) scorede Christian en fornem treer ved 3. afdeling af Europa-serien på spanske Zuera, forklarer teamchef og far Erik Sørensen. - Derfor var der lagt op til et frontresultat i WSK Europe-finalen på den traditionsrige karting-bane i Sarno (I), der ligger i skyggen af vulkanen Vesuv lidt uden for Napoli.
Christian Sørensen var hurtigst af alle 95 kørere ved kvalifikationen i KF3-klassen (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I al beskedenhed var jeg den hurtigste kører i kvalifikationen blandt 95 KF3-kørere fra 22 forskellige nationer, oplyser Christian Sørensen. - Jeg havde derfor startplacering som etter i mine 4 kvalifikationsheat. Her blev resultaterne: 2 - 1 - 4 - 5, hvilket samlet gav en startplacering som toer til forfinalen.
Sarno er blandt Europas længste topbaner med en længde meget tæt på 1.700 m., Derfor er rundbanen yderst populær blandt kart-fabrikkerne til afprøvning af materiellet under top-konkurrencevilkår.
Christian Sørensen fabrikstestede karting-materiellet inden kunkurrence-opgaverne i WSK World-serien og World Cuppen (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Fjerde- og femtepladsen i kvalifikationen havde baggrund i test af en ny motor-variant, fortsætter Erik Sørensen. - Konkurrencen er så hård i front af international karting, at blot brøkdele af sekunder på omgangstiden er afgørende for topresultater. I KF3 bruger kørerne 68-69 sekunder pr. baneomgang, hvilket svarer til en gennemsnitshastighed på 90 km/t.
Christian Sørensen var komfortabelt med blandt de 34 kørere, som slap gennem nåleøjet til finalerne på Sarno. Kun ærkerivalen: Max fra den hollandske Formel 1-familie: Verstappen var bedre placeret på pointlisten.
Christian Sørensen oplever en tæt fight omkring frontresultaterne i den internationale junior-klasse: KF3 (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Slutresultatet i forfinalen blev en femteplads, supplerer Christian Sørensen. – Birel Motorsport valgte derfor afprøvning af en ny karburator til finalen, hvor jeg skulle starte fra femte position. Satsningen var tæt på at blive en succes. På et tidspunkt var jeg helt fremme som toer og havde slået et pænt forspring til forfølgerne. Men så strejkede karburatoren i varmen, og forfølgerne fik igen kontakt, og i den efterfølgende slutfight faldt jeg tilbage som syver.
- Hovedformålet med testene i WSK Europe-finalen var først og fremmest at se frem mod den globale overbygning på løbsserien: WSK World, konstaterer Erik Sørensen. – Dette mesterskab afvikles over 3 løb i henholdsvis: Algarve (Portugal) – Millville (USA) – Sharm El Sheikh (Ægypten), og er samtidig med til at cementere kartingsportens udbredelse på verdensplan. Efterårets højdepunkt bliver herefter World Cup-arrangementet på Braga-kartingbanen i Portugal, hvortil Christian allerede har kvalificeret sig.
Konkurrence-marginalerne var ikke til fordel for Christian Sørensen ved WSK Europe-arrangementet i Sarno (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
WSK-organisationen er i førertrøjen inden for kartingsporten, og har i World-seriens debutår 2010 lanceret de tre løb som: European / American / African Race. Meget tyder derfor på, at man i 2011 også vil ”erobre” Asien, hvor karting også er yderst populært.
KARTINGTEAM CHRISTIAN SØRENSEN
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Christian Sørensen |