Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Touring Car Championship

Sådan arbejder en dækingeniør i WTCC

WTCC 
18/06/10 

- en af Yokohamas ingeniører fortæller
Det sorte guld er af vital betydning uanset hvilken form for motorløb der køres. Vedhængsevne, slitage, holdbarhed er nogen af de begreber som dækingeniørerne skal forholde sig til inden hvert enkelt træning, kvalifikation og race. En af Yokohamas dækingeniører, Ian Beveridge, lukker her lidt op for hvordan en raceweekend opleves fra et dækteams side. Især hvordan der arbejdes når man kommer til en ny bane som i den kommende weekend hvor WTCC skal køre på Zolder banen i Belgien.
 

Som officiel dækleverandør til WTCC serien har dækfirmaet masser af forpligtigelser over for alle deltagere. Yokohama har et fast team bestående af tre ingeniører samt et antal teknikere der rejser med rundt til alle WTCC afdelinger. Men hvordan arbejder de?

Ian Beveridge:
"I en raceweekend kan vi ikke tillade os at komme til banen for sent. Vi ankommer aldrig senere end kl. 8.00 og allerhelst før. Vores arbejdsdag slutter så til gengæld heller før ved 19 tiden om aftenen. Om torsdagen starter vi dagen med at gå banen rundt og opsamle data og sammenligne dem med data fra året før. Forskellige faktorer kan give diffenterede data, som vi så skal forholde os til."

"På Zolder kan vi ikke gøre dette, da det er en ny bane for os i WTCC sammenhæng, så vi starter på nul, men opsamler til gengæld en masse data henover weekenden.
Vi går en ny bane igennem for at se efter forskellige forhold der påvirker dækkene. Er banen ujævn, hvordan er kerbs anlagt, hvordan er sandfanget og hvilken type sand/grus bruges der på den pågældende bane. Udfra blandt andet disse informationer, kan vi rådgive de forskellige teams henover en raceweekend."

"Efter hver session er vi istand til at informere teamene om dæktryk og camber alt efter de seneste forhold. Ofte er det sådan at flere teams rådspørger os om hvor aggresivt et setup man kan anvende uden at det får nogen negativ effekt på dækkene."

"Vi har altid travlt i en raceweekend, men for os er lørdagen altid den mest travle af dagene, idet det er her der både køres træning og tidtagning - ialt fire sessioner. Her skal vi altid være klar med rådgivning til teamene efterhånden som de forskellige problematikker måske opstår. Desuden skal vi stå til rådighed efter kvalifikationen hvor bilerne holder i parc ferme og FIAs tekniske kontrol pågår."

"Søndagen er mere lige ud af landevejen. Dog kan der opstå tvivl hos teamene hvis der for eksempel har regnet kraftigt natten mellem lørdag og søndag. Også her indsamler vi data som kan bruges senere. Og på Zolder er det uhyre vigtigt da WTCC ikke har kørt her før. Alle data gemmes i en databank, som også anvendes til at gøre Yokohamas produkter bedre på sigt."

Info om Zolder banen i WTCC sammenhæng:
Banelængde: 4,006 metres Antal omgange: 2 x 13 Løbslængde: 52.07 kilometer.

Yokohama Danmark
Allan Osbech


Læs mere om:
  • Zolder
  • 20/06/10 - Zolder - WTCC
  •