#50 Larbre Competition (F) / Saleen S7R
Roland BERVILLE (F) / Julien CANAL (F) / Gabriele GARDEL (CH)
Preview:
Da Saleen bilen var ny for et årti siden, ville Larbre have været hot favorit til GT1-sejren. Tidens tand har sat sine spor og bil men specielt også team, er ikke længere helt på højde med situationen. Roland Berville og Julien Canal har det meste af deres erfaring fra fransk motorsport og kun Gabriele Gardel har noget der ligner international erfaring og deltog med teamet i 2006. Med mange nye team og biler i dette års løb og lidt held kan alle vinde. Mere realistisk er en anden- tredjeplads efter en Alphand-Corvette.
Review:
For teamejer Jack Leconte blev det en overraskende klassesejr, men den planlagte taktik om ikke at overbelaste en bil med ry for tvivlsom pålidelighed blev holdt. I en klasse hvor de hurtigste biler faldt på stribe og måtte bruge ekstra kræfter på at køre sig op, var denne skildpadde mod haren-taktik den helt rigtige. Førstepladsen blev erobret kort efter midnat, hvor først Corvette #72 og øjeblikke senere #60 Matech Ford fik problemer. Dén føring blev aldrig siden afgivet, for hver gang en ny bejler til førstepladsen meldte sig fulgte der problemer med. Omkring 9:30 søndag formiddag kørte Roland Berville af banen og satte halvdelen af forspringet over styr. Det var dog stadig ikke nok til at true sejren.
#52 Young Driver AMR (D) / Aston Martin DBR9
Christoffer NYGAARD (DK) / Tomáš ENGE (CZ) / Peter KOX (NL)
Preview:
Aston Martins tredjehold om man vil. Med en alder på 33 er Enge muligvis en ung kører i Aston Martin-kundesegmentet, men ellers burde teamnavnet være til ære for Le Mans-debutant Christoffer Nygaard. Samme Nygaard blamerede sig ved at smadre bilen på Spa i et forsøg på at indhente tabt tid, men viste sig inden da værdig til sædet. Enge og Kox har været der før, men uden ultimative resultater. En klassesejr er absolut inden for rækkevidde, men bilen skal i mål først.
Review:
Som ventet var klassens enlige Aston Martin med i topkampen fra start, men knap fire timer inde i løbet blev den første time sat til på udskiftning af drivakslen. De næste 18 timer fulgte en heroisk kamp for at vinde det tabte tilbage og da Saleen-bilen #50 havde en afkørsel søndag formiddag, blev afstanden kraftigt reduceret til bare 3 omgange. Det var da at en ny drivaksel blev nødvendig med mindre end to timer til målflaget og tredje- og sidstepladsen var derfor resultatet.
#60 Matech Competition (CH) / Ford GT
Thomas MUTSCH (D) / Romain GROSJEAN (CH) / Jonathan HIRSCHI (CH)
Preview:
Le Mans-debuterende team og -bil, samt kørere. Matech har gjort Ford GT til en konkurrencedygtig bil i GT3 og via nye regler gradueret til GT1 med et snuptag. Le Mans bliver en prøvelse for et teamet, der også har en søsterbil at se til, men man skal starte et sted og 2010 er altså Matechs første i verdens størte løb.
Review:
Imponerende debut af Matech Competition der dominerede lørdagens del af GT1-klassen, men måske blev det også lidt for godt. Mens #52 Aston Martin og Alphand-Corvetterne fik problemer, begyndte Matech Forden at øge tempoet indtil holdet selv fik problemer. Bilen stoppede på banen og blev efterfølgende ramt bagfra af #24 Pescaroloen, hvilket kostede en time i pitten. Lidt over 4 søndag nat kom det endelige dødsstød med en havereret motor.
Matech Ford GT-bilerne og hovedparten af deres kørere. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#61 Matech Competition (CH) / Ford GT
Natacha GACHNANG (CH) / Rahel FREY (CH) / Cyndie ALLEMANN (CH)
Preview:
Matechs andethold, udgjort af Schweiziske kvindekørere, om hvem få var international kendt med indtil Spa-Francorchamps i maj 2010. Den belgiske debut var tøvende og mødet med Le Mans bliver et endnu større chok for systemet. Jeg håber pudsekludene til side- og bagspejl er på plads hos Matech.
Review:
Cyndie Allemann og Natacha Gachnang gjorde det faktisk ganske fornuftigt de første tre timer, indtil sidstnævnte måtte i pit med elektriske problemer, der kostede knap 50 minutter. Et par timer senere var Gachnang netop begyndt på hendes tredje stint, da hun parkerede ved Mulsanne-svinget med ild fra motorrummet. Trods masser af skum fra brandslukningen, var bilen parkeret tilpas fjernt fra banen til at man undgik brugen af safety car. Alt dette kunne Rahel Frey opleve uden at komme til at køre.
#69 JLOC (J) / Lamborghini Murcielago
Atsushi YOGO (J) / Koji YAMANISHI (J) / Hiroyuki IIRI (J)
Preview:
Eneste japanske team i 2010. En kørende joke fra år til år og åbenbart er der mulighed for fortsættelse i 2010. Om end ikke andet giver det variation i en ellers hensynende klasse. Et kig tilbage til 2006 viser at bilen holdt 21,5 timer. Atsushi Yogo blev en overrasket klassevinder i sin løbsdebut tilbage i 2000, mens Yamanishi endnu har til gode at komme i mål i fire tidligere forsøg. Iiri, der er løbsdebutant, er hentet fra den japanske GT-scene, hvor han blev mester i GT300-klassen i 2006.
Review:
JLOC forsatte med at ligne en dårlig undskyldning for deres tilstedeværelse på Le Mans også i 2010, men nåede da at få morgengryet med før bilen endelig blev parkeret med ødelagt gearkasse. Inden da havde teamet gået så grueligt meget igennem. Bilen manglede tydeligt fart og var allerede godt på vej til at blive kørt to omgange bagud, da Hiroyuki Iiri punkterede 17:45. Inden han nåede tilbage til pitten var der sket omfattende skader både ud- og indvendigt og først omkring 20-tiden var bilen tilbage på en sikker sidsteplads. Resten af aftenen og et par timer ind i natten gik det faktisk ganske fornuftigt og specielt i nattetimerne nærmede omgangstiderne sig efterhånden de tilbageværende konkurrenters. Men 1:45 blev bilen parkeret i pitgaragen, hvor gearkasse og kobling blev udskiftet i en operation der varede næsten 3,5 timer. Bilen holdt sig kørende i endnu halvanden time, men også den nye gearkasse gav problemer og efter langvarige reparationer blev det besluttet at trække bilen ud af løbet. På dette tidspunkt var chancerne for overhovedet at blive klassificeret allerede forsvindende. Der blev omend ikke andet så kæmpet for sagen fra japanerne, men lige lidt hjalp det.
#70 Marc VDS Racing Team (B) / Ford GT
Eric DE DONCKER (B) / Bas LEINDERS (B) / Markus PALTTALA (SF)
Preview:
Vinder af GT1 på Spa-Francorchamps, men Le Mans er et andet gebet. Team, bil og kørere er fra den europæiske GT3-scene og promoveret til GT1 af et nyt reglement i 2010. Det er ikke sådan man vinder løb og Grev Van der Stratens initialer får svært ved at leve op til navnet. Udmærket kørerteam i deres tidligere omgivelser, men ikke navne der løfter taget på Le Mans.
Review:
Lovende Le Mans-debut for feltets tredje Ford GT, der kæmpede med klassens bedste. Holdet valgte at pitte under den første safety car-periode, men blev standset ved pitudkørslen og endte dermed bag en anden safety car end klassens fem førende biler på sidstepladsen. Herefter viste Bas Leinders hurtig kørsel med omgange omkring 4 minutter, hvilket var på højde med klassens hurtigste på dette tidspunkt. Ude af pitstopsekvens med de førende svingede bilen mellem anden- og femtepladsen, da belgieren punkterer ved 17-tiden og spandt af banen i S-svinget efter Dunlop-broen. Her ramte Leinders en dækmur, men fik bugseret bilen tilbage til pitten. En nærmere undersøgelse af Ford GT'en afslørede at sædet havde forskubbet sig i uheldet og uden mulighed for genopretning, valgte teamet at trække bilen ud af sikkerhedsmæssige årsager.
Luc Alphand-teamet er favorit til GT2-sejren efter stærk indsats de foregående år. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#72 Luc Alphand Aventures (F) / Corvette C6.R
Stéphane GRÉGOIRE (F / Jérôme POLICAND (F) / David HART (NL)
Preview:
I mangel af fabriksteam fra GM og Aston Martin, er Alphand favorit til GT1-sejren med en gennemprøvet bil. Med Grégoire og Policand kan dette meget vel være vinderbilen, mens Hart er kompetent gentleman-kører. Policand kører efterhånden sit sjette Le Mans for Alphand, med en tredjeplads i 2006 som bedste resultat.
Review:
Holdet havde en urolig start på løbet, men fik i løbet af lørdag aften kæmpet sig frem til andenpladsen 1 omgang fra den førende #60 Matech Ford. Lidt over midnat blev løbet dog afbrudt en times tid for Alphand-bilen efter kollision med #24 P2-bil. Herefter gik løbet med at nedbringe tidstabet til de forankørende og fra at have været 12 omgange bagude, var afstanden til den vindende Saleen blot 3 omgange ved målstregen. På podiet, for andenpladsen, var teamejer Luc Alphand storslået nok til at glæde sig over Larbre-teamets triumf trods alt sikrede en fransk klassesejr.
#73 Luc Alphand Aventures (F) / Corvette C6.R
Julien JOUSSE (F) / Xavier MAASSEN (NL) / Patrice GOUESLARD (F)
Preview:
Jousse og Maassen sluttede sidste år som toer efter den vindende fabriks-Corvette og uden fabriksbilerne, er de to Alphand-Corvetter promoveret til favoritter. Patrice Goueslard er skiftet fra søsterbilen til denne og her i hans 16. Le Mans-start har han sin bedste chance for at vinde sin første klassesejr. Søsterbilen bliver dog en hård konkurrent
Review:
Den anden Alphand-Corvette lå godt til i GT1-klassen lørdag aften og overtog kortvarigt føringen i forbindelse med pitstop under en safety car-periode ved 21-tiden lørdag aften. Det var på dette tidspunkt at bilen kørte af banen og blev forsinket med omkring 25 minutter og sendt ned på fjerdepladsen. Det næste halve døgn gik jagten så på at genvinde det tabte, men transmissionen forsinkede fremskridtene i løbet af natten. Søndag morgen var afstanden til den førende Saleen dog alligevel bragt ned til bare en omgang, da gearkassen langt om længe gav op.
Sidste år for GT1-klassen på Le Mans og med klassens ældste konstruktion som Vinder. Saleen-bilen har aldrig præsteret det store i den franske klassiker, men her i sidste udkald vandt Larbre-teamet en overraskende sejr på stabilitet, hvor alle andre fejlede. Som i P1 blev de hurtigste biler forsinket og i den efterfølgende jagt på at indvinde det tabte, blev bilerne kørt yderligere i stykker. Jesper O. Hansen Læs mere om: Le Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans |