Hovedparten af dette års felt på 11 P2-deltagere har faktisk en ganske god statistik for at gennemføre Le Mans og den tilhørende Le Mans Series. Som sædvanlig er klassen begrænset til at bese top-10 i det generelle opgør på et godt døgn og når ikke Porsche formåede at gøre det store indtryk, har Honda chancen for at gøre en forskel - men udskift venligst HPD med et mere mundret navn!
#24 Oak Racing (F) / Pescarolo 01 - Judd
Jacques NICOLET (F) / Richard HEIN (F) / Jean-Francois YVON (F)
Preview:
Det tidligere Saulnier Racing med dets nuværende ejer Jacques Nicolet som kaptajn. Kørerholdet er i øvrigt uændret fra 2009, hvor de blev treer i klassen. Der er tale om et gentleman-hold og det er værd at bemærke at Yvon fik sin Le Mans-dåb i 1984 i en BMW M1. Holdets chance er at undgå uheld, for de har vist de kan køre stabilt og i en klasse hvor netop den egenskab er tvivlsom for mange deltagere, kan det meget vel blive vejen til podiet endnu engang.
Review:
Ikke helt på samme pace som søsterbilen #35, der hele lørdagen lå i midterste del af P2-klassen. Den ellers solide indsats blev sat på prøve efter midnat, hvor bilen blev indvolveret i et møde med to hurtigere P1-biler og en parkeret Ford GT. Skaderne på fronten blev repareret på lidt over en halv time og resten af løbet foregik som de første timer og en flot fjerdeplads blev resultatet. Chassiskonstruktør Henri Pescarolo, der i mangel af eget team, kastede sig over Oak Racing og det skadede tilsyneladende ikke.
#25 RML / Lola B08/80 - HPD
Mike NEWTON (GB) / Thomas ERDOS (BR) / Andy WALLACE (GB)
Preview:
P2-vinderne fra 2005 og 2006 har foretaget det tredje motorskifte på tre år. Først var det AER, så var det den AER-baserede Mazda sidste år og nu en HPD. Under den forkortelse gemmer sig Honda, som har været flyvende i ALMS-serien de seneste år. Mike Newton og Thomas Erdos deler som sædvanlig bil og Andy Wallace er tilbage efter et års pause. På kørertalent burde holdet have en chance for sejr, men heldet har ikke været med Ray Mallock-teamet og Honda-motoren har endnu ikke kørt 24 timerløb.
Review:
Et forholdsvis problemfrit løb for Ray Mallock-teamet, på nær problemer med instrumentbrædtet i første time. En safety car-periode gjorde det muligt at få udbedret fejlen uden for meget forsinkelse, men bilen manglede stadig fart til at udfordre HPD-bilerne fra Highcroft og Strakka og blev tilmed slået af Oak Racing #35 i kampen om andenpladsen. Det sidste fakta burde få panderynkerne frem i teamet.
Highcroft Racing og deres HPD i et spændende farver. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#26 Highcroft Racing (USA) / HPD ARX.01
David BRABHAM (AUS) / Marino FRANCHITTI (GB) / Marco WERNER (D)
Preview:
Honda mener deres deltagelse seriøst og har forsvarende Le Mans-vinder David Brabham i sædet i Highcroft-raceren ved siden af sin sædvanlige ALMS-makker Marino Franchitti, mens tidligere Audi-kører Marco Werner er føjet til. Brabham har været en del af Le Mans i snart to årtier og har fejret klassesejre de sidste tre år i træk og kan meget vel gøre det til fire på stribe i år. Meget afhænger af Honda-motorens evne til at holde 24 timer og om det amerikanske team kan omstille sig til Le Mans' åbne vidder i forhold til de langsommere amerikanske baner. Det har før været et problem.
Review:
Highcroft-teamet kom aldrig for alvor til at ligne en vinder i kampen mod HPD-kollegaerne hos Strakka Racing. Punkteringer afholdt teamet fra for alvor at udfordre Strakka på førstepladsen i starten af løbet, mens køleproblemer søndag formiddag kostede alle chancer for et topresultat. Der blev således arbejdet i flere timer på bilen i pitgaragen for bare at sikre den kunne køre over målstregen kl. 15. Det gjorde den på en skuffende niendeplads.
#28 Race Performance AG (CH) / Radical SR9 – AER
Pierre BRUNEAU (F) / Marc ROSTAN (F) / Ralph MEICHTRY (CH)
Preview:
Med blot en uges varslen fik Radical-holdet grønt lys for dette års Le Mans-deltagelse. Det er ikke optimal forberedelse, for et team der i forvejen halter på en god dag. I 2008 lykkedes det at få Radical-AER-raceren i mål på en fjern sjetteplads i P2, men trods både Pierre Bruneau og Marc Rostans erfaring med denne type biler og løb, er oddsene imod at holdet gennemfører. Ralph Meichtry er fra diverse Renault-klasser og debutant i langdistanceracing i 2010. Han kan forvente at få sin Le Mans-dåb på den hårde måde.
Review:
Undertippet hold, der fik kæmpet sig i mål på en hæderlig sjetteplads i P2, der dog mere skyldtes andres problemer end holdets eget pace og held. Alle tre kørere havde afkørsler undervejs, der krævede varierende grader af reparationer i pitgaragen. Det efterlod holdet på sidstepladsen i de tidlige timer, men da var det som om hornene var kørt af kørerne, der overvejende holdt sig på asfalten resten af løbet. Da mekanikken samtidig var forbavsende samarbejdsvillig gjorde det at holdet langsomt avancerede gennem resten af løbet, trods langsomme omgangstider og korte stint, til sjettepladsen ud af de fuldførende.
#29 Racing Box SRL (I) / Lola B08/80 - Judd
Luca PIRRI (I) / Marco CIOCI (I) / Piergiuseppe PERAZZINI (I)
Preview:
Le Mans-debutanter, der hidtil har gjort det hæderligt i Le Mans-serien, men Le Mans er en anderledes krævende udfordring. Chassis- og motorvalg ser fornuftig ud, hvorimod kørernes internationale erfaring hurtigt kan blive et problem. En udgåelse i løbets mørke timer er min fornemmelse.
Review:
Første af bare to P2-hold der udgik – og det efter lidt over fire timer. Luca Pirri formåede at spinde bilen kort efter første safety car-periode var overstået. Det byttede en ellers fremragende femteplads ud med 12. og sidstepladsen. Piergiuseppe Perazzini havde herefter et par afkørsler, der skadede bilen mere end først antaget, for Marco Cioci måtte snart i pit i sit første stint. Her kunne skader på befæstningspunkter på chassisset til hjulophæng skadet og bilen blev trukket ud af løbet.
#35 Oak Racing (F) / Pescarolo 01 - Judd
Mathieu LAHAYE (F) / Guillaume MOREAU (F) / Jan CHAROUZ (CZ)
Preview:
Oak Racings tophold med Mathieu Lahaye og Guillaume Moreau som sædvanlige, kompetente kørere. Efter Charouz-familien ikke længere er en del af Aston Martin Racings planer, har sønnen Jan fundet sig pladsen som tredjemand på et hold der bejler til en podieplads. En sejr vil heller ikke være helt overraskende, men kun vis Hondaerne fejler.
Review:
I erkendelse af ikke at kunne følge HPD ARX-racerne, koncentrerede Oak Racing om at køre deres eget løb. Dén taktik fungerede perfekt med et sikkert kører- og pitteam og da en af Hondaerne fik problemer var andenpladsen i P2 en realitet, samt en fremragende syvendeplads i klassementet. Den virkelige kamp stod med RML Lolaen #25 og de blev slået med to omgange.
WR-Zytek-raceren fra Gérard Welters team, der gør comeback i dette års løb. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#37 Gerard Welter (F) / WR Zytek
Philippe SALINI (F) / Stéphane SALINI (F) / Tristan GOMMENDY (F)
Preview:
Efter flere års fravær er Gerard Welter tilbage på Le Mans og denne gang med en Zytek sugemotor som erstatning for de ellers hurtige Peugeot turbomotorer. Welters deltagelse på Le Mans går tilbage til 1970'erne hvor hans kreationer hed WM. Salini-brødrene har forholdvis lille international erfaring, men der er stadig meget for Tristan Gommendy at skulle kompensere for. Et hold der som regel er værd at følge for deres heroiske forsøg på at holde sammen på en bil, der ofte er bygget på minimumgrænsen for P2-klassen.
Review:
Ujævnt kørerteam hvor kun Tristan Gommendy præsterede konkurrencedygtige omgangstider. Allerede lørdag virkede både chassis og teknik suspekt, men det var faktisk først søndag formiddag at det for alvor kostede tid i pitgaragen. På det tidspunkt var tidstabet fra Salini-brødrene dog større og hovedårsagen til ottendepladsen i P2.
Fransk team i fransk racing-blå - Pegasus Racings Norma-Judd (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#38 Pegasus Racing (F) / Norma M200 - Judd
Julien SCHELL (F) / Frédéric DA ROCHA (F) / David ZOLLINGER (F)
Preview:
Endnu et fransk hold med en Le Mans-fortid. 2003 var sidste gang mærket var repræsenteret og i stil med WR er kørerholdet forholdsvis nye på den internationale scene. Holdet har deltaget i dette års Le Mans-serie, men har ikke ligefrem gjort det store væsen af sig. At fuldføre vil være stort for dette hold, men også tvilvsomt om de når så langt.
Review:
Pegasus-holdet havde et adstadigt løb i bagerste del af P2-feltet, da Frédéric Da Rocha efter et skub fra en Audi ramte Spyker #85 ved tretimermærket. Et omfattende reparationsarbejde blev iværksat i pitgaragen, men efter yderligere to timer blev bilen erklæret udgået med en defekt gearkasse som grund. Det tidlige exit efterlod David Zollinger med en ren kørerdragt.
#39 KSM (D) / Lola B07/46 - Judd
Jean de POURTALES (F) / Hideki NODA (J) / Jonathan KENNARD (GB)
Preview:
Skiftet fra Mazda til Judd har gjort KSM-Lolaen anderledes konkurrencedygtig i dette års Le Mans-serie. Pourtales og Noda har gjort deres bitre Le Mans-erfaringer med Kai Kruses team, mens Kennard er debutant i løbet. Deres stigende form gør dem interessante at følge i løbet og sidste år nåede de trods alt næsten 23 timer inden bilen gik i brand i pitten! Alt efter mandefald og holdets evner til at holde forsinkelserne nede, gætter jeg på en top-3 placering, men så er det også stort.
Review:
Det så fornuftigt ud for KSM-teamet indtil generatoren måtte udskiftes efter fire timers kørsel. Stoppet kostede et lille kvarter og blev starten på en lang række lignende forsinkelser. Natten og morgentimerne blev præget af både motorproblemer og afkørsler, hvoraf Jean de Pourtales' uheld kort før klokken 9 søndag morgen blev kostbar. Hele bilens bund måtte udskiftes, hvilket tog den nette sum af to timer i pitgaragen og en sikker sidsteplads. Et sædvanligt Le Mans for KSM, men i år kom bilen trods alt i mål.
#40 Quifel-ASM Team / Ginetta 09S - Zytek
Miguel AMARAL (P) / Olivier PLA (F) / Warren HUGHES (GB)
Preview:
Tidligere Le Mans-serie P2-teammester Quifel – ASM er outsider til P2-sejren. Miguel Amaral og Olivier Pla er her forstærket med Warren Hughes, mens det Zytek-afledte Ginetta-chassis – med Zytek-motor – virker som det bedste alternativ til Honda. Teamejer Amaral kan være det svage punkt, for nok er han ganske kompetent, men også typen der laver kørerfejl. På en god dag kan de vinde, men et sigte på top-3 er mere reelt.
Review:
Olivier Pla og Warren Hughes holdt konstant den portugisiske Ginetta-Zytek i top-3 i deres to tribblestints, mens Miguel Amaral trods rigtig god kørsel måtte overgive placeringen til Lola #25. Det var opskriften for de næste mange timers kørsel, der bragte Quifel-ASM i spil om en podieplads, indtil kl. 4:30 søndag morgen, hvor Pla måtte i pit med ødelagt drivaksel. Stoppet kostede knap 40 minutter og en enkelt placering til femtepladsen. Det store fald skete tre timer senere da Amaral kørte af banen i stor stil og denne gang tog det ni kvarter at få skik på bilen. Fra niendepladsen lykkedes det at hente et par placeringer i løbet af eftermiddagen til den endelige syvendeplads. Stor indsats men lille udbytte.
#41 Team Bruichladdich (GB) / Ginetta 09S - Zytek
Karim OJJEH (KSA) / Tim GREAVES (GB) / Gary CHALANDON (F)
Preview:
Tim Greaves har taget Bruichladdich-whiskey-pengene med sig fra Radical og kører nu med i Le Mans-serien i denne Ginetta-Zytek med tidligere Barazi-kører Karim Ojjeh og Le Mans-debutant Gary Chalandon. Hidtil har teamet ikke fået nær så meget ud af bilen som Quifel-ASM og Le Mans er næppe stedet hvor der bliver vendt om på situationen. Et hold der kan satse på at komme i mål og så se hvad det indebringer af resultat ..men de kan da skåle i gyldne dråber.
Review:
Bruichladdich etablerede sig omkring sjette- syvendepladsen lørdag og holdt sig kørende i midtfeltet løbet igennem. Kørerne havde et par afkørsler undervejs, men ingen med alvorlige skader til følge, så det største drama var da bilen blev skubbet i pitgaragen sidst søndag formiddag. Generatorproblemerne blev dog hurtigt fixet og femtepladsen blev resultatet. Dermed blev Bruichladdich-teamet bedste Ginetta-Zytek, men manglede farten til at udfordre holdene på podiepladserne.
#42 Strakka Racing (GB) / HPD ARX.01
Nick LEVENTIS (GB) / Danny WATTS (GB) / Jonny KANE (GB)
Preview:
Strakka Racing har nedgraderet fra en Ginetta-Zytek P1 til en Honda P2 og været aldeles flyvende i dette års Le Mans-serie. Ikke nok med at bilen er hurtig, men den har også vist sig som en af klassens mest økonomiske. Både Danny Watts og Jonny Kane har kørt imponerende, mens Nick Leventis er vokset med opgaven. Der er vinderpotentiale i holdet og hårdeste konkurrent er Highcroft Racings søsterbil. Amerikanerne kender bilen betydeligt bedre, men Strakka kender Le Mans bedre. Highcroft har navne-kørerne, hvilket blot vil være en gulerod for Watts og Kane. Kommer det til at gælde klassesejren mod slutningen af de 24 timer, er jeg sikker på Leventis overlader rattet til sine to makkere.
Review:
Strakka-Hondaen var et skoleeksempel på hvor langt et P2-hold kan nå på en fejlfri perfekt dag – ganske i stil med Team Essex-Porschen i 2009. Klassesejr med seks omganges forspring samt en samlet femteplads og desuden også vinder af Michelin Green X-opgøret, der premierer økonomisk kørsel med fart, blev et ganske godt udbytte. Af de 367 gennemførte omgange førte Strakka Racing alle på nær 11! Som ventet bar Danny Watts og Jonny Kane en stor del af slæbet, mens Leventis begik et minimum af fejl med et spind som værste fadæce.
Honda kom, så og sejrede i deres Le Mans-comeback. Strakka og Highcroft Racing dominerede fra start og selvom kun Strakka-bilen var overbevisende over distancen, så kunne intet pille ved klassesejren.
Ellers var P2 præget af en overmåde grad af gennemførende biler, for hele 10 af de 12 startende var stadig kørende søndag kl. 15. Jesper O. Hansen Læs mere om: Le Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans |