Peter Ager, Per Johansen og Tom Pedersen vandt i deres nye Opel Astra, da årets danske langdistancesæson blev skudt i gang på Padborg Park søndag eftermiddag. (Foto: Morten Alstrup)I modsætning til sidste år stillede Per Johansen/Peter Ager/Tom Pedersen, Kolding/Esbjerg/ Christiansfeld, op i en helt ny Opel Astra, og selv om teamet først blev færdig med at klargøre bilen fredagen inden løbet, opstod der ingen problemer for dem undervejs udover den tid, holdet satte til ved at have et par uplanlagte pitstops og en stop-and-go-straf. Dette forhold var bl.a. medvirkende til, at trioen blot vandt med 54 sekunder til Kurt Poulsen/René Andreassen/Henrik Larsen, Odense/Ringsted/Gudbjerg, der havde et problemfrit løb på vej mod deres andenplads.
Det var dog et helt andet team, der udgjorde den største trussel for de senere vindere. Gennem første halvdel af løbet var det Per Poulsen/Jacob Kristensen/Peter Rasmussen, Årup/Hadsten/Søllinge, der fulgte efter på andenpladsen, og da de senere vindere valgte at skifte dæk, var det i stedet rivalerne, der var i front. Jacob Kristensen nåede at føre i næsten 25 minutter, da motoren i hans bil uden varsel gik i stykker, hvorfor han måtte udgå.
Traditionelt plejer det at være deltagerne fra den såkaldte division 2, der tæller biler mellem 1601 og 2000 cm3, som dominerede toppen af feltet, men faktisk kom de hurtigste biler fra de to andre divisioner i Danish Endurance Championship forholdsvis langt frem i rækkerne. Da mindre end en sjettedel af løbet var kørt, indtog Jens Erik Hansen/Jens Henrik Hansen/Flemming D. Olsen, Havdrup/Havdrup/Roskilde, en generel femteplads i en af feltets mindste biler, og det lykkedes det sjællandske mandskab ikke bare at vinde division 1, men også at holde fast i femtepladsen, hvor de i mål var blot to omgange efter vinderne.
Medvirkende til den forholdsvis tætte afgørelse var også de mange perioder med safety car, der var under løbet grundet deltagere, som enten havde fået teknisk defekt eller var kørt af banen. Hele 12 gange blev løbet neutraliseret, og da feltet dermed tilbragte sammenlagt 54 minutter af de fire timer, havde de hurtigste biler svært ved at opbygge et forspring.
Klaus Q Lausen, Freddy Pedersen og Benny Lau Andersen havde det til dato bedste løb i deres Corvette C6.R, hvor de vandt division 3 for de største biler og blev nummer seks generelt. Bag dem løbets generelle toere, Kurt Poulsen/René Andreassen/Henrik Larsen. (Foto: Morten Alstrup)
Feltets hurtigste bil var i øvrigt en Porsche 997 GT3 Cup, der blev kørt af Michael Jakobsen/Niels Ole Andersen/Roy Arild Edland, Haderslev/Jelling/Norge, og den lagde da også ud med at føre, men hurtigt løb trioen ind i selvforskyldte problemer. En stop-and-go-straf for en overhaling under safety car satte holdet langt tilbage, og der var også flere episoder, hvor trioen havde svært ved at holde bilen på ret kurs. Dette var i stedet medvirkende til, at sejren i division 3 gik til Klaus Q. Lausen/Freddy Pedersen/Benny Lau Andersen, Kruså/Kruså/Aabenraa, der vandt velfortjent. Trioen havde det til dato bedste løb i deres Corvette C6.R, hvor kun et enkelt spin satte en lille plet på et ellers fejlfrit løb, hvor de endte tre omgange fra de generelle vindere. Læs mere om: Padborg Park30/05/10 - Padborg Park - Danish Endurance ChampionshipDeltagerliste til Danish Endurance ChampionshipHistorisk Festival - 1. tidtagningHistorisk Festival - 2. tidtagningHistorisk Festival - 4-timers løbet |