Historisk Festival er ikke nogen paradeopvisning eller concours d’elegance, hvor man nok må se, men hverken røre eller bruge de gamle klenodier. Ved Historisk Festival bliver de gamle racerbiler brugt til netop det, de i sin tid var tiltænkt. Nemlig at køre race med speederen i bund, og det er der trods alt stadig mange entusiaster, der gerne vil gøre, selv om deres racerbiler for hver dag, der går, bliver ældre og endnu mere historiske. I klassen for biler bygget mellem 1966 og 1971 er der således tilmeldt 25 startende, mens dette deltagerantal faktisk overgås af klassen for biler bygget i 1965 eller tidligere.
Thorkild Stamp fra Kruså stiller op i en af de ældste biler ved Historisk Festival, en Porsche 356 Carrera 2, der er en konstruktion fra halvtredserne. (Foto: Morten Alstrup)
Klassen for de ældste biler bliver ikke bare størst ved Historisk Festival, men det er også den klasse, som tiltrækker flest deltagere fra de syd- og sønderjyske område. Thorkild Stamp, Kruså, kommer således til start med sin Porsche 356 Carrera 2, der er en konstruktion, hvis rødder kan føres helt tilbage til slutningen af fyrrerne. Denne Porsche-model kom hurtigt i anvendelse på racerbanerne – både i udlandet og herhjemme – og den var i høj grad med til at give det tyske mærke den identitet, det har i dag.
Lidt på samme måde forholder det sig med den legendariske Mini. Den var heller ikke blevet den kultbil, den er i dag, hvis ikke man i starten af tresserne var begyndt at bruge den i motorsporten. Og den vil også blive brugt ved Historisk Festival, hvor Palle Christensen, Rødding, kører i en Austin Cooper S. Det sker netop også i 1965-klassen, hvor han bl.a. skal møde Herluf Jensen, Esbjerg, der stiller op i en Alfa Romeo Giulia.
Palle Christensen (25) fra Rødding og Herluf Jensen (60) fra Esbjerg er nogle af kørerne fra det syd- og sønderjyske område, man kan opleve i klassen for de ældste biler, når der er Historisk Festival på Padborg Park. (Foto: Morten Alstrup)
Jo nyere bilerne bliver, desto hurtigere bliver de også. Det hænger dels sammen med den tekniske udvikling, der er foregået, dels de dæk, man må anvende. Dækkene – der jo er en sliddel – er naturligvis nye, men de skal være tidstypiske for de udviklingsniveau, man havde på det pågældende tidspunkt. Således vil kørere som Jesper Holden, Rødding, og Jan Heiselberg, Esbjerg, der stiller op med henholdsvis en Ford Escort og BMW 2002ti, i 1971-klassen kunne præstere markant bedre omgangstider end deres ligesindede i 1965-klassen.
Jesper Holden fra Rødding stiller i sin Ford Escort op i klassen for biler bygget mellem 1966 og 1971, hvor han bl.a. kommer i kamp med den forsvarende mester Tommy Kjehr. (Foto: Morten Alstrup)
En tredje historisk klasse ved Historisk Festival omfatter biler bygget mellem 1972 og 1976, men herudover er der også programsat en såkaldt Youngtimer-klasse. Den er for biler, som er udgået af produktion, men som endnu ikke har så mange år på bagen, at de er historiske. Youngtimer-klassen vil med andre ord give en klar indikation af, hvilke biler man vil anvende, når der køres Historisk Festival på Padborg Park i 2030!
De første løb for de historiske biler finder sted om eftermiddagen lørdag den 29. maj, og deres afsluttende løb køres om eftermiddagen søndag den 30. maj. Andre klasser på programmet ved Historisk Festival er dels Legend Cuppen og Suzuki Swift Challenge, der kører løb lørdag, dels Danish Endurance Championship, der har sæsonpremiere søndag eftermiddag. Læs mere om: Herluf JensenJan HeiselbergJesper HoldenPalle ChristensenThorkild StampPadborg Park30/05/10 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |