Det var ellers med fanfare og hvad der hører til, at byrådet i byen Jersey City tidligere på ugen, offentliggjorde deres planer om et Formel 1 løb i byen, allerede fra 2013. Men her, bare få dage efter, er planerne om Formel 1 løbet skrottet.
Jersey Cuty’s borgmester meddelte, i dag at man har lyttet til de lokale protester der har været, mod at afholde et Formel 1 løb i statsparken, Liberty State Park. En park, der grænser op til New Yorks klassiske skyline.
”Mens vi arbejder på at tiltrække sportsbegivenheder af verdenskarakter, må vi samtidig tage lokalbefolkningen i betragtning. Vi ønsker ikke, at afholde begivenheder der muligvis kan have en negativ påvirkning på lokalbefolkningens levevilkår”, begrunder Jersey City’s borgmester; Jerramiah Healy.
Planerne var ellers, at afholde et Formel 1 løb allerede fra 2013. Et løb der skulle foregå om aftenen, a la Singapore's aften løb.
Løbet skulle køres på en 5,7 kilometer lang bane i statspakken som grænser op til New Yorks skyline. Nu ser det dog ud til, at Bernie Ecclestone, må se sig om efter andre steder at afholde et kommende Formel 1 løb på amerikansk jord.
Bedre ser det ud for det kinesiske Formel 1 løb.
Kineserne har dog måttet se enorme røde tal på bundlinjen, siden Formel indtog banen i Shanghai. Trods de store økonomiske tab, er løbets promotor, Juss Events,optimistisk forud for sommerens forhandler med Bernie Ecclestone.
”Vi har haft økonomiske tab siden det første år, men vi forbedrer os konstant. Vi har en deadline der hedder oktober, men jeg er sikker på, at vi nok skal få en ny aftale i hus inden da”, siger Leon Sun.
At Kina efterhånden er et vigtigt marked for Formel 1, og dets sponsorer er ikke til at tage fejl af. Den konstant voksende kinesiske økonomi, betyder øget vækst og dermed større afsætningsmuligheder for bilfirmaerne og andre store Formel 1 sponsorer.
”Kina er et meget vigtigt marked for os. Det er et vigtigt marked for McLaren, det er et vigtigt marked for Mercedes-Benz, Vodafone og Exxon Mobile”, udtaler McLaren chef, Martin Whitmarsh om hvorfor Formel 1 skal blive i Kina.
Jacob Carsting
Læs mere om: McLaren Formula 1ShanghaiUSA tættere på Formel 1 comeback |