”Det bliver mit første løb i år og dermed starten på min 40. sæson i dansk rally.” Ordene kommer fra Freddy Pedersen, Borre ved Bjerringbro, som bliver at finde i den røde og hvide Peugeot 207 Super 2000 med startnummer fire på siden. Ikke bag rattet, men derimod i passagersædet, hvor han med myndig stemme guider sin chauffør Karl-Åge Jensen, Viborg, gennem Danboring Rally.
”Jeg glæder mig til løbet. Det er hjemmebane, de fleste hastighedsprøver er nogle, jeg har kørt før, og så ved jeg, at det er en god organisation, som står bag løbet,” siger Freddy Pedersen. Man kunne godt kalde ham for Mr. Rally – for det er han – men i rallykredse behøver man bare at sige Freddy. Alle ved, hvem han er, og ikke mindst hvad han står for.
”Freddy er en super fyr. Han er altid gået op i motorsport med liv og sjæl, og det er meget kendetegnende for ham, at han altid vil yde en god indsats,” siger den tidligere Europamester i rally, Henrik Lundgaard, Hedensted. I sidste halvdel af halvfemserne havde han Freddy Pedersen som co-driver. Herhjemme og i udlandet.
”Han er super professionel, altid loyal og pligtopfyldende, og vi har haft mange gode stunder sammen ude i Europa. Han er en super fyr med en høj selvdisciplin, og man kunne ikke få ham slæbt med ind på McDonald’s. Når vi var af sted, slog han på, at vi skulle have noget ordentligt mad, og hvis vi endelig skulle have noget slik, skulle det være Super Piratos, fordi der ikke er noget fedt i det. Han har været super at have med, og under et løb kunne han faktisk godt på en transportetape give mig en instruks om, at jeg skulle køre 10 km lige ud, hvorefter han lagde sig til at sove.”
Kun en tiendedel af et rally bruger Freddy Pedersen på at kikke op. Resten af tiden har han fokus plantet på de noter, han læser op for at guide sin kører gennem rallyet. (Foto: Morten Alstrup)
”Når jeg læser noter, kikker jeg ned i papirerne 90 % af tiden og kikker kun ud af forruden 10 % af tiden,” forklarer Freddy Pedersen om den helt specielle opgave, han har. Nemlig ud fra sine håndskrevne notater, der er foretaget ved en tidligere gennemkørsel af hastighedsprøverne, at give sin kører helt præcise instrukser om, hvornår og hvordan vejen drejer, og ikke mindst om der kan gives fuld gas eller ej. Og det har han ikke mistet lysten til at gøre.
”Jeg tror ikke, jeg bliver træt af det, så længe der er oplevelser. Det er rallyet, det er farten og det er adrenalinkicket, der gør det,” siger midtjyden, der også er ivrigt medlem af både Tange Sø Whisky og Øl Laug og Tange Sø Veteranklub. I år skal han køre en fuld sæson med Karl-Åge Jensen, og det ser hans makker frem til.
”Freddy kan sin metier, og han er motiverende at have med i bilen,” forklarer Karl-Åge Jensen. ”Han lever sig meget ind i tingene, og når der er noget, som han lever sig ind i, bliver han også mere aggressiv. Det skal gå hurtigere, og han bliver mere tændt. Men han kan også være en rolig mand, og er der nogle problemer, kan han reglementet til UG med kryds og slange.”
I år vil Freddy Pedersen tilbage i rampelyset som Danmarks bedste co-driver. Så må den regerende Danmarksmester i disciplinen Søren Tøndborg indstille sig på at skulle i baggrunden. (Foto: Morten Alstrup)
I slutningen af halvfemserne var Freddy Pedersen på vej mod den europæiske top, da en diskusprolaps tvang ham til en lang og ufrivillig pause. En anden, dygtig co-driver måtte overtage pladsen ved siden af Henrik Lundgaard, og det nye makkerpar endte med at erobre EM-guldet. Men det er ikke den titel, han er mest skuffet over at have mistet.
”Jeg er blevet Danmarksmester fem gange, og så vandt jeg vist seks eller syv sølv- og bronzemedaljer sammen med Jens Mulvad, og det ærgrer mig altså mest, at vi aldrig vandt guld sammen, for ham havde jeg mange gode oplevelser med,” indrømmer Freddy Pedersen. ”Vi var bare så tæt på så mange gange på at vinde guld.”
Danish Rally Championship Læs mere om: Freddy PedersenKarl-Åge JensenPeugeot Sport Dealer Team |