Far Laurits Sørensen husker tilbage: - Topresultatet i DM-serien gav os blod på tanden til at søge udenlandske udfordringer. Samtidig skiftede vi til den internationale karting-klassse: KF3, hvilket i 2007 betød deltagelse i den dengang internationalt førende turnering: Int. Italian Open Masters (IOM).
I 2008 svingede konkurrenceballasten over til Winning Series Karting (WSK) med deltagelse af de førende fabriksteams, hvorfor Lars Sørensen også skiftede til WSK.
- Lars har været gennem en hård skole i flere udenlandske teams, fortsætter Laurits Sørensen. - Med alle disse erfaringer i bagagen kan vi konstatere, at vi i 2009 gjorde et godt valg. Her startede vi samarbejdet med svenske Italsport, som også supporteres af den danske Birel-importør: Racing Motor. Dette har bevirket ro og overskud til at opbygge knægtens selvtillid.
2009 betød også skift for Lars Sørensen til karting-kongeklassen: KF2, hvor tophastigheden er lidt højere end i KF3 samt håndbetjent bremse på forhjulene.
- I 2010 har pejlemærkerne været kvalifikation til henholdsvis EM og World Cuppen, forklarer Lars Sørensen. – I al beskedenhed har jeg mærket en stigende formkurve, og på vej til EM-kvalifikationen scorede jeg en tredjeplads i 2. afdeling af ranglisteturneringen: Dansk Metal Super Kart først i april.
Lars Sørensen scorede kvalifikationen EM i et startfelt på 57 topkørere fra 10 forskellige nationer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Selve EM-kvalifikationen foregik på den krævende Thy Karting Center, som ligger nogle få stenkast fra Nordsøen i Hanstholm.
- Vejret fik stor indflydelse på EM-kvalifikationen, konstaterer Lars Sørensen. – Tidtagningen afgør startplaceringen i kvalifikationsheatene, og den blev præget af regn og blæst. Det gjaldt derfor om at finde et idealspor med så meget greb i den fugtige asfalt som overhovedet muligt. Her kørte jeg mig dog frem i den bedste fjerdedel af de 57 deltagere.
Både i Dansk Metal Super Kart og EM-kvalifikationen fik Lars Sørensen store pokaler med hjem. (Foto: Åge Kirketerp Jensen) | De 34 skrappeste kørere i EM-kvalifikationen fik mulighed for at slutkæmpe om 28 billetter til EM-finalen i belgiske Genk først i juli.
- Lars kørte sikkert og fornuftigt i kvali-heatene, oplyser Laurits Sørensen. – Tre tredjepladser samt en firer betød en startplacering som sekser til den første delfinale.
- I al beskedenhed ramte jeg en god fart i karten, supplerer Lars Sørensen. - Allerede på tredje omgang var jeg fremme som treer. På 14. omgang skød jeg frem som toer og på 17. omgang var jeg helt fremme som etter. I slutspurten måtte jeg desværre slippe sejren i første delfinale, men kom over målstregen på en vigtig andenplads.
Udtagelsen af de EM-billetter blev foretaget ved sammenlægning af resultaterne for begge delfinaler.
Den hurtige østjyske teenager satte trumf på i EM.-kvalifikationen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I anden delfinale havde Lars Sørensen dog svoret, at han ville undgå en gantagelse af overlistningen i slutspurten. Derfor satte østjyden først det afgørende angreb ind meget sent i delfinale 2:
- Jeg kørte jeg ukompliceret frem som toer. I banens hurtigste sving havde en langsommere konkurrent fået kørt jord og grus ind på asfalten. Sammen med den førende kører skøjtede jeg derfor ud i rabatten, og nogle af de bagvedliggende smuttede forbi i forvirringen. Heldigvis fik jeg hurtigt karten tilbage på sporet og kørte mig frem til andenpladsen over målstregen.
EM-kvalifikationen var præget af tæt og fair konkurrence om slutplaceringerne. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
På grundlag af de to topresultater blev Lars Sørensen samlet vinder af EM-kvalifikationen i Thy. Allerede i den efterfølgende løbsweekend bød muligheden for at konkurrencetræne på EM-banen i Genk. Rent strategisk var en afdeling af WSK Europe-serien placeret for at tiltrække næsten hele EM-feltet til Belgien.
Med supporten fra Italsport har Lars Sørensen fundet en hurtig kørestil i KF2. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Som ekstra sidegevinst er de fem første i EM-kvalifikationen også direkte med i World Cuppen, afslutter Laurits Sørensen. – Lars’ topresultat i Thy lover derfor godt for den videre 2010-sæson i KF2-klassen.
Kartingteam Lars Sørensen Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Lars Sørensen |