Snakken i Formel 1 går om KERS; om hvorvidt Ferrari sender signaler til underbevidstheden med deres stregkode og mest interessant, hvem der skal levere dæk i fremtiden. Løbet i Spanien bliver der ikke snakket så meget om - indtil videre virker det som om mange ønsker at holde kortene lidt tæt til kroppen.
Mest snakkesalig har Mercedes været. De kommer med en hel ny bil til Schumacher, med en længere akselafstand. Der har været spekulationer fremme om at den gamle bil har været ramt af et endnu uidentificeret problem, som har forhindret Schumacher i at præstere på samme niveau som Rosberg. Helt overbevisende lyder det ikke. Men ingen tvivl om at Schumacher er under pres - og kan se frem til at blive lagt for hån, hvis ikke snart der kommer mere fremdrift i ham. I den udenlandske glubske presse, spekuleres der allerede i hvornår på året Nick Heidfeld overtager Schumachers plads. Senest har Flavio Briatore været ude at mene, at det kun bliver sværere for Schumacher. Men nu har Briatore det også generelt svært ved mennesker han engang har arbejdet sammen med.
Hos McLaren, der også har Mercedes motorer, er situationen mere afslappet. Indtil videre har de vundet halvdelen af sæsonens løb. Begge sejre er gået til Button, til de flestes overraskelse. Hamilton er ikke decideret under pres i teamet - de har stadig stor tiltro til ham. Men han må selv have sat sig lidt under pres. Han skal kunne køre lige op med Button, men indtil videre virker det altså til at den ældste i teamet også har overtaget.
Ferrari fungerer også ganske homogent. Massa kører sin chance så godt han kan, men de flestes øjne hviler på Alonso, der på kort tid har sat sig så solidt på teamet, at det virker som om han aldrig har lavet andet. Sådan kan de lide det i Italien - og sådan fungerer det bedst for dem. Der går mange rygter om næste sæson og hvem der måske og måske ikke skal erstatte Massa. Men hvorfor skulle de skille sig af med ham - med Alonso til at hente titler og Massa som en loyal mand, har de lige præcis det team de gerne vil have.
Red Bull er også under pres. De præsterer så godt i kvalifikationen og så knapt så godt i løbene. En enkelt sejr og fire pole positions er det det blevet til. Vettel er stadig et godt ungt bud på en VM vinder, men stabiliteten halter. Hvis de har fået styr på det hele, kan man forvente store ting i den kommende weekend.
Endelig er der Renault, der gang på gang maser sig på blandt de fire store teams - så meget endda at der er gode muligheder for at de kan snyde alt og alle og være i top fire nr. sæsonen er ovre. Kubica nyder livet hos det franske team og russiske Petrov gør en ok figur.
Og hvem kommer så bedst fra det første løb i Europa. Et bud herfra vil være en sejr på hjemmebane til Alonso. Første på løb på hjemmebane i den røde racer, vil være en historisk dag i spansk motorsport. Kampen om sejren kan blive fraværende, hvis Alonso sætter sig på det hele fra starten.
Derudover bliver det spændende at se hvordan styrkeforholdet er mellem de forskellige teams, nu hvor de har haft bilerne tilbage på fabrikken og fået justeret detaljerne. Ikke mindst skal det blive spændende om de nye er kommet lidt tættere på de gamle. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya09/05/10 - Circuit de Catalunya - Formel 1 |