Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Skarp kritik af Ferrari lakering

Formel 1 
02/05/10 

Ferrari’s lakering på deres Formel 1 biler, udsættes nu for skarp kritik af diverse medicinske eksperter. Kritikken lyder, på at Ferrari bevidst har lakeret deres motorcover med et Marlboro varemærke. Tobaksreklamer har været forbudt i Formel 1 i flere år, men kritikkerne mener, at Ferrari stadig reklamerer for Philip Morris koncernen.
 

Ferrari møder for tiden skarp kritik uden for Formel 1 banerne. Den italienske hingst har i mange år været heftigt sponsoreret af den amerikanske cigaret koncern, Philip Morris. Philip Morris koncernen ejer blandt andet mærket, Marlboro, og det er netop dette mærke flere tobakskritikere mener, at Ferrari teamet stadig reklamerer for.

Tobaksreklamer har været ulovlige i Formel 1 i flere år, men trods dette, deltager Ferrari officielt i Formel 1, under navnet; ”Scuderia Ferrari Marlboro”.
Det, og så den store stregkode over Ferrari bilernes motorcover, vækker kritik blandt politikere og fagfolk. Kritikerne mener, at stregkoden minder besynderligt meget om bunden af en Marlboro tobakspakke, og dette er ifølge EU lovgivningen ikke lovligt.

Ferrari har dog været hurtigt ude i medierne og forsvaret sig selv;

”I de seneste dage har adskillige organisationer og fagfolk, kritiseres vores Formel 1 reklamer for at være ulovlige. Dette er ikke korrekt. De påstande der har været om lakeringen på vores Formel 1 biler, er uholdbare og er aldrig videnskabeligt bevist”, skriver Ferrari i en officiel pressemeddelelse.


Det er stregkoden på motocoveret der ifølge kritikerne, ligner alt for meget bunden af en Marlboro pakke
(Foto: ferrari-media)

”Stregkoden på vores Formel 1 biler, er ikke identiske med noget fra Philip Morris koncernen. Hvis Philip Morris koncernen benytter sig af samme stregkode, kan det ikke sammenlignes, da hverken Ferrari, eller Philip Morris ejer rettighederne til stregkode lakeringen.
Ferrari samarbejder stadig med Marlboro, men samarbejdet følger alle gældende love, og strider ikke imod nogle kommercielle rettigheder”, afslutter Ferrari i deres pressemeddelelse.

Sidste gang Ferrari bilerne kørte med Marlboro logoet i Formel 1, var i 2007 sæsonen. I 2009 sagde Marlboro farvel til en anden legendarisk samarbejdspartner. Marlboro stoppede på grund af juridiske stramninger samarbejdet med Team Penske i USA, et samarbejde der varede næsten i 2 årtier.

Jacob Carsting

Læs mere om:
  • Scuderia Ferrari
  •