Formel 1 28/04/10
|
|
Formel 1 er på vej mod en grønnere fremtid. I hvert fald, hvis man skal tro den amerikanske TV station, ESPN, der reporterer, at verdens hurtigste cirkus, i 2013 skifter deres V8 motorer ud med mindre 1,5 liters 4-cylinderet turbo motorer. Målet for Formel 1 teams’ene, er at gøre sporten mere miljøvenlig, men samtidig beholde dens relevans til den internationale bilproduktion. |
Udover fart, spænding, og skrigende motorer, har Formel 1 altid handlet om konstant teknologisk udvikling, og sådan skulle det meget gerne forblive i fremtiden.
Derfor forhandles der i øjeblikket i højeste gear bag pit muren, for at komme til enighed om et nyt motorreglement gældende fra 2013 sæsonen. Specielt Ferrari har været fortaler for at reglement, hvori en ny turbolader teknologi indgår.
Den italienske hingst har været fortaler for at genindføre turbomotorerne i Formel 1, dels fordi de er mere miljøvenlige, men også fordi Ferrari håber det vil betyde et teknologisk udviklingsskub i den grønne retning.
Ferrari satser dermed på, at den nye teknologi, GDI, (Gasoline Direct Injection) vil vise vejen for Formel 1’s nye motorreglement. GDI teknologien fungerer, ved at benzinen gennem en enkelt benzinslange bliver udsat form et højt tryk, hvorefter den udledes til forbrændingskammeret i hver cylinder. Teknologien kan både forbedre effektiviteten, og samtidig formindske co2 udladningen.
”Hvis Formel 1 skal kunne bruge sin motorteknologi til noget konkret, er en motor med GDI og turbo, hvad Ferrari vil støtte i fremtiden”, udtaler Ferrari CEO, Amedeo Felisa til engelske Autocar Magazine.
Andre ideer er dog også på banen. Et firma der kalder sig; Project 1221, har for nyligt kontaktet Formel 1 ringmaster, Bernie Ecclestone, om ideen med en gasturbine motor, som firmaet mener, er den rette løsning for Formel 1’s fremtid.
Project 1221’s direktør, Andreas Adrianos, henviser til, at, en gasturbinemotor er den rette vej, blandet andet, fordi en sådan er mere miljøvenlig, - og ikke kræver den samme nedkøling under drift som de nuværende V8 motorer gør, - samt at den vil være billigere i drift for hvert team.
Formel 1 er i høj fart på vej imod en grønnere fremtid, men med hvilket motorreglement? (Foto: lotus-racing)
Gasturbinemotorer er tidligere set i Formel 1. Dette var dog helt tilbage i starten af 1970’erne, hvor Lotus designeren Colin Chapman introducerede ideen i Formel 1. Chapman havde fået ideen fra USA, hvor han før havde set blandt andet Parnelli Jones deltage i Indianapolis 500 løbet med en gasturbinemotor. Trods Chapman’s ihærdige forsøg, på at gøre gasturbinemotoren en succes i Formel 1, blev ideen aldrig til den store succes, og Chapman blev sammen med Lotus teamet nød til at droppe ideen tidligt i 1970’erne.
Project 1221, ønsker dog ikke at lancere gasturbinemotoren, som den eneste mulighed i et nyt motorreglement fra 2013 sæsonen. Andreas Andrianos bekræfter, at man ser gasturbinemotoren som et alternativt valg, ved siden af den nuværende 2,4L v8 motor.
Jacob Carsting
Læs mere om: Scuderia Ferrari |