Kennie's DTC Light debut! (Foto: Motorsporten.dk)Så lørdagens frie træning var første gang Kennie prøvede kræfter med bilen – og første gang i sin karriere, at han agerede absolut bundprop med et gap på små 2 sekunder til hurtigste mand!
Denne tendens fortsatte desværre i eftermiddagens tidtagning, hvor Kennie igen var sidste mand – nu med 2½ sekund op til hurtigste deltager; Jacob Kristensen (’Bette K’).
For at skabe lidt mere spænding i klassen – for publikum – bliver der i år byttet om på startrækkefølgen i første heat, så selvom det absolut ikke var en del af strategien (selvom det ellers ville lyde bedre) skulle Kennie starte forrest i sit debut-heat.
Line-up og klar til 1. heat – mens raceren endnu var flot og hel. (Foto: Vitesse Racing)
Normalt er pole position naturligvis det ideelle stad at starte – bare ikke når man ved, at der kommer en sværm af Clio’er bag fra, der alle er hurtigere!
Og, selvom Kennie lave en perfekt start (rullestart) varede glæden kun kort, da et lille puf i første sving for enden af langsiden, bragte Kennie og hans racer med fronten mod kørselsretningen – med efterfølgende uundgåelig kollision med Ronni Nielsen til følge.
Kennie fortsatte ufortrødent efter påkørslen, men desværre var glæden kort! (Foto: Motorsporten.dk)
Begge kørere kunne dog fortsætte, men for Kennies vedkommende dog kun i yderligere 1½ omgang, hvorefter højre forhjul brækkede af og Kennie i høj fart fortsatte ud i ’sandkassen’ – tæt forbi nogle fotografer og uden mulighed for hverken at bremse eller styre!
En halv time senere: Team Sally Racings mekanikere forsøger at danne sig et overblik over skadernes omfang. (Foto: Vitesse Racing)
Stor, stor ros og tak til Sally Racings makanikere, der straks gik i gang med at gøre bilen klar til andet heat – og efter små to timer var der skiftet støddæmper og ophæng, bilen var sporet og der var monteret nyt body-work, nye sponsormærker - samt adskellige meter gaffa-tape...
Startplaceringen til heat 2 afgøres af det samlede resulatet at tidtagening og heat 1, så ikke overraskende, skulle Kennie starte bagest – denne gang til ’stående start’.
Igen fik Kennie en god start og det stod hurtigt klart, at han nu var begyndt at vænne sig til bilen – og måske også havde ’noget’ han gerne ville vise!
For omgangstiderne var markant bedre og han havde ikke længere problemer med at følge med de øvrige – og var samtidig en smule hurtigere end både Ronni Nielsen og Christian Siepmann, der lå umiddelbart foran ham.
Den sorte snude og al gaffatapen vidner om at der blev arbejdet hårdt på Clio'en mellem løbene! (Foto: Motorsporten.dk)
Desværre havde Kennie og Ronni endnu en gang nærkontakt – denne gang da de ’byttede lak’ under et overhalingsforsøg på 6. omgang - hvilket af dommerne blev taksteret til en strafbane til Kennie, så han igen var tilbage, hvor han havde befundet sig hele week enden – bagest!
- Jeg kan jo ikke sige at jeg ikke ramte ham, men jeg syntes nu at han ’smækkede døren’ lige hårdt nok, sagde en frustsreret Kennie Frydkjær Jensen efter karrierens første strafbane. - Jeg kan jo ikke bare gå i opløsning og forsvinde op i den blå luft, når jeg først er kommet inden om ham. Det er jo racerløb!
Alt i alt blev debuten i en af de hårdeste klasser i Danmark en weekend, der bare skal glemmes så hurtigt som muligt – så snart regningerne for alle skaderne er betalt!
Dog, var der et lille lyspunkt: Kennies omgangstider i andet heat matchede Roland Poulsens – der sluttede som tre’er i løbet. Så, næste gang skulle det gerne gå lidt bedre.
Endnu en gang stor tak til Team Sally Racing’s crew – for deres indsats weekenden over, samt for både deres tekniske og menneskelige kompetencer.
Også en stor tak til Kennies sponsorer – Autoforum Hillerød ApS, AppStract Webløsninger, Redaktionsbüro Theisen, Bad Boy Mowers, Dansk Udstillingsdesign A/S m. fl. – der har gjort et comeback til dansk motorsport muligt.
Vitesse Racing Læs mere om: Kennie Frydkjær JensenSally RacingJyllandsringen25/04/10 - Jyllandsringen - Renault DTC Light Cup - DM |