De mange timers arbejde med forberedelser gennem vintermånederne skulle så afsluttes med en shakedown-test på Hockenheim-banen i Tyskland den 10. – 11. April, så der var to uger inden den danske sæsonpremiere til at rette de fejl, som helt sikkert ville dukke frem.
”Man kan skrue hele vinteren og deltage i testdage herhjemme, men den bedste måde at få fejl frem i lyset er at deltage i et løb. Så kommer alle de små ting,, som det ville tage en halv sæson at finde og rette, frem til overfladen.”
Træningskørslerne startede torsdag og fra første omgang virkede bilen langsommere end BMW’en. Kørere, som tidligere havde måttet forsvare sig med næb og kløer mod den danske BMW, strøg forbi uden problemer.
”Med BMW’en ramte jeg omdrejningsbegrænseren ved 247 km/t mindst 100 meter inden bremsepunktet – Renault’en skulle køre lige såstærkt, men nåede slet ikke begrænseren, så et eller andet sted mangler der noget.”
En række mindre problemer som utætheder og stik, der rystede løse blev rettet, men der blev en udfordring, da et bagakselled knækkede. Imidlertid viste det sig, at en tysk mekaniker fra et Porsche-team havde en bil magen til stående hjemme i garagen, så i løbet af aftenen og natten blev problemet løst.
Inden andet kvalifikationsheat var der begyndt at være nogle vibrationer i bilen, så for en sikkerheds skyld blev fire nye dæk monteret. Det hjalp ikke, og på et tidspunkt besluttede Jørgen at køre i pit, inden noget gik i stykker. Det nåede han imidlertid ikke, da venstre baghjul besluttede at forlade bilen medbringende nav, kaliper og skive.
”Der må have været knald på, da det sket, for alle stumperne var blevet skudt ind gennem fælgen og ind i dækket.”
Nu skal der arbejdes for at blive klar til sæsonpremieren på FDM Jyllandsringen den 25. april. Inden da har en motorspecialist fra Estland været på besøg for at undersøge motoren og forhåbentlig finde nogle af de manglende hestekræfter, men ellers står den på udbedring af småting, montering af hjulophæng og genopbygning af skærm og kofanger, som blev ødelagt, da hjulet røg af.
Det bliver lidt et kapløb med tiden, men der bliver arbejdet hårdt for at nå det hele.
Hansen Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingHockenheimJyllandsringen25/04/10 - Jyllandsringen - Special Saloon |