Planen for Mikkel er at køre i den såkaldte Northern European Cup i 2010, før han skal køre i den store serie Eurocup i 2011. Men trods disse åbenlyse kvaliteter, har det ikke indtil videre været muligt at sikre det økonomiske fundament for en aftale med det Belgiske KTR team, som hører til i eliten i Formel Renault 2.0 NEC serien.
På Hockenheim startede testforløbet mandag, og heldigvis var det tyske forårsvejr med Mikkel, så han fra start kunne koncentrere sig om testarbejdet på den tyske bane. Planen var at tage en meget struktureret tilgang til udviklingen af raceren, frem for at satse på hurtige tider.
”Første testdag gik med at finde et optimalt setup, ” fortæller Mikkel. ”Dagen før havde bilen været ude at køre præsentationsture med journalister, så den kørte ikke helt optimalt. Desværre begyndte gearkassen at give problemer, den nægtede at skifte ned. Det betød at jeg røg af banen, eftersom jeg ikke kunne bruge motorbremsen under nedgearing på vej ind i svinget.”
”Renault Motorsport gik straks i gang med at løse problemet med gearkassen. Vi fik nye dele meget sent, og teamet skruede på bilen indtil klokken 5 om morgenen, hvorefter det hele virkede perfekt igen. Det var rigtigt godt gået af teamet! De kæmper virkeligt for at være med helt i front!”
Dagen efter var KTR raceren klar til test, og udviklingsarbejdet kunne fortsætte. Man skal huske, at det er en helt ny bil bygget til 2010, så der vil altid være visse småproblemer under udviklingsarbejdet.
”Tirsdag startede lovende, og bilen fungerede helt som den skulle. Desværre løb både teamet og Renault tør for bremseklodser. Jeg var under det meste af testen i top 10 mod de rutinerede Eurocup kørere, jeg var helt oppe på 6. pladsen. Men bremseproblemerne betød at jeg sluttede som nummer 17. ud af 36 kørere.”
”Jeg fulgte teamet til den sidste testsession på Motorsport Arena Oschersleben i det tidligere Østtyskland. Onsdag den 31. marts og torsdag den 1. april skulle vi køre den sidste test før sæsonstarten. Vi startede testen med at stille bilen helt i nul. Målet var at udvikle et grundsetup, som senere kan justeres til den enkelte bane. Det blev derfor en dag som ikke havde tider i top, men vi nåede hele vores program.”
”Før dagens sidste testpas fik jeg nye dæk på bilen, og der var jeg klart hurtigst! Bilen fungerer perfekt, og KTR teamet er utroligt professionelle og meget dygtige, og der er ingen tvivl om at det er her at jeg får bedst value for money.”
”Den sidste dag testdag torsdag var tidspunktet, hvor vi skulle have finindstillet bilen så den er klar til første løb på sæsonen. Men det viste sig at vi igen havde problemer med gearkassen, det tog os lang tid at finde fejlen. Vi måtte skille gearkassen ad. Renault Motorsport som har bygget bilerne, prøvede at løse problemet.”
”Det viste sig at det var højgeakslerne i gearkassen som var knækket på flere biler, og vi måtte vente på at Renault fremskaffede nye aksler fra fabrikken i Frankrig. Det var ikke en fejl, som teamet eller jeg var skyld i. Det betød så at jeg gik glip af de to første testpas, før bilen var blevet lavet.”
”Jeg kørte toptider på alle mine pas da bilen var blevet lavet, jeg endte med at være 0,6 sekund hurtigere end de hidtil hurtigste på det testpas jeg kørte. Topteamet van Amersfoort Racing kørte de pas der lå modsat mine på dagen, og da dagen var slut, var jeg med en tid på 1.27.090 knapt 1 sekund hurtigere end dem!”
Der er bare 2 uger til sæsonstart på Hockenheim den 16. / 18. april, hvor det første løb i Formel Renault 2.0 NEC serien køres. Formel Renault 2.0 serien regnes for den ultimative rugekasse for kommende racerstjerner, derfor er den interessant da bilen i sin opbygning forbereder racertalentet til de større formelklasser.
Den nye generation af danske racertalenter, som Mikkel Mac tilhører, har alle brilleret i denne klasse. Vinder man serien, udlodder Renault Motorsport en test i en Formel Renault 3.5, bliver man nummer 2 i serien får man tilbudt en Formel 2 test og den tredieplacerede i serien modtager en Formel 3 test. Så det er et vigtigt skridt på stigen for en ung racerkører.
Der arbejdes intenst i Mikkel Macs bagland, på at finde det økonomiske fundament for en fuld sæson i Formel Renault 2.0 NEC serien for KTR teamet. Derfor søges der fortsat sponsorer til at sikre Mikkel denne unikke chance!
Resultatet af Formel Renault 2.0 test på Oschersleben:
|
# | Kører | Tid |
|
1 | Mikkel Mac KTR | 1:27.090 |
2 | Rogier de Wit KTR | 1:27.718 |
3 | Jeroen Mul Van Amersfoort | 1:27.915 |
|
4 | Liroy Stuart Van Amersfoort | 1:28.263 |
5 | Michele Di Martino | 1:29.197 |
6 | Tony Kowalewski TKP | 1:29.502 |
|
7 | Sam Dejonghe Astromega | 1:29.821 |
8 | Tobiasz Sznepanik | 1:30.732 |
9 | Gonda Richard Sophidea Racing Team | 1:35.038 |
|
10 | Jakub Smiechovski Kochanski | |
|
Mikkel Mac / Aslak Vind Foto: Søren Mac Læs mere om: Mikkel MacKTRHockenheimOschersleben |