- Skiftet til nye rally-nummerplader i Danmark forhindrede indledningsvis rallyfeltet i at køre tyske rallies, forklarer Max Christensen. - Nu er de forsikringsmæssige aftaler mellem myndighederne i Danmark og Tyskland imidlertid faldet i hak. Vi har derfor valgt at bide skeer med DRM-topfighten frem for at køre udvalgte rallies syd for landegrænsen.
Max Christensen og Dorthe Ravn manglede konkurrenceheldet ved 2010-premieren i Nordtyskland. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Prologen i ADAC Wikinger Rallye blev afviklet i mørke, og yderligere blev hastighedsprøverne overdynget med regn i spandevis.
- Vi kan godt lide at køre rally under svære betingelser, konstaterer co-driver Dorthe Ravn. - Vi gav derfor fuldt attack på den første af prologens 2 prøvestrækninger, men i et skarpt sving mistede rallybilen imidlertid grebet til asfalten i det fedtede føre. Vi havde herefter en svær kamp med en blød pløjemark for at komme tilbage på rallyprøven og formindske tidstabet så meget som muligt.
Rallymekanikerne gjorde et intensivt arbejde med at få fronten lappet sammen på rallybilen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vi mistede lidt over 30 sekunder til konkurrenterne, fortsætter Max Christensen. - Dette skulle senere vise sig at bide sig selv i halen, fordi prøve 2 blev aflyst. En konkurrent parkerede her deres rallybil så uheldigt efter en afkørsel, at det ikke var muligt for rallyfeltet at passere. Vi fik derfor tildelt en kalkuleret konkurrencetid, som afspejlede generalklassementet på prøve 1, og derfor blev tidstabet til konkurrenterne udvidet til et minut!
Normalt afgøres topfighten på hastighedsprøverne inden for få sekunder. Max Christensen og Dorthe Ravn valgte derfor at køre et kontrolleret rally med deres Subaru Impreza WRX frem for en vild satsning på et topresultat. Rallyparret prioriterede vigtig konkurrencetræning i deres opdaterede rallybil inden de kommende udfordringer i det tyske og det danske mesterskab.
Overordnet set var Max Christensen og Dorthe Ravn godt tilfredse med 2010-forberingerne i deres Subaru Impreza MRX. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Arrangørerne havde virkelig gjort et stort arbejde med at finde omkring 140 km. nye hastighedsprøver i et svært terræn syd for Flensborg Fjord, oplyser Max Christensen. - Arrangementet matchede således flere af de danske top-rallies. Endnu mere imponerende var den organisatoriske indsats, fordi løbsområdet for tre sider siden var næsten ufremkommeligt og dækket af sne.
Max Christensen og Dorthe Ravn fightede sig fornuftigt tilbage i generalklassementet, hvor slutplaceringen i ADAC Wikinger Rallye blev en niendeplads. Dette skete som bedstplacerede danske rally-mandskab.
Overordnet var Max Christensen og Dorthe Ravn godt tilfredse med 2010-forberingerne i deres Subaru Impreza MRX. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Inden DM-premieren i maj får Max Christensen og Dorthe Ravn mulighed for at køre DRM 2, der afvikles midt i april med ADAC Hessen Rally Vogelsberg lidt syd for Kassel i Midttyskland.
Subaru Motorsport Danmark Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Dorthe RavnMax ChristensenSubaru Motorsport Danmark |