Fra start blev løbet domineret af Sebastian Vettel der fra pole spurtede afsted i sin Red Bull. Holdkammeraten Webber måtte i starten se sig passeret af Felipe Massa, og det var så startskuddet på en noget skidt eftermiddag for hjemmebanehelten.
Det var så også gennem første sving at Alonso tog turen rundt og måtte se sig reduceret til noget langt nede i feltet. Michael Schumacher blev et uheldig offer og måtte en tur i pit for at få en ny næse.
Ude på banen viste det sig at Massas start var det bedste han kunne. Mens Vettel stormede afsted samlede de andre sig bag Ferrari raceren. Webber kom dog forbi på et tidspunkt og nåede derefter op til Vettel.
Den væsentligste faktor i Australien var vejret. Det dryppede lidt i starten og banen var våd og kørerne startede på intermidiates. Men som løbet skred frem og banen blev tørrere var det åbenlyst at der skulle slicks på bilerne.
Den første til at tage dette sats var Jenson Button, der fra en lidt ligegyldig placering røg længere tilbage i feltet. Men det betalte sig. Da alle andre ville skifte dæk, på én gang, rykkede den regerende mester frem i feltet og foran ham var nu kun Vettel og Webber, der kørte lidt længere på intermidiates end resten af feltet.
Det første Button gjorde da han kom ud fra pitten var i øvrigt at glide sidelæns af i første sving, men han holdt bilen i fart og mistede ikke megen tid ved det, men det virkede tydeligt som om han måske havde satset forkert og skiftet dæk for tidligt. Men det havde han ikke.
Tætte kampe i Melbourne hvor kortene var blandet godt (Foto: Red Bull - Getty Images)
Webber store nederlag i løbet var at Vettel skulle have nyt gummi på først. Dermed måtte australieren blive ude en omgang længere - og den var dyr. Mens Vettel kunne vende tilbage fra pitten som nr. 1 mistede Webber så megen tid at han røg langt ned i feltet.
Og dermed syntes løbet afgjort. Altså lige indtil Vettel parkerede sin Red Bull i gruset efter en afkørsel, angiveligt forårsaget af bremseproblemer. Hermed var vejen banet for Buttons sejr.
Bag Button lå noget overraskende en gul og sort Renault kørt af Robert Kubica. Den unge polak har fået meget mere ud af Renault raceren end mange på forhånd havde regnet med. Han kom fremragende fra start og lå hele løbet igennem til en god placering.
Hans held var dog nok at Ferrari teamet valgte at lade Massa og Alonso køre igennem på kun et enkelt dækskifte. Dermed havde de måske nok mere overskud i bilen end Kubica, men deres dæk var i ligeså ringe forfatning mod slutningen, at de ikke kunne gøre meget ved ham.
Massa sluttede på 3. pladsen foran sin holdkammerat. Alonso havde ellers fart på da han kom stormende gennem feltet nede bagfra efter sit indledende uheld. Og han kom også foran Massa, men Massa fik generobret sin placering i regulær kamp.
Efter ham fulgte Hamilton, der også kom godt afsted fra sin startplacering som nr. 11. På et tidspunkt lignede han endda et bud på en podieplacering, men med ham valgte McLaren et ekstra dækskifte og dermed endte han bagved de Ferrari racere han ellers havde kæmpet sig forbi.
Webber lå længe i bagdelen på Hamilton og virkede faktisk hurtigere - men et angrebsforsøg mod slutningen endte rigtig skidt. Faktisk var det Hamilton der angreb Alonso, men så blev han skubbet af banen af Webber, der bremsede alt for sent. Retfærdigvis gik det værst ud over Webber, der måtte en tur i pit og endte på en 9. plads.
Button sikrede sig sin første sejr som McLaren kører (Foto: McLaren Media)
Imens d'herrer Webber og Hamilton havde deres intermzzo smuttede Rosberg forbi og tog dermed 5. pladsen fra Hamilton, der således til sidst måtte tage til takke med 6. pladsen.
Rosberg havde også haft et godt løb, og også længe været et bud på en podieplacering, men i sidste ende blev han sejlet lidt agterud og må være tilfreds med at få 5. pladsen på afbud.
Liuzzi og Barrichello hentede 7. og 8. pladsen, mens Webber som sagt fik 9. pladsen. 10. pladsen gik til Schumacher der mod slutningen fik presset sig forbi først Alguersuari og siden de la Rosa. Schumacher havde et noget anonymt løb efter de indledende fortrædeligheder, som han uforskyldt blev blandet ind i. Men mens Alonso kom hurtigt frem igen, blev Schumacher fanget i hængedyndet og lå længe bag en Toro Rosso, som ikke rigtig ville flytte sig.
Andre steder i feltet var der også dramatik - hele løbet bød generelt på underholdende kørsel og tætte dueller - hvilket for alvor viser at banen kvalitet er afgørende vigtighed - så lad os snart slippe for kedelige ørkenbaner og få nogle rigtige racerbaner i stedet.
Den største dramatik blev skabt da Kobayashi mistede sin frontvinge meget tidligt i løbet og ude af kontrol hev Hulkenberg og Buemi med ud af løbet. Det medførste en SC periode, som dog lå så tidligt og mens banen var så våd, at ingen rigtig kunne bruge den til dækskifte.
Kort så var Det Australske Grand Prix alt det et Formel 1 løb bør være. Lad os håbe Sepan kan holde standarden. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Albert Park28/03/10 - Albert Park - Formel 1Australiens GP - løbsresultat |