Umiddelbart kan det være svært for menigmand at se forskel på sidste års model og den nye, opdaterede Le Mans-Audi. Den største forskel er en ny, todelt front med et par store insektfølehorn i midten.
”Et nyt regelsæt for 2010 betyder, at vores dieselbiler har fået mindre luftindsugning og mindre tryk på turboerne. Det primære mål for den nye model har derfor været at begrænse tabet af hestekræfter, dog i tæt parløb med muligheden for at opnå en bedre brændstoføkonomi. Effektivitet er mere end nogensinde blevet en nøgleparameter for Le Mans,” vurderer Audis motorsportschef, Dr. Wolfgang Ullrich.
Audis nye Le Mans-racer er optimeret på ikke færre end 20 områder (Foto: Nils Finderup)
Tom Kristensen supplerer: ”Efter sidste sæson lavede vi en liste med 20 områder, vi skulle forbedre. Øverst på listen stod effektivitet og holdbarhed, og det har teamet forsøgt at optimere gennem ændret aerodynamik, et nyt kølingssystem og en opdatering af V10-motoren. Fra os kørere var der blandt andet et ønske om bedre sigtbarhed om natten, så Audi har også ændret lygtearrangementet. Alt i alt står vi med en racer, der i forhold til det nye reglement har en bedre brændstoføkonomi og stadig en meget stærk dieselmotor, så teamet kan med god samvittighed nu gå i gang med den sidste finpudsning gennem testen her i USA.”
Om den danske Le Mans-konge selv kommer i aktion, er et åbent spørgsmål. Han har netop i dag (mandag, red.) smidt den støttesko, han har båret siden operationen for en sprængt akillessene i januar.
”Jeg kommer helt sikkert til at sidde i R15+, og i samråd med teamlægen Christian John kan jeg eventuelt også komme ud at køre lidt i bilen. Nu må vi se, hvor stærk foden er efter at have været buret inde i et par måneder,” siger Kristensen.
Årets første aktion for nordjyden og Audi bliver et nyt otte-timers-løb på den franske Paul Ricard-bane om fire uger.
Læs mere om: Tom Kristensen |