Hvis man skal baserer sine forudsigelser på det kendte, er det egentlig nemt nok. Formel 1 har pt. fire store teams, med hver to kørere. Hvis alle forventninger holder stik, udgør de otte kørere top 8.
I næsten tilfældig rækkefølge er det Jenson Button, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Nico Rosberg, Felipe Massa, Fernando Alonso, Sebastian Vettel og Mark Webber.
Som sådan vil der heller ikke være noget urimeligt i at disse otte bliver placeret som de otte bedste. Om det rent faktisk er de otte bedste kørere i Formel 1 er en vurderingssag, men talent besidder de alle - og i rigelige mængder til at retfærdiggøre en god placering. Og endda en bedre placering end nr. 8.
Ferrari er med Alonso og Massa blandt de klare favoritter (Foto: Ferrari Media)
Og her møder vi så Formel 1's luxusproblem. Talentmassen er større end den har været i tidligere tider. Op gennem 90'erne og starten af 00'erne var det ikke ligefrem sådan at man kunne pege på en perlerække af kørere der havde potentiale til noget stort. Og i den periode kunne mere beskedne talenter jo godt få pæne placeringer i VM - sådan har det været mange gange. Men nu er talentmassen stor. Og for hver eneste af de otte ovenstående vil en 8. plads dybest set være utilfredsstillende.
Selvfølgelig vil forudsætter en utilfredsstillende 8. plads til en af ovenstående, at de fire store teams - McLaren, Ferrari, Mercedes og Red Bull - alle er stort set jævnbyrdige. Hvis ikke de er det, stiller sagen sig lidt anderledes - så kan 8. pladsen sagtens være det bedst opnåelige.
Men forventningen alle steder fra i øjeblikket, er at de fire store teams vil være cirka jævnbyrdige. Og den forventninger bygger på en blanding af umiddelbar historie og forhåbninger. Det sidste først: Alle Formel 1 fans håber på en historisk sæson, med spænding og dramatik og en tæt VM duel. Og fire biler der kæmper om guldet vil være sjældent set og en fryd at følge. Så vi håber.
Den umiddelbare historie er mere vag. For ligheden forusætter dels at Ferrari og McLaren har lukket det hul de havde sidste år til de to førende. Men det forudsætter også at Red Bull og Mercedes forbliver på samme høje niveau - at sidste sæson ikke var en enlig svale, men sommeren der kom. Faktum er at, at lige nu ved vi det ikke.
Red Bull skal holde samme høje niveau som sidste sæson. (Foto: Red Bull Media)
Hvis man så går nærmere på de fire teams, så er der i dem alle en spændende intern duel. Og netop i år er den ekstra vigtigt - for hvis det går sådan som vi håber, så vil en taber af intern duel i et team ikke bare havne på en 4. plads, men risikerer den der 8. plads. Medmindre selvfølgelig en af de øvrige 12 biler faktisk også kan blande sig lidt - og så risikerer en taber af en intern duel at ryge længere ned - måske endda helt ud af top 10.
Kig igen på de otte kørere der står længere oppe. Kan nogen af dem leve med at blive nr. 10, mens deres holdkammerat bliver eksempelvis nr. 4? Næh - ikke rigtig.
McLaren har med vanlig sans for dramatik hyret de sidste to sæsoners mestre. Traditionelt er det en god platform for splid internt i teamet - men McLarens filosofi synes at være, at konkurrence fremmer resultaterne. Sympatisk, helt sikkert. Og spændende bliver det at følge hvordan Hamilton og Button tilpasser sig nye regler - og hinanden.
Ferrari har en verdensmester og en lige ved og næsten. Massa er tilbage efter sit uheld sidste sommer og uheld af den slags har det med at knække folk, eller optimere deres indsats. Massa har flere gode sæsoner bag sig - men skal nu vise sine evner med Alonso som holdkammerat - det kan blive svært.
Vettel virkede til tider sidste år som om han egentlig havde ret godt styr på Mark Webber. Den store forskel på de to er at Webber karrieremæssigt burde være på sit højeste, mens ynglingen Vettel stadig kravler op ad. Hvis han er bedre end sidste år, burde den duel være afgjort.
Den interne kamp hos Mercedes skal nok blive interessant. (Foto: Merdedes GP)
Mest på spil er der måske i virkeligheden hos Mercedes. Her har vi den gamle Schumacher og den unge Rosberg. Begge har de alt at tabe i den kamp. Hvis Schumacher ikke kan løbe fra Rosberg, risikerer han at tabe ansigt og få spørgsmålet: Hvorfor egentlig vende tilbage. Ligeså pinligt som Mansells korte tid hos McLaren bliver det ikke - men succesen er ikke garanteret. Omvendt kan Rosberg heller ikke tabe til Schumacher. Hvis han vil frem i verden og tages alvorligt som en potentiel verdensmester, så skal han også kunne slå en 41 årig frisk hjemvendt fra tre års pause. Hvis ikke, er der vel ikke så megen grund til at satse så meget mere på ham.
Men der er jo også andre end disse otte fra de fire store teams. Der er op til flere der har potentiale til at drille - og hvem ved - måske ligefrem blande sig ved enkelte lejligheder.
Renault er det team der springer mest i øjnene. Dels fordi det er et team med to VM titler og flere sejre bag sig. Og dels fordi de i Robert Kubica har en kører der også hører til blandt de allerbedste. Hvis han havde siddet i en af de fire "gode" biler, ville en 8. plads heller ikke være tilfredsstillende for ham.
Renault havde et lorte-år sidste sæson. I år har de solgt det meste af teamet, fundet de rigtige farver og ligner nogen der er på vej frem. Hvis man fremskriver historien, så kan de måske komme frem i VM form igen i løbet af et par sæsoner. Men hvis det virkede det med at fremskrive historien, var Button ikke blevet verdensmester sidste sæson. Faktum er, at det for Renault kan gå hurtigere eller langsommere. I al fald kan 2010 blive ret afgørende for dem.
Williams med Barrichello og debutanten Hulkenberg kan også overraske positivt - hvor positivt er så det vi må se frem til med spænding. Også Sauber med veteranen de la Rosa kan risikerer at lave et par små overraskelser.
En Lotus pynter altid. (Foto: Lotus Racing)
Resten af feltet får næppe den store indflydelse på nogen resultater. Lotus ser lovende ud - og med det navn kan man da kun håbe det går nogenlunde for dem. Og i Trulli har de sikret sig en garvet og talentfuld chauffør. Toro Rosso og Force India ligger på vippen mellem bund og midtergruppe og kan tippe i begge retninger. De nye teams, Virgin og Hispania ligner fra start solide bundpropper.
Og selvom det er umuligt at spå, så lad mig da prøve alligevel. Problemet er at vurdere styrkeforholdet mellem bilerne, så i stedet vil jeg komme med et bud på vinderen i de interne konkurrencer i de store teams:
Hos McLaren bliver det snert. Men i bund og grund tror jeg på at Hamilton har mest talent at give af. Buttons kørerstil kan blive hans force, men jeg sætter pengene på Hamilton.
Ferrari opgøret tror jeg helt sikkert bliver vundet af Alonso. Han er sulten efter to år hos Renault og Massas talent har aldrig virket til at ligge helt på samme niveau.
Red Bull - her tror jeg mest på Vettel. Den unge tysker er stadig ved at lære og Webber er god, men bliver ikke bedre.
Og endelig hos Mercedes satser jeg pengene på Schumacher. Han er erfaren og en fremragende taktiker - også uden for banen. Han fylder og hans blotte tilstedeværelse vil få teamet til at arbejde i hans retning. Rosberg vil ikke give sig uden kamp, men den bliver svær at vinde. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir14/03/10 - Sakhir - Formel 1 |