Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

24H Series

Team Sally Racing's 24-timers løb i Dubai

24H Series 
17/01/10 

- endte med endnu en klassesejr
(opdateret 17. januar 10:00)

Team Sally Racing har lovet os at sende rapporter hjem til os her på Motorsporten.dk under 24-timers løbet på Dubai Autodrome, hvor kørerne Martin Sally Pedersen, Anders Majgaard, Nick Reimersø, Dan Träger og Brian Børger deler en af teamets Renault Sport Clio III racere.
 

1. rapport:


Martin Sally Pedersen slapper af i skyggen af bilen på gridden inden start.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

1. rapport:
Kl. 13.30: Renault'en bliver kørt ud til gridshow
Kl. 13.45: Tilskuere og mekanikere forlader gridden


Konkurrenterne hilser på hinanden, her er det danske Kurt Thiim og svenske Johan Sturesson ønsker hinanden held og lykke inden starten.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 13.54: Safetycar'en kører opvarmningsomgange med feltet bag sig
Kl. 14.01: Safetycar'en trækker ind og 24H Dubai er i gang


Martin Sally Pedersen i tæt løb rundt i banens første sving.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 14.29: Code 60, hvilket øjeblikkeligt giver alle fartbegrænsning på 60 km/t indtil der igen er grønt flag
Kl: 14.38: Bil nummer 171 kører op i Martin Sally under Code 60 og beskadiger bagbroen
Kl. 14.40: Martin Sally i pit, mekanikerne går i gang med at skifte bagbroen på Renault'en


Martin Sally Pedersen med topfart ned af langsiden.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 14.52: Anders Majgaard tanker op og forlader pitten
Kl. 16.43: Anders Majgaard pitter, mekanikerne checker hjulslør, bagbro og reparerer bagerste kofanger
Kl. 16.44: Brian Børger tanker op og forlader pitten

Highlights:
- Bliver påkørt under "Code 60"
- Mekanikerne skifter bagbro på kun 12 minutter
- Superhurtigt pitstop med kørerskifte og check af hjulslør, bagbro og reparation af kofanger på 1 minut
- Har trods 12 minutters pitstop med skift af bagbro formået at forsvare vores 6. plads i klassen
- Anders Majgaard kørte i to timer stabile tider helt nede i 2:27,5 tider

"Som Jesper Sally sagde i går, så har vi fået samlet et rigtigt godt hold mekanikere. Ikke nok med at de i går lavede bilens tanksystem om, så vi nu kan tanke på under 2 minutter, de har også lige skiftet en bagbro på kun 12 minutter!" - udtaler teammanager Kim Nielsen.

2. rapport:

Kl. 17.25: Brian Børger tager 3. pladsen i klassen ved hjælp af stabile tider Kl.
17.50: Solen står lavt og kørerne bliver bedt om at tænde lyset på bilerne
Kl. 17.59: Brian Børger avancerer ved hjælp af stabil kørsel og konkurrenters uheld til 2. pladsen i A2-klassen



To af de 14 sving på Dubai Autodrome, som kørerne nu kører i mørke.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 18.26: Brian Børger pitter
Kl. 18.28: Nick Reimersø tanker op og forlader pitten
Kl. 20.19: Nick Reimersø kører stabile tider hele sessionen igennem
Kl. 20.20: Nick Reimersø pitter

Kl. 20.22 : Dan Träger tanker op og forlader pitten
Kl. 20.25: Team Sally Racing får en advarslen grundet manglende baglys
Kl. 20.29: Team Sally Racing får sort og orange flag pga. manglende baglys
Kl. 20:34: Team Sally Racing idømmes sort flag for at forstætte med at køre uden baglys


Der arbejdes på højtryk for at reparere bagenden på Renault'en under Dan Träger's ufrivillige pitstop.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 20.41: Code 60 grundet ildebrand i vraget bil for enden af langsiden

Kl. 20:45: Dan Träger pitter, og fortæller at det defekte baglys skyldes et sammenstød med en konkurrerende bil og at radioen-kommunikationen ikke virker.
Kl. 20:47: Det mekaniske hold skifter bremseskiver bagpå, reparerer bagkofanger og kommunikation
Kl. 20.48: Team Sally Racing får lov til at fortsætte grundet uskyld i førnævnte situation

Kl. 20.49: Dan Träger tanker op og forlader pitten
Kl. 22.06: Dan Träger kører igen stabile omgangstider på under 2.30
Kl. 22.07: Dan Träger pitter Kl.

22.10: Martin Sally tanker op og forlader pitten


Selvom at der er fartbegrænsning på 40 km/t i pitten, skal man stadig passe på.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Highlights:
- Brian Børger kører stabile 2:28 tider, ikke engang i mørke ændrer Brian's tider sig nævneværdigt
- Team Sally Racing avancerer med Brian Børger bag rattet til en 2. plads i klassen og 47. plads i det samlede klassement
- Team Sally Racing bevarer trods påkørsel bagfra og midlertidigt sort flag et forspring til nummer 3 i klassen med Dan Träger bag rattet
- Trods overgangen fra dagslys til mørke formår både Brian Børger og Nick Reimersø at fastholde placeringen
- Dan Träger formår at komme hurtigt tilbage til gode omgangstider i mørket trods hård påkørsel bagfra og avancere til en samlet 42. plads

"Jeg havde ikke set frem til at skulle køre i mørke, da jeg under aftentræningen igår konstant blev blændet af de bagudkørende biler. Men Dan Träger gav mig et godt tip, og da det virkede kørte det hele som det skulle hele sessionen igennem" - udtaler Nick Reimersø.

"Radiokommunikationen fejlede, så Dan kunne ikke høre os da vi bad ham pitte pga. det sort/orange flag. Vi blev egentlig idømt det sorte flag, grundet en kombination af manglende baglys på Renault'en og dét at Dan ikke pittede. Men løbsledelsen faldt for vores jydske charme, da de kunne se at vi havde forsøgt at få Dan ind med vores pitskilt fra det øjeblik at advarslen om det manglende baglys kom på skærmen. Så nu er vi tilbage, og vi har kun mistet 3 omgang af vores føring ned til nummer 3 i klassen" - fortæller teammanager Kim Nielsen.

Iøvrigt skal det nævnes at det var Kurt Thiims Porsche der brød i brand for enden af langsiden.

3. rapport:

Kl. 22.29: "Code 60" i ca. 40 minutter
Kl. 22.53: Martin Sally pitter og tanker for en sikkerheds skyld under "Code 60"
Kl. 22.56: Martin Sally forlader pitten
Kl. 23.59: Martin Sally kører stabile omgangstider omkring 2.31,00
Kl. 00.01: Martin Sally pitter

Kl. 00.01: Anders Majgaard tanker og forlader pitten
Kl. 00.03: Anders Majgaard kalder ind og spørger efter nye dæk da de nuværende føles slidt, og bliver derfor bedt om at skåne dækkene til næste pitstop
Kl. 01.33: Anders Majgaard har kørt gennemsnitlig 2.30,00 i denne session trods nedslidte dæk
Kl. 01.34: Højre fordæk springer som følge af slitage
Kl. 01.35: Anders Majgaard pitter



Billeder af højre fordæk efter 11 timers race.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 01.35: Mekanikerne skifter motorolie, gearkasseolie, bremseklodser og forhjul
Kl. 01.41: Brian Børger tanker og forlader pittet
Kl. 01.48: Brian Børger kører hurtigt 2.28,5 tider på de nye dæk

Kl. 02.00: 12 timer inde i løbet og Team Sally Racing er avanceret fra en 6. plads til en 2. plads i A2-klassen og fra nummer 63 til 38 i det samlede klassement.


Imellem stint'sne er der tid til afslapning for kørerne, imens at teamet holder øje med skærmen med tider.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Highlights:
- Skift af motorolie, gearkasseolie, bremseklodser og forhjul på kun 6 minutter
- Igen stabile tider omkring 2.30,00 fra både Martin Sally og Anders Majgaard trods slidte dæk
- Forsvarer 2. pladsen i A2-klassen og avancerer til en samlet 38. plads


Efter 12 timer i larm og race begynder trætheden så småt at indfinde sig, også for teamchef Jesper Sally Pedersen.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

"Strategien har hele tiden været at holde tider omkring de 2:30,0 minutter per omgang, så materiellet holder hele vejen hjem. Sidste år var der jo kun 26 biler der gennemførte ud af ca. 85 startende. Så vi satser på at holde hele vejen hjem og så køre tid ind i dagslys, hvis vi har brug for det" - oplyser teammanager Kim Nielsen.

"Jeg kalder ind i pittet på min første omgang og siger at dækkene føles slidt, men jeg får besked på at skåne dem og at de vil blive skiftet ved næste pitstop. Så jeg må overføre størstedelen af bremekapaciteten til baghjulene og så ellers køre efter forholdene. Men det er fedt at vi efter sådan et stint stadig kan bevare vores 2. plads i klassen" - udtaler Anders Majgaard.

4. rapport:


Solen står op over Dubai Autodrome, imens at Martin Sally sidder bag rattet yderst til højre i billedet.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 03.30: Brian Børger pitter
Kl. 03.32: Nick Reimersø tanker og forlader pitten
Kl. 04.53: Nick Reimersø pitter

Kl. 04.57: Dan Träger tanker og forlader pitten
Kl. 06.15: Dan Träger melder om periodisk mistet motoreffekt og glatte baghjul
Kl. 06.26: Dan Träger pitter

Kl. 06.28: Martin Sally tanker og forlader pitten
Kl. 06.32: Martin Sally melder om benzinlækage over baghjulene, men bliver nødt til at fortsætte grundet brændstofbeholdningen
Kl. 08.22: Martin Sally pitter
Kl. 08.23: Mekanikerne skifter forhjul, bremseklodser på baghjulene og reparerer forbindelsesrør imellem de to tanke


Bilen bliver skubbet helt ind i garagen, da reglen om maksimalt fire mekanikere ikke gælder der.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 08.32: Anders Majgaard tanker og forlader pitten
Kl. 08.51: Bil #86, den førende i klassen, pitter med to knækkede hjulbolte, imens at Anders Majgaard udnytter konkurrentens spildtid i pittet og kører stabile 2.26.2 tider
Kl. 09.01: Bil #86 forlader pitten kun 3 omgange foran foran Team Sally Racing
Kl. 09.12: Anders Majgaard melder at bilen periodisk skifter til nødprogram, men løser dette ved at genstarte bilen på langsiden

Kl. 10.11: Bil #86 taber venstre forhjul og pitter
Kl. 10.24: Anders Majgaard pitter, nu på omgang med bil #86


Anders Majgaard bliver, efter at have indhentet den førende bil #86, interviewet til MotorTV.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Kl. 10.24: Nick Reimersø tanker og forlader pitten som den førende bil i A2-klassen
Kl. 10.38: Bil #86 forlader pitten, 5 omgange efter Team Sally Racing


Martin Sally tager en hårdt tiltrængt lur, efter skiftevis at have fungeret som både mekaniker og kører.
(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Highlights:
- Team Sally Racing tager føringen i A2-klassen og avancerer til en 29. plads i det samlede klassement
- Anders Majgaard er i stand til at køre stabile 2.26,0 omgangstider, men teamet vurderer at det selvfølgelig er bedre at spare materiellet og så køre lidt langsommere
- Pitstop og førerskifte på under 1 minut
- Martin Sally formår, på trods af benzinlækage på højre bagdæk, at køre stabile omgangstider og vinde ind på den førende bil #86

"Det er vildt svært, når man er konkurrencemenneske som jeg, at køre behersket. Jeg forstår jo godt at teamet hellere vil have bilen i mål, end at den måtte give op pga. mekanisk eller slitage, så jeg gør selvfølgelig som jeg får besked på. Men det er godt nok svært ikke at give den fuld gas, når man kan mærke at bilen har så meget ekstra at give af som Team Sally Racing's Renault Clio havde her til morgen" - fortæller Anders Majgaard.

"Ja, nu begynder det jo unægteligt at se lysere ud, men der er stadig lang vej hjem. Der kan ske meget på tre timer! Men som vi så det, der kørte bil #86 ud med kun tre hjulbolte på venstre forhjul. Og sidst kørte de ud med fire, og dét gik jo ikke godt for dem. Så skal der ske noget inden for de næste tre timer, så må det da godt ske for dem" - udtaler Jesper Sally Pedersen.

Kl. 11.16: Bil #86 pitter med kun én hjulbolt i forreste venstre
Kl. 11.27: Bil #86 forlader pitten med fire hjulbolte i hvert forhjul, og 12 omgange bagud i forhold til Team Sally Racing
Kl. 11.51: Bil #86 pitter, hjulboltene bliver tilsyneladende ved med at knække

Kl. 12.12: Nick Reimersø øger forspringet til bil #86 til 20 omgange Kl. 12.13: Nick Reimersø pitter
Kl. 12.16: Dan Träger foretager sidste planlagte tankning og forlader pitten

Kl. 13.15: Dan Träger pitter med med 24 omgange ned til bil #86, der ligger som nummer to i klassen efter Team Sally Racing
Kl. 13.16: Mekanikerne pudser bilen, så den tager sig fint ud til de sidste omgange
Kl. 13.19: Dan Träger forlader bilen og tager en smøg, når nu tiden er til det

Kl. 13.45: Dan Träger forlader pitten
Kl. 13.58: De sidste omgange af 24H Dubai er ren paradekørsel
Kl. 14.00: Dan Träger kører Team Sally Racing's Renault Clio III over målstregen som suveræn vinder af A2-klassen

Kl. 14.34: Dan Träger, Martin Sally, Nick Reimersø, Brian Børger og Anders Majgaard indtager podiet som vindere af A2-klassen i 24H Dubai 2010 med 497 kørte omgange af den 5.39 km. lange bane


(Foto: Red Eye Photo / Poul Majgaard)

Highlights:
- Team Sally Racing vinder A2-klassen af det 5. årlige 24H Dubai
- Team Sally Racing vinder med hvad der svarer til 15 minutters forspring foran nærmeste konkurrent
- Team Sally Racing fører sidst i løbet klassen med så stort overskud, at Dan Träger pitter for at bilen kan blive pudset og poleret til paradekørslen
- Team Sally Racing har i denne sæson vundet både 12H Hungary og 24H Dubai i A2-klassen

2010 WINNERS OF THE A2 CLASS (1600-199CC)
1: Team Sally Racing, #89
2: Duel Racing, #90
3: Boutsen Energy Racing 1, #86

Poul Majgaard


Læs mere om:
  • Anders Majgaard
  • Brian Børger
  • Dan Träger
  • Jesper Sally Pedersen
  • Martin Sally Pedersen
  • Nick Reimersø
  • Dubai Autodrome
  • 15/01/10 - Dubai Autodrome - 24H Series
  •