Magnussen i Pontiac GXP.R med nummer 07 foran Stevenson Motorsports Pontiac GXP.R ved løbet på Daytona 2009. (Foto: Jan Kaiser)Jan Magnussen skal i år køre for Stevenson Motorsports i en helt ny Chevrolet Camaro GT.R, der er bygget og udviklet af Pratt & Miller, det samme team, der bygger Magnussens Corvette C6.R og de tidligere års Daytona bil, Pontiac GXP.R.
Stevenson Motorsports har de tidligere år stillet til start i Grand-Am i en Pontiac GXP.R og med deres to kørere, englænderen Robin Liddell og amerikaneren Andrew Davis, vandt de sidste år løb i serien og teamet sluttede på tredjepladsen i mesterskabet.
Den nye Camaro GT.R er som nævnt bygget af Pratt & Miller, der har bygget bilen på samme bund som den Pontiac GXP.R Jan Magnussen selv var med til at udvikle. Og bilen har vist sig at være hurtig fra start. Ved en fælles Grand-Am test på Daytona i december var teamet hurtigst.
En Chevrolet Camaro udstillet på Daytona 2009. Bilen er, udover bemaling, magen til den Jan Magnussen skal køre på Daytona sidst i januar. (Foto: Jan Kaiser)
Løbet på Daytona bliver Jan Magnussens første løb siden han blev kørt af banen i sin Corvette C6.R på Laguna Seca i oktober sidste år. Jan Magnussen har siden været plaget af smerter og har måttet aflyse tests, men flere behandlinger og smertestillende medicin har gjort at Magnussen ikke forudser problemer, selvom han endnu ikke er helt fri for smerter. Ved løbet på Daytona stiller Bergmeister, der var manden, som sendte Jan Magnussen i muren, i øvrigt til start for Porsche.
Jan Magnussen har vundet sejre i de øvrige sportsvognsklassikere Le Mans, Sebring og Petit Le Mans, men til trods for, at han de seneste år har været med i kampen om sejren, er det endnu ikke lykkedes ham at vinde løbet på Daytona og dermed vinde det eftertragtede Rolex Daytona ur. Og til trods for en stærk GT klasse, med foreløbig 26 tilmeldte biler, er Jan Magnussen ikke i tvivl. I år skal det løb – og ur - vindes.
”Nu skal det ur være mit” siger Jan Magnussen. ”Det har været tæt på de foregående år, men desværre har vi næsten altid haft uheld undervejs. Løbet på Daytona er meget hårdt ved bilerne og det gælder om at komme igennem uden uheld. Banen har nogle lange strækninger, hvor man kører på ovaldelen, men på infield er banen snæver og her er der ofte kontakt mellem bilerne, så det drejer sig om, at finde den rette balance mellem at køre stærkt og passe på grejet. Bilen har vist sig at være hurtig, men det er en ny bil, så der er selvfølgelig et lille spørgsmål omkring holdbarheden. Men Pratt & Miller har bevist, at de kan bygge rigtig gode og hurtige biler og Stevenson Motorsports og deres kørere har vist, at de kan vinde løb, så jeg tror på, at vi kan være med helt fremme og kæmpe om sejren”.
Jan Magnussen rejste i går til Daytona, hvor han fra i dag og frem til søndag skal deltage i den officielle test forud for løbet.
Løbet starter lørdag den 30. januar kl. 15.30 lokal tid. Læs mere om: Andrew DavisJan MagnussenRobin LiddellStevenson MotorsportsDaytona29/01/10 - Daytona - Grand AmDaytona 24-timer - deltagerliste |