Mikkel Mac har i år efterhånden kørt det meste som formelverdenen kan byde på: han har tidligere på året kørt løb i den europæiske Formel BMW serie, og ikke mindst taget sejre i den hjemlige Formel Ford serie. Sidst på året formåede den 17 årige kører at sætte en række hurtigste tider under den internationale Formula Master test på Hungaroring. 2009 kunne således sluttes af med endnu en hurtig formelracer, og ganske som ventet var Mikkel igen hurtigst.
(Foto: Søren Mac)
”Jeg har netop testet den nye 2010 Formel Renault 2.0 racer på Hockenheim,” fortæller Mikkel. ”Aftalen kom i hus ret hurtigt, da jeg onsdag var i nærheden af den tyske bane. Det var en enorm chance for mig til at deltage i udviklingen af en helt ny racer, og samtidig få noget værdifuld køretid.”
Testen kan betegnes som en verdensdebut, da det er første gang at nogen udenfor fabrikken har mulighed for at teste bilen. Derfor var der stor bevågenhed fra fabrikkens side, og der var løbende kontakt mellem Renault Sport og KEO Racing for at få yderligere testerfaringer med raceren.
”Det var en god mulighed for at prøve den netop lancerede Formel Renault 2.0 racer, der er markant mere avanceret end den nuværende. Jeg synes at den kører rigtigt godt, det er mit indtryk at man godt kan sammenligne den med den Formula Master jeg testede i Ungarn. Den er lige så stiv, men den har naturligvis ikke helt så mange hestekræfter som en Formula Master.”
”Bilen blev leveret i standard opsætning fra Renault Sport. Derudover var der nogle småting der skulle justeres, men sådan er det altid med helt nye biler. Det er jo også vinter i Sydtyskland, så jeg kørte bilen i frostvejr på det samme sæt dæk hele dagen. Banen var tør, og jeg endte med at køre tider som var omkring et sekund hurtigere end de gamle Formel Renault biler der også deltog i testen, som i øvrigt kørte på nye dæk.”
”Hvad den kommende sæson byder på, er ikke afklaret. Det er klart at jeg lige nu forhandler med mange forskellige parter, vi har fået en masse interessante tilbud fra flere internationale formelserier. Så jeg ser frem til en spændende 2010 sæson, hvis vi kan finde sponsormidlerne,” slutter den unge kører fra Falster.
(Foto: Søren Mac)
”Testen har været en succes,” fortæller KEO Racing teamchef Kim Olsen. ”Vi har kørt cirka 200 km med bilen, og det eneste problem som vi havde, var et stik der faldt ud. Mikkel er en god chauffør som er dygtig til at arbejde med teamet, og vi er meget glade for at han havde mulighed for at foretage den første test af den nye bil.”
”Det har været et ret komprimeret forløb: mandag blev bilen clearet fra Renault Sport, mandag nat kørte vi til banen efter at have hentet bilen. Tirsdag foretog Morten fra teamet, som selv tidligere har kørt formelløb, en funktionstest af bilen. Mac fik støbt sæde tirsdag aften, og så var vi klar til testen onsdag.”
”Vi var de første til at bestille den nye Formel Renault racer, da den blev præsenteret. Og vi er meget glade for at vi igen kan være de første til at teste bilen, dermed kan vi gå ind i vinterpausen med en ny bil som vi ved fungerer.”
”Vi bestiller endnu en ny Formel Renault 2.0 på mandag, og det er meget tilfredsstillende for os som team at vide at vi kan tage bilen direkte fra fabrikken til banen, og vide at bilen fungerer 100 procent.”
(Foto: Søren Mac)
”Næste test bliver i januar, også denne gang venter vi at det bliver med en dansk kører. Vi har ambitioner om at være med i toppen af Formel Renault NEC serien i løbet af de kommende år. Serien er relativ billig at deltage i, og vi håber at kunne tilbyde danske talenter mulighed for at være med i top,” slutter en tilfreds Kim Olsen.
Aslak Vind Press Officer Mikkel Mac Læs mere om: Mikkel MacKEO RacingHockenheim |