I verdens første internationale Enduro motorløb for nul-forurenende elektriske motorcykler skal Robbin Harms ikke blot vænne sig til, at køre løb ude i terræn’et, dels på Ivan Reedtz-Thotts ejendom, Topcamp Feddet, dels i Faxe Kalkbrud og i Klinteskoven på Møn. Han skal også lære, at håndtere en elektrisk Quantya konkurrence motorcykel. Og det sker i hård konkurrence med nogle af verdens bedste i cross-country rally, motocross og enduro.
”Det bliver en helt anden, men en utrolig spændende oplevelse,” siger Robbin Harms med store forventninger i stemmen. ”Jeg har trænet en del på motocross motorcykler, men har aldrig kørt et enduro. At få lejlighed til at køre imod verdensstjerner som den 5-dobbelte motocross verdensmester, Joël Smets og den tidligere cross-country verdensmester og topkører i Dakar-rallyet, Pål Anders Ullevålseter, er helt unikt.”
Normalt boltrer Danmarks bedste road racing kører, Robbin Harms, sig på sin 150 hestes Supersport maskine i kamp om Verdensmesterskabet. I dagene 11-13. december kører han for første gang i 10 år i Danmark som deltager i FIM Ride Green Eco Enduro. (Foto: Scandinavian Racing Press)
De bedste chancer har Robbin Harms formentlig på Svanemøllens Kasserne, hvor der etableres en såkaldt Super Moto racerbane og der alene køres på asfalt. Måske kan Harms erfaring fra de store internationale asfaltracerbaner komme ham til gode.
”Måske, men det bliver nu alligevel helt anderledes, ” siger Robbin Harms. ”Motorcyklerne er ikke road-racing maskiner, men derimod cross-maskiner og vi skal formentlig køre på asfalt på cross-dæk. Da motorcyklerne er elektriske, bliver det heftigt nok at prøve dem på en kort asfalt bane, hvor deres hurtige acceleration vil komme til nytte. Det bliver ret sjovt, tror jeg.”
Det er i øvrigt første i gang i 10 år, at den nu 28 årige dansker kører løb i Danmark og det bliver i sig selv en oplevelse for de mange danske fans, som ellers valfarter til udlandet for at følge deres helt.
”Jeg synes, at man med FIM Ride Green Eco Enduro viser vejen og ikke mindst omverdenen, at vi indenfor motorsporten tager klimaproblematikken alvorligt. Endnu er teknikken ikke så udviklet, at man kan benytte el-drift til road racing, ikke for alvor i hvert fald, men i den type af motorcykelløb, der bliver tale om i december, går det fint,” siger Robbin Harms, der siden projektets start har været blandt de udvalgte ambassadører for det unikke racerløb.
Udsendt på vegne af International Eco Enduro Danmarks Motor Union Sportsåret 2009 Scandinavian Racing Press
v/Vivi Siiger og Søren Clauding Læs mere om: Robbin Harms |