På forhånd var det rutinerede rallypar fra Svenstrup/Horsens sikre på DM-sølvet, og valgte derfor at satse lidt mere end normalt for at køre den foreløbige DM-føring inden finalen helt hjem over målstregen. Både Max Christensen og Dorthe Ravn sigtede efter deres tredje DM-laurbærkrans, idet de henholdsvis har været DM-vindere i 2006 og 2004 i samarbejde med andre rallykollegaer.
- I praksis var kravet en generalsejr i 30. Yokohama Gjønge Rally 2009, forklarer Max Christensen. - Vi havde etableret en føring på 3 placeringspoint til ærkerivalerne: Christian K. Jensen / Søren Tøndborg, som i 2009 er skiftet til Peugeot 207 Super 2000. Forskellen mellem en etter og toer i DM-rally er imidlertid 5 placeringspoint, hvilket sker for at motivere deltagerne til optimalt at sigte efter general- og klassesejre.
- Vejrudsigten for DM-finalen lød på fornuftigt opholdsvejr, oplyser co-driver: Dorthe Ravn. - Måske blev de allersidste hastighedsprøver krydret med regn, men underlaget var dog stadig meget vådt og fedtet efter en intensiv regnperiode op til DM-arrangementet. Vi scorede derfor en botaniktur under en nedbremsning på den allerførste hastighedsprøve, hvilket kostede 5 sekunders forsinkelse.
Max Christensen og Dorthe Ravn kørte knivskarpt efter generalsejren i 30. Yokohama Gjønge Rally 2009. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Max Christensen og Dorthe Ravn genoptog hurtigt forfølgelsen i deres Subaru Impreza WRX. Rallyparret er kendt i DM-feltet for en intens konkurrence-motivation samt en udviklet fornemmelse for at sætte trumf på i slutspurten.
Max Christensen og Dorthe Ravn gik direkte efter de hurtigste ideallinjer i DM-finalen på Møn. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- På prøve 6 var der opstillet en hastighedsdæmpende chikane med store vandbeholdere i plastic, fortsætter Max Christensen. - Under de to første gennemkørsler af chikanen var midterpillen væk, og man kunne derfor køre lidt hurtigere gennem. I tredje ombæring havde officials imidlertid genetableret vandbeholderen med 200 liter vand indenbords, men i fightens hede var vi blevet enige om, at der stadig væk var fri bane. Herved scorede rallybilen en stor bule i fronten, hvorefter kølerslangen blev revet i stykker. Vi måtte udgik derfor bogstaveligt talt i røg og damp.
- Det er vores første exit før målstregen i 11 rallies med Subara Impreza WRX’eren, supplerer Dorthe Ravn. - Statistikken omkring resultatlisterne viser ellers, at et rallyteam i gennemsnit udgår af hvert tredje motorløb. Vi er derfor godt tilfredse med vores indsats i DM-serierne 2008 & 2009.
Max Christensen og Dorthe Ravn gik til makronerne i deres Subaru Impreza WRX. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Jack & Jones havde støttet Subaru Motorsport Danmark til den spændende DM-slutspurt på Møn. Rallysæsonen 2009 er desuden foregået i samarbejde med ADVAN/Yokohama, Kaj Christensen Automobiler, Förch og Godthåb Autolakering.
Subaru Motorsport Danmark Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Dorthe RavnMax ChristensenSubaru Motorsport Danmark14/11/09 - DM Rally |