Tilmeldingschef: Solveig Sørensen fik derfor et positivt problem:
- Der indløb 25-30 efteranmeldelser, som jeg desværre med lidt blødende motorsports-hjerte måtte takke NEJ til. I løbsledelsen turde vi simpelt hen ikke presse flere deltagere gennem i afviklingen. Efter DM-revanchen blev vi bekræftet i forsigtigheden, fordi mørket så småt var begyndt at sænke sig, da de sidste DM-pokaler og –medaljer blev uddelt. Hertil skal samtidig tilføjes, at alle officials virkelig knoklede og svedte for en smertefri afvikling af de 60 kvalifikationsheat og 12 finaler.
DM-revancken gjaldt Klasse 1 og 2 (auktionspriser: 5.000 og 8.000 kr.). Som ekstra kolorit på arrangementet blev finaleslutspurten kørt i de tre sideløbende landsdækkende FR-turneringer: Ladies Cup, Junior Cup 16 samt Junior Cup 18.
- Cup-turneringerne har bevirket et imponerende løft i disse FR-kategorier, konstaterer løbsleder Hans Erik Sørensen. – Det er samtidig en konstruktiv appetitvækker til DM-serien i Folke Race, hvor både pigerne og de unge gør sig flot gældende.
I alle 5 løbskategorier blev der virkelig gået til stålet, hvorfor publikum blev præsenteret for masser af dramatik.
- I DM-revanchen giver kørerne altid noget mere gas, fortsætter Solveig Sørensen. - Chaufførerne er ikke helt så omhyggelige med at skåne materiellet, fordi der nu ”truer” en god lang vinter til at rette op på skavankerne i mekanikken og chassiset. I parentes bemærket blev DM-revanchen derfor nok årets mest dramatiske FR-motorløb med uddeling af 8 kolbøtte-mærker. Heldigvis er bilerne som standard opbygget med sikkerhedsbur, hvorfor kørerne ikke scorede unødvendige skrammer af de vandrette snurreture.
Et gæstebesøg fra Rally Cross bevirkede en andenplads i Junior Cup 16 for Lasse Konge. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I Junior Cup 16 havde MNJ selv 10 kørere til start, og her kilede MJN’eren Lasse Konge i Opel Ascona sig ind på andenpladsen i A-finalen. Klubkammeraten Jonas K. Jensen scorede toeren i B-finalen, men blev slået af den senere DM-vinder: Anders S. Hansen fra Næstved.
Lau Theilgaard forsvarede MNJ-farverne i Junior Cup 18 med en toer i A-finalen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Hos Junior Cup 18 fik nordjyden: Lau Theilgaard i Suzuki Swift med en toer æren af at banke den nykårede danske mester: Jannick Godskesen fra Ikast. I samme A-finale udgik Kenneth Konge i VW Polo. Begge Konge’r var på gæstevisit efter en 2009-indsats i Rally Cross.
DM-vinderen 2009: Anni Schødt Laursen fra MNJ hjemkørte bronze i DM-serien 2009. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I Ladies Cup var sidste års danske mester fra MNJ: Anni Schødt Laursen flyvende i sin Volvo 460’r sammen den nybagte DM-vinder 2009: Line Kirkeby fra Ringkøbing. I A-finalen blev MNJ’eren imidlertid overlistet af Line Kirkeby og midtjyden: Nadia Larsen, hvorfor tredjepladsen i A-finalen også betød DM-bronze.
Lige efter i A’eren fulgte datteren: Ann Schødt Laursen (Volvo 360) samt Anita Jensen (Toyota Corolla).
Ann Schødt Laursen gav sin mor (t.h.) kamp til stregen i Ladies Cup. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I Klasse 1 gik Brian Nielsen (Ford Escort) til stålet, og med en andenplads i A’erne er nordjyden et fornuftigt bud på forstærkning af MNJ’s klubhold i DM-regi.
Brian Nielsen scorede en flot toer i A-finalen for Klasse 1. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Her har yngste medlem i Sørensen-klanen: Malene (VW Golf) fået sit gennembrud i 2009. En starttilladelse på afbud i DM-revanchen blev derfor vekslet med en firer i A-finalen, hvor MNJ’eren: Torben Dejligbjerg samtidig scorede sjettepladsen.
Malene Sørensen vekslede en afbuds-chance til en firer i Klasse 1. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I alt var MNJ repræsenteret med 57 kørere ud af de 141 på startlisten, oplyser Solveig Sørensen. – Til 2010 overvejer vi seriøst en afvikling over 2 dage således, at DM-vinderne i de 3 cup’er kan blive hædret behørigt ved en præmiefest om lørdagen, og så gælder DM-revanchen derimod for alle 5 kategorier om søndagen.
- Forskellen mellem Klasse 1 og 2 er ikke udelukkende auktionsprisen, forklarer Torben Nørgaard fra MNJ. – Der er normalt også puttet lidt ekstra grej i motorrummet og undervognen. Min Opel Kadett er derfor egentlig en Klasse 1’er, og derfor er jeg meget godt tilfreds med andenpladsen i A-finalen for Klasse 2.
Meteorologerne havde spået lidt regnvejr til afviklingen af DM-revanchen, men bort set for lidt støvregn holdt skyerne tæt. Derfor blev arrangementet afviklet på et perfekt underlag af kridt/grus, som gav mulighed for spektakulær kørsel.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nysum |