Løbet blev kort før start truet af smådryp, som hurtigt viste sig ikke at blive til mere end en tom trussel, og løbet kunne sættes igang på tørvejrsdæk. Anderledes så det ud mod afslutningen, der lurede et regnskyl i den sidste del af løbet, og det endte med at regndækkene kom på bilerne og blot 8 min. før afslutningen blev der indført 'code 60' forhold pga. den tiltagende regnmængde og således kunne løbet afsluttes på sikker vis.
Indledningsvis så det ud til at blive et flot vejr. (Foto: Poul Majgaard)
Løbet på Hungaroring har heldigvis ikke været plaget af voldsomme uheld, således har der blot været 2 perioder med den såkaldte 'code 60' neutraliserende hastighedsdæmpning hvor der max. må køres 60 km/t indtil rydning/redning er overstået, ved at benytte denne metode istedet for den traditionelle safetycar-kørsel, ændres der ikke på de indbyrdes afstande der er blevet opnået imellem deltagerne.
De sejrende Schubert Motorsport stillede op med en BMW Z4 M-Coupe og havde danske Michael Outzen, den tidl. DTC privat cup mester, sammen med nordmanden Stian Sorlie og Jörg Viebahn fra Tyskland som kørere til den potente racer bygget af BMW Motorsport. Bilen der ifølge Michael er "Vanvittig hurtig pga. dens sindssyge store mængde af down force"
Schubert Motorsport sejrede, med dansk bistand af Michael Outzen. (Foto: Poul Majgaard)
Det lykkedes dem at overtage føringen relativt tidligt i løbet og denne placering holdt de resten af løbet, men de var i begyndelsen tæt fulgt af konkurrenterne indtil de midtvejs begyndte at øge afstanden og da den nærmeste forfølger fik problemer med deres bil, fik de til de sidste timer lavet et stort hul på 8 omg. ned til den nærmeste konkurrent.
Entire Racing / Sally Racing stillede til start med deres Renault Clio III og havde fået årets sølv-vinder i den hjemlige Advan cup, Anders Majgaard, til at bistå de to faste Sally Racing kørere Jesper og Martin Sally Pedersen ved det hårde 12 timers løb på den ungarnske formel 1 bane.
Entire Racing / Sally Racing's Renault Clio III. (Foto: Poul Majgaard)
Resultatet udeblev bestemt ikke, kampen for at holde en topplacering i 12 timer er meget hård, og det lykkedes teamet at holde en klasseføring gående i mere end 3 timer selvom materiellets styrke desværre ikke helt var med dem i den sidste tid, og de ekstra pitstop betød at det blev en tæt kamp til sidst hvor de sluttede på en samlet 12. plads, men de fik sandellig også nogle flotte pokaler for at vinde en flot klassesejr.
De kom, de kæmpede og de sejrede, øverst på podiet fra venstre Martin Sally, Anders Majgaard og Jesper Sally. (Foto: Poul Majgaard)
Entire Racing fortæller at de ikke havde kunne opnå dette flotte resultat på egen hånd og derfor er de dybt taknemlige for den den flotte støtte, support og hjælp de modtog fra Jan Kalmar, GRC Racing, der netop besidder en stor ekspertise udi langdistanceløb.
Stefan Kaas Racing Team og deres BMW E46 M3. (Foto: Poul Majgaard)
Stefan Kaas Racing Team måtte allerede tidligt i løbet se sig slået ud af tekniske kvaler med deres BMW, de måtte døjes med nedsat motoreffekt og det kunne ses på tiderne, men de gennemførte løbet omend resultatet ikke var så prangende flot, de endte på en samlet 25. plads
Slutstillingen efter 12 timer på Hungaroring:
|
Pl. |
# |
Team |
Nat. |
Mærke |
Kl. |
Tid |
Omg |
|
1 |
1 |
Schubert Motorsport 1 |
GER |
BMW Z4 M-Coupe |
A5 |
12:03:45,526 |
350 |
2 |
75 |
Bovi Motorsport 1 |
HUN |
Brokernet Silversting |
SP2 |
12:04:10,894 |
342 |
3 |
6 |
Hubert Bergh Motorsport |
SWE |
Porsche 977 |
A6 |
12:04:21,286 |
342 |
|
4 |
3 |
Lechner Racing Team |
AUT |
Porsche 911 GT3 CUP |
A6 |
12:04:25,047 |
342 |
5 |
5 |
Lammertink Racing |
NED |
Porsche 997 Cup GT3 |
A6 |
12:08:36,556 |
341 |
6 |
33 |
BMW Team Hungary |
HUN |
BMW 120d |
D2 |
12:04:55,653 |
330 |
|
7 |
34 |
Schubert Motorsport 2 |
GER |
BMW 320D |
D2 |
12:08:42,940 |
328 |
8 |
14 |
Zengo Motorsport |
HUN |
Seat Leon Supercopa |
A3T |
12:04:45,149 |
316 |
9 |
78 |
TW Steel Ferrari |
HUN |
Ferrari F430 Challenge |
SP2 |
12:08:31,452 |
314 |
|
10 |
31 |
Tschornia Motorsport |
GER |
VW Golf R Line |
A3T |
12:08:41,396 |
312 |
11 |
42 |
Ataka Racing |
LTU |
Honda Civic Type-R |
A2 |
12:08:16,465 |
303 |
12 |
41 |
Entire Racing |
DEN |
Renault Clio 3 |
A2 |
12:08:29,342 |
303 |
|
13 |
71 |
VDS Racing Adventures |
BEL |
Ford Mustang GT3 |
SP2 |
12:04:12,505 |
301 |
14 |
35 |
Strategic Racing 1 |
AUS |
Seat Leon Super Copa |
A3T |
12:03:48,933 |
297 |
15 |
15 |
Rotoma Racing |
LTU |
BMW M3 |
A5 |
12:08:34,675 |
295 |
|
16 |
11 |
Povey Motorsport |
GBR |
BMW E46 M3 |
A5 |
12:08:38,558 |
293 |
17 |
43 |
JJF Compétition |
FRA |
Peugeot 206 RCC |
A2 |
12:05:00,149 |
291 |
18 |
4 |
GENEX-GFS TEAM 1 |
HUN |
Porsche 997 GT3 Cup |
A6 |
12:04:26,501 |
289 |
|
19 |
76 |
Team X-Com |
NED |
Saker GT Diesel |
SP2 |
11:57:38,236 |
286 |
20 |
73 |
Brunswick Automotive |
GBR |
Aston Martin N24 |
SP2 |
12:08:25,771 |
286 |
21 |
38 |
Sport Team Italy |
ITA |
BMW 330D |
D2 |
12:08:18,246 |
285 |
|
22 |
45 |
Endurance Club Hungary |
HUN |
Ford Fiesta ST |
A2 |
12:08:20,126 |
283 |
23 |
32 |
WRC Developments Ltd |
GBR |
Mitsubishi Evo X |
A3T |
12:04:12,119 |
278 |
24 |
36 |
Strategic Racing 2 |
AUS |
Seat Leon Super Copa |
A3T |
11:04:10,771 |
267 |
|
25 |
12 |
Stefan Kaas Racing Team |
DEN |
BMW E46 M3 |
A5 |
12:08:22,431 |
266 |
26 |
2 |
Jetalliance Racing |
AUT |
Porsche 997 GT3 Cup |
A6 |
7:47:06,003 |
223 |
27 |
51 |
Red Camel Racing |
NED |
Seat Leon 2.0 TDI |
A2 |
12:08:32,600 |
213 |
|
28 |
44 |
Bovi Motorsport 2 |
HUN |
Suzuki Swift |
A2 |
12:04:20,111 |
195 |
29 |
39 |
Thomas Beton AST Racing |
RUS |
Subaru Impreza |
A3T |
12:08:24,301 |
175 |
30 |
37 |
GENEX-GFS TEAM 2 |
HUN |
Lotus Exige Cup 260 |
A3T |
0:19:04,355 |
9 |
|
Henrik Bess
Læs mere om: Anders MajgaardJan KalmarJesper Sally PedersenLars VendelboMartin Sally PedersenMichael OutzenGRC RacingSally RacingHungaroring09/10/09 - Hungaroring - 12 Hours |