Kasper havde ellers set frem til Monza efter skuffelsen i Estoril, hvor ikke mindre en to
defekte motorer ødelagde løbene. Nu skulle der revancheres – men allerede ved
fredagens træning opstod de første problemer. Bremserne på den kraftfulde racer virkede
ikke og trak raceren voldsomt til højre. Et problem, som burde være forholdsvis nemt at
løse. Bort set fra problemerne med bremserne havde Kasper god fart i bilen og var
optimistisk forud for lørdagens tidtagning.
Her skulle Kasper køre i gruppe B, og efter gruppe A havde kørt på forholdsvis langsomme
tider, så det ud til at være en overkommelig opgave at komme videre til kvartfinalen. Men
allerede på første omgang kan Kasper konstatere, at bremserne stadigvæk trækker
voldsomt til højre. Og selvom Kasper kæmpede bravt, må han acceptere, at lørdagens
indsats kun rækker til en start placeringen som nummer 14.
(Foto: FC Midtjylland)
- Det er utroligt skuffende, og lige nu er jeg langt fra tilfreds med teamets indsats. Det
burde ikke være et stort problem, at få en bil til at bremse lige, siger Kasper Andersen.
Aftalen med teamet blev, at man skiftede alle pakninger og cylindre i bremsesystemet, så
problemet ville blive løst en gang for alle, så raceren var helt klar til søndagens to løb.
Søndagens første løb blev skudt i gang kl. 11.15, og fra en start placering som nummer 14
var der blæst til angreb. Kasper får da også en forrygende start, og på 2. og 3. omgang
udkæmper FCM Raceren og AC Milan en drabelig kamp, som Kasper Andersen vinder og
dermed kører sig op på 10. pladsen med god fart i raceren.
Så sker det der ikke må ske. Kompressoren, der danner tryk til op- og nedgearing og
dermed gør det muligt at skifte gear flydende, går i stykker. Kasper må trække ud til siden,
for at slå raceren over på manuel mode. Raceren kommer i gang igen, men nu skal der
skiftes gear med mellemgas og man skal helt af speederen når der skal skiftes op i gear,
hvilket gør det umuligt at holde farten i raceren. Kasper kæmper sig dog igennem løbet og
slutter på en 12. plads.
Teamet mener, at de har lokaliseret fejlen, kompressoren og en del andre elektroniske
dele bliver udskiftet, således at raceren er klar til søndagens andet løb, hvor Kasper skal
starte som nummer 7, med konkurrenter foran sig, som han normalt kan slå.
Men på første omgangen, komme der en nedslående meddelelse over team radioen ”Gear
failure, the gearbox is not working” lyder det fra en desperat Kasper, som igen må skifte til
manuel mode, og derved ikke har en konkurrencedygtig racer. Efter de første 3 omgange
bliver problemet så stort, at raceren ikke kan køre og en meget skuffet Kasper Andersen
må trille i pit og dermed udgå for fjerde løb i træk.
FCM Racing og Manager Søren Andersen har nu indkaldt til ”møde” med de implicerede
parter fra Hi-Tech Racing, Superleague Formula og motorleverandøren MCT, for at finde
en brugbar og acceptabel løsningen på de mange problemer, således at der kan være tillid
til at raceren er køreklar og funktionsdygtig til løbet i Madrid i november.
- Vi har indkaldt til dette møde, for at få en klar melding og udarbejdet en handlingsplan for
hvad der kan gøres for at få bilen fejlfri. Mange af de fejl vi har oplevet kan man ikke
umiddelbart klandre teamet for, men lige nu vasker alle hænder og siger det er de andres
problem. Derfor må vi have alle parter samlet til et fælles møde, så vi kan få afklaret hvor
fejlene ligger og etableret tilliden til raceren igen, siger manager Søren Andersen.
Tilbage står en frustreret Kasper Andersen, der nu har en måned til at bearbejde
skuffelserne.
– Det er meget svært at acceptere alle disse uheld. Uanset hvad jeg gør, og hvor godt
forberedt jeg er, så vælter problemerne ned over mig og FCM Raceren – det en
simpelthen ikke rimeligt – men jeg skal nok komme tilbage, udtaler Kasper Andersen. Læs mere om: Kasper Mengers AndersenFC MidtjyllandMonza04/10/09 - Monza - SuperLeague |