DTM 05/10/09
|
|
- DTM-stjernen har fødselsdag En af tidernes mest succesfulde standardvognskørere, Klaus Ludwig, starter i dag på sit livs syvende årti. Tyskeren med kongetitlen for sine utallige DTM-sejre og tre titler, har også tre Le Mans-sejre på CV'et og så er han såmænd stadig aktiv både på og uden for banerne. I år har han således kørt Reiter-teamets Lamborghini i den tyske GT-serie og været testkører for Mercedes' personvognsafdeling. |
Klaus Ludwig blev født i Bonn den 5. oktober 1949, samme år som byen blev gjort til hovedstad i den nyoprettede stat Vesttyskland. Om det var selvføljen ved at være i født i centrum for begivenhederne, skal være usagte, men i hvert fald har Ludwig gennem store dele af karrieren været sine forskellige teams ubestridte førstekører – ingen over, ingen ved siden af!
Motorsportskarrieren startede forholdsvis ydmygt i den såkaldte slalomdisciplin – skislaslom, bare for biler. Det var dog som privatkører på de tyske racerbaner at Klaus Ludwig gjorde sig bemærket hos specielt Ford Köln. I midthalvfjerserne fik han således et ledigt fabrikssæde eller et hos det mere uafhængige Ford-team, Zakspeed. Det var imidlertid altid som vandbærer for tidens stjernenavne, så i 1976-1977 forsøgte Ludwig sig med Formel 2! Resultaterne var dog ikke prangende, men det blev der ændret på i 1979. Her debuterede Kremer-brødrene deres K3-udgave af Porsche 935-modellen og i den var Ludwig totalt dominerende i den tyske gruppe 5-klasse. Ud over den tyske titel, vandt han og teamet tilmed Le Mans 24-timerløbet.
Fra 1980 til 1988 var Ludwig en central del af Ford's motorsportsprogram i både Europa og USA, hvor han specielt var kendt Zakspeed-Ford Capri Turbo'en og Ruedi Eggenberger's Ford Sierra RS500 Cosworth. Begge bilmodeller kørte han til mesterskaber for Ford, mens han i fritiden fik tid til at vinde både hans andet og trejde Le Mans-sejre for Reinhold Jöst og hans Porsche 956.
På vore breddegrader er det først og fremmest DTM-dagene i tiåret frem til midt-1990'erne Ludwig er berømt for. Her vandt han således tre mesterskaber for tre forskellige fabrikker, nemlig Ford, Mercedes-Benz og Opel.En præstation der ikke er overgået af andre, ligesom hans antal af point, mens han i andre statistikker som sejre, poles positioner og hurtigste omgange specielt er overgået af sin lærling tilbage fra Ford-dagene, Bernd Schneider.
Har man tilmed fulgt DTM på tysk tv, var Ludwig at høre som ekspertkommentator efter pensionen som professionel racerkører efter 2000-sæsonen frem til 2004. Det var også i disse år han var én af kørerne på de berømte DTM-racertaxiture, mens kørerlicensen blev holdt fornyet ved årlige starter i 24 timerløbet på Nürburgring og senest er Ludwig-navnet også dukket i den tyske GT-serie, hvor han indtil videre er aktiv. Jesper O. Hansen Læs mere om: Klaus Ludwig |