”Det er så ærgerligt som noget kan være,” fortæller Teamchef Jan Kalmar. ”Det eneste lille problem vi havde ved testen var, at motoren i korte perioder blev for varm. Isoleret set var det næppe farligt, men når bilen skal køre 12 timer ville risikoen for et motorhavari trods alt være til stede.”
Løsningen på problemet ville være nyt design af hele køler opstillingen der blev bestilt med det samme. Nye olie- og vandkølere er leveret, men desværre brugte leverandøren af rammerne dimensionerne fra før fronten af bilen blev redesignet, og det vil tage yderligere 5 dage at lave nye.
(Foto: GRC Racing)
”Så tæt på, og så alligevel ikke igen. Det er så bittert det næsten kan blive,” fortsætter Jan Kalmar.”Det ligger dog helt fast, at vi ikke stiller op i et 12 timers løb i en bil, der ikke er blevet testet i den endelige konfiguration. Havde vi haft blot 3 dage mere ville vi have nået det, men sådan skal det så ikke være – ikke denne gang. Vi kunne have kørt som det var men vi lover altid vores kører at bilen altid er i top forberedt og det kunne vi ikke love her og så heller blive hjemme. Det er også bare for dyrt at miste en motor pga. at kølingen.”
Planerne for Aston Martin er ændret således at bilen forventes færdigmonteret i løbet af den næste uge. Herefter starter et testprogram, dels på teamets egen testbane i Mendig, dels på Grand Prix-banerne på såvel Nürburgring som Spa. Allerede ugen efter Budapest er der VLN og 2 testdage på Spa-Francorchamps på programmet.
”Vi sætter nu alt ind på at få bilen klar til de 2 sidste løb i VLN serien den 17. og 31. oktober. Og det vil lykkes, ikke mindst da det er sidste chance for at prøve bilen af i løb inden den bliver sendt til Dubai, hvor den skal deltage i 24-timers løbet i januar,” slutter Jan Kalmar.
GRC Racing Peter Hindsgaul Læs mere om: Jan KalmarGRC RacingHungaroring09/10/09 - Hungaroring - 12 Hours |