På det tidspunkt var Magnussens bil desværre på en sjetteplads efter en start på løbet, der eller havde lovet så meget mere.
Løbet blev startet i regnvejr med Johnny O’Connell bag rattet. Fra syvende startposition i GT2 klassen leverede Johnny en fantastisk præstation og på kun tre omgange havde han kørt sig i føring under de svære betingelser, foran teamets anden Corvette med Gavin bag rattet.
De to Corvetter vidste sig suveræne på regnvåd bane, men efter 45 minutter var der begyndt, at vise sig et tørt spor på banen og Gavin var den første af de to, der gik i pit for at få tørvejrsdæk på bilen. Johnny kørte i pit to omgange efter, men mistede føringen til Gavin.
Efter 1 time 35 minutter kom Jan Magnussen i bilen og da han på det tidspunkt var hurtigere end Beretta, der havde overtaget rattet i den anden Corvette, blev han lukket forbi og tog dermed føringen.
Jan Magnussen fører foran det tætte GT2 felt. (Foto: Jan Kaiser)
Jan kunne åbne et lille hul til Beretta, men flere gange blev hullet lukket igen grundet trafik på banen. Kampen var tæt i GT2 klassen og da Garcia efter 2 tim er 50 minutter overtog bilen, blev han presset hårdt bagfra af Porschen med Lieb, der havde overhalet Fassler i den anden Corvette.
Det var en tæt fight, men Garcia holdt sig i front. Garcia kæmpede med at komme forbi et par foranliggende GT2 biler, der dog ikke ville overhales med en omgang, så det blev til en lang og intens fight, der leverede det tætte ræs, som GT2 klassen er kendt for.
Ved løbets femte periode med safetycar begyndte problemerne desværre for Magnussens Corvette. Garcia gik i pit med de øvrige, men et problem med benzinpåfyldningen betød, at han måtte have et ekstra pitstop og faldt tilbage på fjerdepladsen. Men kun 5 minutter efter at safetycar’en trak ind og løbet igen var givet frit, begyndte det at regne. Garcia fik på tørvejrsdæk bragt bilen tilbage til pitten og Johnny O’Connell overtog.
Uvejret blev voldsommere og safetycar blev sendt tilbage på banen. Bilerne skøjtede rundt under det voldsomme regnvejr og netop som Johnny kom over bakketoppen mod banens sidste sving, blev han ramt af en flod af vand, der skyllede på tværs af banen og bilen aquaplanede og Johnny havnede i grusset.
Jan Magnussen og Antonio Garcia ser Johnny O'Connell blive trukket ud af grusset. (Foto: Jan Kaiser)
Corvetten blev hevet tilbage ind på banen, men havde mistet en omgang. Bilerne kørte videre under safetycar, men den voldsomme regn fortsatte og vand og mudder skyllede flere steder ind over banen og til sidst måtte man give det røde flag og sende alle biler i pitlane.
Her blev de stående i 3 timer 55 minutter mens regnen fortsatte og det blev til sidst besluttet, at banen ikke kunne gøres sikker nok til, at der igen kunne køres racerløb.
GT2 klassen blev vundet af Ferrari, der havde gættet regnvejret et par minutter før alle andre og havde skiftet til regnvejrsdæk, lige inden regnen begyndte. Corvetten med Gavin, Beretta og Fassler sluttede som nummer fire.
”Det var et underligt løb” sagde Jan Magnussen bagefter. ”Vi fik vist, at vi alle tre i bilen havde farten til at kunne vinde løbet og det så rigtig godt ud. Men pludselig er der nogle små ting, der går os i mod og så er det pludseligt helt kaotisk med regnvejret oveni. Det viser den tætte fight i GT2. Her mister man hurtigt mange placeringer ved små fejl. Det var også mærkeligt at gå rundt i pitten og vente på at høre om løbet blev genoptaget. Vi fik konstant nye starttidspunkter, men de blev så igen udskudt. Regnen blev ved med at vælte ned og jeg tror ikke der var nogle i hele feltet, der havde lyst til at køre under de betingelser, så det var den helt rigtige beslutning ikke at genoptage løbet, hvor skuffende det end var for os”. Læs mere om: Antonio GarciaJan MagnussenJohnny O'ConnellCorvette RacingRoad Atlanta26/09/09 - Road Atlanta - ALMS |