David Falch startede sæsonen med næste at stå uden en bil til Åbningsløbet, indtil Ove Jørgensen slog til og købte den Peugeot 307 som tidligere er blevet kørt af Klaus Verner og Anders Christensen. Den kørte David flere sejre i hus med, og grundlagde dermed fundamentet til DM titlen, mens mekanikerne i Number 1 Racing byggede hans nye Peugeot 308 racer færdig.
David Falch startede sæsonen i denne Peugeot 307. (Foto: Motorsporten.dk)
Det blev til mange podieplaceringer i den nye 308 racer, og dermed også mange point til mesterskabet, men ved det foregående løb blev der sået lidt malurt i bærgeret, da der blev rejst tvivl om 308'erenes lovlighed.
Teamet blev dog frikendt, men en vis usikkerhed omkring tolkningen af det tekniske reglement samt svaret på ankesagen fik teamet til at vælge ikke at stille til start med bilerne ved 'Sensommerløbet' på Ring Djursland.
Teamsamarbejdet med Anders Majgaard har fungeret perfekt for David Falch, også med hensyn til udviklingen af de to nye Peugeot 308 racere. (Foto: Motorsporten.dk)
Istedet lejede Number 1 Racing en brugt Peugeot 307 racer af Carsten Rasmussen, og dermed skulle David køre i racer nummer tre i denne sæson.
'Sensommer løbet' startede lidt 'forsigtigt' for David Falch der lige skulle have tilpasset raceren til hans kørestil, så han sluttede nede på 7. pladsen i lørdagens fri træning.
I den efterfølgende tidtagning blev det til en 8. plads, men optimismen var i behold både hos David og Number 1 Racing.
David manglede kun få point i at sikre sig mesterskabet, og der var ingen grund til at satse hårdere, og slet ikke i en lejet bil.
David Falch i den tredje Advan Cup racer denne sæson, igen en Peugeot 307'er som var lejet til 'Sensommerløbet' på Ring Djursland hvor mesterskabet blev sikret. (Foto: Motorsporten.dk)
I søndagens første løb kørte David sig en enkelt placering frem i feltet under de 13 omgange på Ring Djursland som løbet strakte sig over, en placering der indbragte ham 9 point.
I pausen mellem de to løb blev der regnet på point stillingen, hvor meget skulle der satses, og hvem måtte ellers score point, og hvem måtte ikke score point, for at mesterskabet kunne køres hjem.
Sportsdirektør Lars Vendelbo fra Number 1 Racing kom frem til at det ideelle scenario var at teamkollega Anders Majgaard vandt løbet, samt at Davis sluttede på 7. pladsen eller derover - så var mesterskabet sikret.
Teamkollega Anders Majgaard gjorde sin del af opgaven til 'UG med kryds og slange', ved allerede tidligt i løbet at køre sig op på 1. pladsen, og den placering holdt han frem til målstregen.
David selv kørte sig frem på 5. pladsen, undgik at komme i klammeri med konkurrenterne, og scorede dermed 11 point, nok til at sikre sig mesterskabet allerede inden DM Finalen der køres den 3. og 4. oktober.
En jublende lykkelig David Falch, sammen med teamkollega Anders Majgaard (med ryggen til) samt chefmekaniker Martin Pedersen (th). (Foto: Motorsporten.dk)
Danmarksmesterskabet er David Falch's første i over 10 år, og det er hans første mesterskab som bilkører, det sidste kom i hus i 1998, mens David kørte go kart i Formel National A.
Mesterskabet er samtidig det første Danmarksmesterskab for Number 1 Racing, men teamet der er baseret på det tidligere LV Motorsport, er ikke uvante med mesterskaber.
Sportsdirektør Lars Vendelbo blev selv Danmarksmester i Yokohama Cup klassen for biler i 1997, og i 2004 kom teamets største triumf, hvor de besatte alle tre medaljepladser i Yokohama Cup klassen for biler over 1600 cc. Det var med Klaus Verner på 1. pladsen og Lars Vendelbo og David Falch på 2. og 3. pladserne. Hr. Nielsen
Læs mere om: Anders MajgaardDavid FalchLars VendelboOve JørgensenNumber 1 RacingRing Djursland13/09/09 - Ring Djursland - Advan Cup |