Danish Touringcar Challenge 13/09/09
|
|
Tidtagningen forud for søndagens næstsidste afdeling af Danish Touringcar Championship på Ring Djursland blev en meget hårfin affære. Da stopurene endelig blev lagt til side, var det blot fem hundrededele af et sekund, der adskilte trioen Jan Magnussen, England, Henrik Lundgaard, Hedensted, og Martin Jensen, Albertslund, som var dominerende i tidtagningen. |
Længe så det ud til, at Martin Jensen ville sikre sig bedste startposition til det første af søndagens tre løb ved Sensommerløbet. I sin BMW 320si E90 drevet af E85-biobrændsel satte han en tid i 51,856, som ingen virkede til for alvor at kunne true, men så begyndte teamkammerat Jan Magnussen, England, at give gas. Der var tale om en hurtig omgang, men ikke en, som var hurtigere, for da den regerende DTC-mester havde tilbagelagt de 1.752 meter, stoppede uret på 51,856 – præcist det samme som for Martin Jensen!
Nu begyndte den store diskussion så om, hvem af de to kørere fra Ree Sport, der skulle starte på pole position. Var det manden, som først havde sat den identiske tid, der skulle starte i front, eller var det kørernes næstbedste tider, der skulle være afgørende?
Men inden man havde fået slået op i reglementet og læst paragrafferne, fik Henrik Lundgaard gjort diskussionen overflødig. Køreren i den lyseblå Chevrolet Lacetti satte en tid, der var fem tusindedele bedre, og han viste nemlig samme styrke som i de to forudgående træninger, som han havde domineret.
Men det blev ikke Henrik Lundgaard, som fik pole position. Et par minutter senere kom Jan Magnussen nemlig atter på banen, og denne her gang tangerede han ikke blot dagens bedste tid, men satte en, der var 45 tusindedele bedre.
”Det er en af de sjoveste tidtagninger, jeg har været med til,” sagde Jan Magnussen, som havde haft sine udfordringer på sin hurtigste omgang.
”Jeg blev kun stoppet på grund af vægten, for så kunne det være, at vi havde vejet for lidt. Det var bare så tæt, som det overhovedet kunne være. Min radiomand var nødt til at give mig alle tre cifre efter kommaet, og det er sjovt, når det er sådan. Vi skulle bare finde en tiendedel et sted, prøve at finde det i en nedbremsning, prøve at rulle lidt hurtigere igennem et sving. Det var rigtig sjovt. Det var en fantastisk bil og en god fødselsgave til vores teamchef Jørgen Agergaard, som fyldte 60 år i går.”
Læs mere om: Jan MagnussenRing Djursland13/09/09 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge |