”Jeg satser i hvert fald på at gøre det, for jeg skal vel bare køre et ok-resultat hjem i første heat for at beholde min føring,” vurderer Peugeot-køreren.
Takket være en stærk sæsonstart fik David Falch nemlig opbygget et forspring, som de øvrige kørere har haft svært ved at reducere. Inden sensommerløbet har han 71 points mere end nærmeste konkurrent, og da en kører i den kommende løbsweekend maksimalt kan score 43 points – og i øvrigt også i den efterfølgende DM-finale – er det åbenlyst, at han har rigtigt gode kort på hånden.
”Det skal jo bare gå, som det plejer,” siger David Falch på sin velkendte facon, som mere signalerer ro end selvsikkerhed.
”Jeg plejer at kunne køre rimeligt stærkt på Ring Djursand, så jeg tror, at det nok skal gå. Jeg glæder mig til at prøve min nye Peugeot 308’er på Ring Djursland, for det er første gang, at jeg skal køre med den på denne her bane. Vi har nogle forskellige ideer med bagvognen, som vi vil prøve i træningen, og så må vi se, om det kører den rigtige vej.”
David Falch kan i weekenden sikre sig Danmarksmesterskabet i Advan Cuppen. (Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
Men selv om de nye tiltag ikke skulle spille helt for David Falch og hans backing gruppe fra Number One Racing, kan sjællænderen berolige sig selv med, at det kun er et af sæsonens 12 hidtil kørte løb, hvor han ikke er endt på podiet.
”Hvis alt spiller, burde det kunne lade sig gøre at køre det mesterskab hjem,” vurderer David Falch. ”Taktikken er den samme som hidtil i år, nemlig en god tidtagning og et godt første heat, hvorefter vi må se, hvad jeg kan få ud af andet heat. Det har været taktikken siden juniløbet, og det har virket i mesterskabet, også fordi det har været forskellige kørere, som har været fremme.”
Kendetegnende for kampen i Advan Cuppen har nemlig ikke blot været, at David Falch har siddet solidt på førstepladsen i tabellen, men også at en stribe forskellige kørere har haft næsen fremme i de enkelte mesterskabsafdelinger. Peter Olsen, Havdrup, Anders Christensen, Egå, Bruno Rasmussen, Tyskland, og Anders Majgaard, Søborg, har alle vundet løb, men de har også taget så mange points fra hinanden, at selv om de kun er adskilt af godt 20 points inden Sensommerløbet, så udgør David Falchs forspring mere end det tredobbelte…
Stillingen i Advan Cup:
|
Plac. |
Kører |
Mærke |
Point |
|
1 |
David Falch |
Peugeot 307 / 308 |
211 |
2 |
Peter Olsen |
Peugeot 307 |
140 |
3 |
Kim Lund |
Peugeot 307 |
139 |
|
|
Bruno Rasmussen |
Peugeot 307 |
139 |
5 |
Anders Christensen |
Peugeot 307 |
123 |
6 |
Anders Majgaard |
Peugeot 308 |
118 |
|
|
Peter Obel |
Peugeot 307 |
118 |
8 |
Steffen Larsen |
Peugeot 307 |
116 |
9 |
Ole Luton |
Ford Focus |
99 |
|
10 |
Jesper Gregersen |
Peugeot 307 |
77 |
11 |
Kim Holmgaard |
Chevrolet Nubira |
61 |
12 |
Niels Ole Andersen |
Peugeot 307 |
32 |
|
|
Carsten Rasmussen |
Peugeot 307 |
32 |
14 |
Jesper Sylvest |
Peugeot 307 |
30 |
15 |
René Hoff |
Peugeot 307 |
20 |
|
16 |
Peter Juhl Jensen |
BMW 320i E90 |
19 |
17 |
Søren Marquard |
Peugeot 206 |
18 |
18 |
Tim Søndergaard |
Peugeot 307 |
13 |
|
|
Mirza Lovic |
Peugeot 307 |
13 |
20 |
Allan Jensen |
Peugeot 206 |
9 |
21 |
Peter Jensen |
BMW 120i |
8 |
|
|
Michael R. Jensen |
Peugeot 307 |
8 |
23 |
Michael Malberg |
Ford Focus |
7 |
|
Lars Gaardsøe |
Peugeot 206 |
7 |
|
Læs mere om: David FalchRing Djursland13/09/09 - Ring Djursland - Advan Cup |