Max Christensen så med store forventninger frem til udfordringerne i rallyparrets Subaru Impreza WRX 4WD:
- Det bliver virkelig et sjovt og kompakt rally med store udfordringer fra allerførste prøvekilometer. Vejene på Fyn bøjer både vandret og lodret. Derfor er det meget vigtigt under udformningen af sikkerhedsnoterne at medtage udelukkende de oplysninger, som er nødvendige for at holde et højt og konkurrencedygtigt tempo.
Max Christensen og Dorthe Ravn satte længderekord i jumpene på rallyets længste hastighedsprøve. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Ved sidste års udgave af rallyet på Fyn oplevede vi en tæt fight og konkurrence fra de tunede rallybiler, supplerer co-driver Dorthe Ravn. - Her blev vi dukket lidt på de snoede hastighedsprøver, fordi vi har et lille handicap i højere vægt for vores Subaru Impreza WRX 4WD. Belært af erfaringerne valgte vi derfor en opsætning af rallybilen, som gav os størst mulig konkurrencedygtighed på rallyets længste prøve, hvor vi specielt scorede et ærgerligt tidstab i 2008.
Med start nr. 1 gav Max Christensen og Dorthe Ravn tilskuerne en stor oplevelse på Sydfyn. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Midtvejs i FTZ KDAK Rally 2009 havde Max Christensen og Dorthe Ravn etableret et strategisk forspring på 10 sekunder til de nærmeste konkurrenter, som lidt uventet var Tim Svanholt og Per Henriksen i en tunet VW Golf GTI.
Inden rallyets afsluttende 3 hastighedsprøver var føringen for Subaru Motorsport Danmark til ærkerivalerne: Christian K. Jensen og Søren Tøndborg i Peugeot 207 Super 2000 4x4 imidlertid skrumpet ind til små 3 sekunder.
Svanholt/Henriksen fik ikke strammet grebet om rallyets slutspurt, og faldt i mellemtiden tilbage som firere.
I rallyets slutspurt strammede Subaru Motorsport Danmark grebet ekstra på hastighedsprøverne. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Heldigvis gav vores taktik fuldt bonus, konstaterer Dorthe Ravn. - De sidste 3 konkurrencestrækninger var de mest udfordrende i rallyet, og prøvetiderne blev yderst øjeblinks-tætte, da vi også satte ekstra trumf på. Vi sluttede således inden for samme halve sekund som Jensen/Tøndborg på de 3 prøver. Samlet for de sidste 32 prøvekilometre udbyggede vi strategisk og minimalt føringen med 3 tiendedele sekunder, hvilket svarer til 10 meters forskel i absolut fuldfart. Mere tæt og nervepirrende kan det næsten ikke blive. Slutresultatet blev derfor en flot generalsejr med 3,2 sekunders forspring.
Helt efter strategien vandt Max Christensen og Dorthe Ravn begge konkurrence-gennemkørsler på den længste hastighedsprøve i FTZ KDAK Rally 2009.
Max Christensen og Dorthe Ravn er regerende danske mestre i 4WD-klassen, og udbyggede DM-føringen på Fyn. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
General- og klassesejren bevirkede, at Subaru Motorsport Danmark udbyggede DM-føringen til 8 placeringspoints.
- Næste DM-afdeling afvikles sidst i september omkring Roskilde, afslutter Max Christensen. - Rallybilen klarede strabadserne på Fyn uden problemer, og vi er derfor fuldt konkurrenceklar og fintunet til DM-semifinalen på Sjælland.
Subaru Motorsport Danmark Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Dorthe RavnMax ChristensenSubaru Motorsport DanmarkFyn05/09/09 - Fyn - DM Rally |