"Jeg var utrolig spændt på at komme ud at køre på banen. Jeg har hørt utroligt meget godt om banen, så det var fantastisk at komme ud at køre på den," udtaler Jens Jensen. "Ydermere har der jo været den lange sommerferie, så det var rart at komme ud at køre ræs igen."
Dagen startede meget tidligt, da teamet først skulle igennem den obligatoriske tekniske kontrol kl 7. Men efter denne og førermødet, var det tid til 2 x kombineret træning og kvalifikation. Her gjalt det om at få føling for bilen igen, samt lære banen at kende.
(Foto: Motorsporten.dk)
Det blev til nogle gode omgange, inden at 1. træning blev kortvarigt afbrudt pga væske på banen. Men det vigtigste var at få nogle omgange og lære banen at kende.
"Ring Djursland er noget helt andet end Padborg Park og Jyllandsringen, som jeg tidligere har kørt på. Banen går op og ned og drejer næsten hele tiden. Der er mange blinde sving, hvor man ikke kan se banen foran sig. Så det skal man vende sig til, og det tager nogle omgange, inden at man har følingen med det. Både Padborg Park og Jyllandsringen er så godt som flade, så det var en helt ny oplevelse." opsumerer Jens
I 2. træning gik også fint, og i det hele taget, gjalt det om at få kørt så mange omgange som muligt, og undgå problemer eller skader med bilen. Det lykkedes fulde for Team Low Budget med Steffen Larsen og Martin Petersen, som var holdkammeraterne denne gang.
Det blev Jens Jensen der igen startede løbet i bilen, fra en 5. plads i klassen. Hans køretid blev til ca 1 time og 20 minutter i bilen, inden at Martin Petersen kom i bilen. På det tidspunktet var teamet kommet op på en 4. plads i klasse 1.
"Det gik rimelig problemfrit gennem mit stint, hvor jeg fandt en god hastighed, og kørte rimelig konstante omgangstider. Det er altid svært at holde omgangstiderne konstante, når man bliver overhalet af nogle af klasse 2 bilerne, fra den hurtigere klasse. Men jeg føler ikke at jeg mistede helt så meget tid her på Ring Djursland, som man nogen gange gør på de andre baner."
En mulig medspiller lurede flere gange i løbet af dagen - regnvejr. Der var inden løbets start, blevet snakket om i teamet, enten at fremskynde eller udskyde pitstoppet en anelse, alt afhængig af vejret. Der kom nogle få regndråber efter en times tid af løbet, men ikke nok til at man skulle overveje at skifte dæk. Heldigvis faldt det sådan ud, at der blev safetycar på samme tid som teamet valgte at gå i pit til tankning samt kørerskifte. Så derved blev der sparet lidt tid på det i forhold til nogle af konkurrenterne.
Kort tid efter kørerskiftet kom der en mindre regnbyge igen, men stadig ikke nok til at skifte fra slicks til regnvejrsdæk. Men det blev til ca 1 time og 10 minutter i bilen for Martin, inden at han kom ind til tankning og køreskifte med Steffen Larsen. Desværre skete der en mindre fejl under pitstoppet, som gjorde at vi måtte en ekstra gang i pit. Men heldigvis kom dette ikke til at koste.
(Foto: Motorsporten.dk)
Da kørerskiftet var overstået, lå teamet stadig på 4. pladsen men halede hurtigt ind på nogle af konkurrenterne i klassen, da disse begyndte at få problemer med bilerne.
Dette resulterede i, at efter ca 2 timer og 40 minuttes kørsel, var teamet kommet op på 3. pladsen. Men som det også kan ses på nedenstående billede lurede en ny faktor - regnen.
Skyerne kom tættere og tættere på, men Steffen havde efterhånden fået kørt en del omganges forspring på konkurrenterne, så der blev hele tiden krydset fingre for, at der kunne undgåes et pitstop, da 3. pladsen kunne køres stille og roligt hjem.
Heldigvis holdt det tørvejr, indtil at Steffen Larsen kunne krydse målstregen i Citroen AX nummer 103 for 3. gang i denne sæson. Men 5 minutter efter at løbet var slut, kom regnvejret for alvor, så det var heldigvis god timing fra vejrguderne. Ellers kunne dette nemt have vendt op og ned på hele resultatet igen.
Resultatet betyder, at Jens Jensen rykker alene på 3. pladsen i mesterskabet, da holdkammeraterne kun har kørt 2 løb hver. I pointstillingen ligger han nu 11 point foran 3. pladsen, og 7 point efter 2. pladsen. Første pladsen i mesterskabet indehaves af WW Racing, som vandt de første 2 løb i sæsonen samt sluttede på en 2. plads i lørdags løb. De ligger 19 point foran i mesterskabet, så de bliver svære for Jens at hente, med mindre at de får problemer i et af de 2 næste løb, ser 1. pladsen meget svær ud. Men intet er umuligt i motorsport. Resultatet betyder samtidig, at podiepladserne med sikkerhed bliver afgjort i sæsonens sidste løb, da ingen kan nå at stikke så langt fra andre i stillingen næste gang på Padborg Park.
Næste løb i Danish Endurance Championship køres om 3 uger på Padborg Park, men inden da stiller Jens Jensen op i 1600 Challenge løbet på Ring Djursland om 2 uger, i sammenhæng med DTC weekenden.
"Det bliver en helt ny oplevelse for mig, at skulle køre sprintløb. Indtil nu har jeg kørt langdistanceløb for Team Low Budget i Citroen AX'eren, hvor det mest gælder om at holde bilen kørende i de 4 timer at løbet varer, mens sprintløb gælder om at presse maksimalt i de ca 15 minutter at løbene varer. Men heldigvis har jeg prøvet at køre på banen nu, så nu kender jeg den, så det kun er bilen, en Peugeot 106 GTI, som er meget magen til Citroen'en, som skal læres. Men det kan også blive udfordring nok, da der kun er 20 minutters træning og 20 minutters kvalifikation, inden at de 2 løb går igang." slutter Jens Jensen.
Jens Jensen Læs mere om: Ring Djursland29/08/09 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |