Sejren kom i hus efter en fantastisk indsats fra Jan Magnussen, hvor han efter sidste pitstop, med en halv time tilbage af det 2 timer 45 minutter lange løb, kom ud på kolde dæk lige nøjagtig foran Ferrari, der ellers havde ført løbet. De to biler ramte hinanden og kørte side om side gennem en hel del af omgangen, før føringen var Jans. Han var dog under pres fra Ferrarien resten af løbet, men modstod alle overhalingsforsøg og kunne køre sejren hjem 3/10 sekund foran Ferrarien.
Holdkammerat Johnny O'Connell havde haft problemer med at få fart i bilen og havde mistet 20 sekunder til de førende og da Jan Magnussen overtog bilen under en safetycar periode, efter en times kørsel, lå de på fjerdepladsen. At Magnussen fik kørt bilen til den sensationelle sejr i bilens kun tredje løb, fik da hller ikke O'Connell til at spare på superlativerne omkring Magnussens indsats:
"Det er en af de flotteste kørsler, jeg nogensinde har set. Han lavede ingen fejl og jeg ved, hvor svær den bil var at køre i dag. Sejren i dag er alene Jans. Han er en rock stjerne..." - sagde amerikaneren efter løbet.
Jan Magnussen kan næsten ikke forholde sig til den seneste uges fantastiske begivenheder:
"Det er for vildt. Det må være den bedste uge i mit liv. Først en af mine bedste sejre i DTC, så fik vi en søn i mandags og torsdag sad jeg i flyveren på vej til Canada. At vi så allerede i det tredje GT2 løb med Corvetten kunne få en sejr, er slet ikke til at forstå. Det var simpelthen herreræs. Det var min holdkammerat Johnny O'Connell's løb nummer 100 i den Amerikanske Le Mans Serie og hans første sejr i serien fik vi faktisk sammen hos Panoz på netop den her bane i 1999. At vi så kan hive en sejr hjem allerede, er bare fantastisk. Det var så sjovt at køre ræs i dag. Da jeg kom ud efter mit sidste pitstop, vidste jeg, at Ferrarien havde haft en omgang til at varme dækkene, da han gik i pit en omgang før mig. Så jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at holde ham bag mig. Vi fik byttet masser af maling og kulfiberstumperne fløj af bilerne, men jeg holdt føringen og kunne efterfølgende hold e ham bag mig den sidste halve time, selvom presset var stort".
Som om det ikke var nok succes for Magnussen familien, så fik Jan Magnussens store søn, Kevin Magnussen, to flotte tredjepladser ved Eurocup i Formel Renault 2.0 i Tjekkiet. Dermed blev den nybagte storebror den kører, der scorede flest point i Tjekkiet.
Resultat:
1. O'Connell/Magnussen, Chevrolet Corvette C6.R, 117
2. Melo/Kaffer, Ferrari 430 GT, 117
3. Gavin/Beretta, Chevrolet Corvette C6.R, 116
4. Henzler/Werner, Porsche 911 GT3 RSR, 116
5. Bergmeister/Long, Porsche 911 GT3 RSR, 115
6. Farnbacher/James, Panoz Esperante GTLM, 115
7. Law/van Overbeek, Porsche 911 GT3 RSR, 115
8. Feinberg/Hall, Dodge Viper, 113
9. Hand/Auberlen, BMW E92 M3, 110
10. Robertson/Robertson/Murry, Ford GT MK 7, 105
11. Mueller/Milner, BMW E92 M3, 71 Læs mere om: Jan MagnussenJohnny O'ConnellCorvette RacingMosport Park30/08/09 - Mosport Park - ALMS |