Løbet var nemlig ikke mere end nogle få omgange gammelt, da Kurt Thiims sikre føring med ét blev forvandlet til noget, der lignede en tidlig fyraften for både kørere og mekanikere. En afkørsel havde slået baghjulsophænget på racerbilen skævt i den helt store stil.
”Bilen smuttede for mig,” forklarer Kurt Thiim om episoden. ”Der var nogen, som siden fortalte mig, at der var en anden bil, som havde smidt olie. Jeg så det ikke, så jeg bremsede bare, og pludselig var bagenden væk. Jeg fangede bilen, men asfalten forsvandt stille og roligt under den, og så kom der en vold i vejen.”
Da den hvide racerbil med startnummer 227 kom mere eller mindre sidelæns ind i pitten til mekanikerne fra Tegllund Racing, virkede det hele håbløst.
”Bilen kom ind som en såret hund, der ikke kunne løbe lige, og vores chefmekaniker Jørgen sagde til mig, at det var slut,” beretter Per Johansen, der havde fulgt starten af løbet fra pitten. ”Nej, sagde jeg, og vi fandt en bagbro og de andre stumper, der skulle til, og der gik så cirka 20 minutter med at få det skiftet. Da vi var på banen igen, var vi 21 omgange bagefter den førende bil. Men selvfølgelig så det lidt håbløst ud.”
Folkene fra Tegllund Racing gav dog ikke op. Der blev kæmpet videre. Ikke blot i pitten med værktøjet i næverne, men også i racerbilen med rattet i hånden.
”Teamet lavede et superarbejde, og jeg havde slet ikke regnet med, at det gik så hurtigt. Jeg nåede kun lige at komme ud af bilen og strække benene, så havde de lige skiftet en bagbro, og så skulle vi køre igen,” siger Kurt Thiim. Han kørte langsomt bilen frem i rækkerne inden det første obligatoriske tankstop, hvor Tom Pedersen kom i bilen.
(Foto: Tegllund Racing)
”Det var lidt træls at vide, at vi ikke kunne vinde, men på den anden side var det sjovt, for nu skulle jeg bare jagte. Det er nemlig ikke hver gang, man får lov af Per til at give fuld, hvis vi er foran,” fortæller Tom Pedersen, der naturligvis var ærgerlig over det skete. ”Det kunne ske for os alle sammen. Man kan selv have en dårlig dag og lave en fejl, og det er bare et splitsekund, hvor han laver en fejl, og så sker det bare. Sådan er det.”
Det blev Per Johansen, der kørte bilen over målstregen på 16. pladsen, hvilket betød, at Tegllund Racing har måttet afgive føringen i Danish Endurance Championship. Alligevel er han tilfreds med indsatsen.
”Da vi kom i mål, var vi 12 omgange bagefter den førende bil, så det svarede til, at vi havde vundet med ni omgange, hvis vi havde været med fremme fra start,” forklarer han. ”Hvis vi ser bort fra det, der skete først i løbet, så har det været en dejlig dag. Vi er fortrøstningsfulde og vi er klar til næste løb på Padborg Park om tre uger.”
Tegllund Racing Læs mere om: Kurt ThiimPer JohansenTom PedersenTegllund RacingRing Djursland29/08/09 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |