Når man snakker om den manglende kvalitet i underholdningen i Formel 1 hiver man mange faktorer ind, specielt omkring bilernes design. Men det er nu ganske tankevækkende at man én søndag kan have verdens kedeligste løb i Valencias gader og otte dage senere kan have et af de allermest spændende løb på Spa. Banerne har deres del af ansvaret for, når underholdningen bliver lidt mager.
Og underholdningen var stor på Spa. Allerede i går blev niveauet hævet, simpelthen ved at en Force India kom på pole. Og i dag fortsatte det så, med en god start, hvor Barrichello stallede og Raikkonen blæste frem.
Dernæst kom uheldet så, hvor vi måtte sige farvel til blandt andre både Button og Hamilton, der sammen med Grosjean og Alguersuari måtte forlade løbet efter en større kollision. Den medfødte en Safety Car periode, hvor rigtigt mange nåede i pit og fik tanket ordentlig op og fik nye dæk. Blandt andre Barrichello, der var startet på de bløde dæk. Han skiftede til de hårde efter én omgang, og dermed havde han brugt begge typer dæk i løbet.
Og selvfølgelig kom en Ferrari foran en Force India, da løbet blev givet frit igen. Men der stoppede vanetænkningen også. For Fisichella forblev resten af løbet i Raikkonens bakspejl og krydsede målstregen på en sikker 2. plads, mindre end et sekund efter Raikkonen.
På 3 pladsen kom Sebastian Vettel, der dermed fik vendt heldet lidt, efter et par halvsløje løb. Han var i en tæt duel med Kubica, der på en 4. plads førte an i en god dag for BMW, hvor Heidfeld hentede 5. pladsen i den anden BMW.
Kovlainen fik, uden at imponere synderligt, hentet en lille flok point på 6. pladsen. Bevares - han har taget sig sammen siden han fik en opsang af teamet, men hvis det er det her han kan præstere når han kommer under pres, virker hans fremtid hos McLaren meget kortfristet.
Barrichello overvandt sin rigtig dårlige start og endte på en 7. plads, mens Nico Rosberg tog det sidste point på 8. pladsen.
Mark Webber endte uden for pointene efter en straf for at have kørt ud foran en konkurrent ved et pitstop. Rimeligt nok, men tåbeligt af teamet.
Fernando Alonso lignede på et tidspunkt en der kunne drive det til noget i dag, men det hele ebbede ud i ingenting. I første sving ramte han Sutils bil, der mere eller mindre stod på tværs af banen. Det lille uheld betød at hjulkapslen på Alonsos bil blev beskadiget. Dette opdagede man først, da Alonso var i pit. Hjulkapslen sad mere end almindeligt godt fast. Da han endelig kom afsted analyserede Renault situationen og valgte at trække spanieren ud af løbet, så man ikke risikerede flyvende hjulkapsler igen. Måske de skulle overveje at droppe det skidt.
Jarno Trulli, der startede løbet fra 2. position fik heller ikke meget ud af det. Han pittede tidligt og kunne sikkert have fået noget fornuftigt ud af det. Men ligesom med Alonso fik han problemer ved et pitstop, hvor de havde problemer med at løsne benzinslangen fra bilen. Og kørt efter kom han tilbage i pitten og bakkede ind i garagen. Angiveligt var det en følge en en lille berøring med Heidfeld i løbets første sving, der sendte italieneren ud.
Men godt løb i Belgien. Barrichello hentede to point ind på Button, mens Vettel hentede seks point og Webber nul. Alt i alt kunne det have været meget værre for englænderen, der stadig har et solidt forspring i kampen om VM. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Spa-Francorchamps30/08/09 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1Belgiens Grand Prix - Resultat |