Drengene mens alt var fryd og gammen. (Foto: Havdrup Motorsport)Efter en udmærket tredjeplads i lørdagens tidtagning, blev Peter og hans fine Peugeot udtaget til teknisk kontrol. Ved denne tekniske kontrol blev der fokuseret på benzinen som racerne kører på. Peter afleverede den kvittering som han havde fået udleveret på tanken hvor benzinen er købt. Nu begyndte hele balladen. Det viser sig desværre at der ikke er overensstemmelse mellem de to steder i reglementerne hvor kravet til benzinens oktantal er opført. I det ene reglement står der 99 oktan og i det andet står der 102 oktan. Havdrup Motorsport kørte til denne weekend på 100 oktan og altså 1 (én) oktan højere end anført i det ene reglementspunkt. Teknisk kontrol indberettede dette til den teknisk dommer, og så begyndte tager tingene fart. Selvom Havdrup Motorsport ihærdigt forsøgte at gøre opmærksom på problemstillingen i reglementerne, fastholdt dommerne at Peter skulle dømmes. Han havde nu valget mellem at fastholde sin tredjeplads, og afvente en eventuel dom, eller at acceptere at være udelukket fra tidtagning og dermed igen starte bagerst. Peter vælger at starte bagerst, for dermed at tage de point som det var muligt uden at have en eventuel udelukkelse for hele weekenden hængende over hovedet.
Urimeligt – døm selv!
Hvordan var det nu det var morfar. Var det 99 eller 100 oktan? (Foto: Havdrup Motorsport)
Det har så senere vist sig at Peter og Havdrup Motorsport med meget stor sandsynlighed ville have vundet en ankesag, men det er desværre for sent nu.
Altså endnu engang Peter Olsen i sidste startrække på gridden. Det var dog en yderst skarp og sammenbidt førstekører i Havdrup Motorsport. Peter vidste at han havde farten og mon ikke den urimelige dom også sad lidt og nagede et eller andet sted.
Heat 1
En lidt forsigtig start, men allerede efter sving 1 begynder overhalingerne. Èn efter en bliver konkurrenterne overhalet. På sidste omgang er turen nået til den konkurrent som ligger nr. 7. Peter er tydeligt hurtigere, og er på vej udenom for enden af langsiden. Desværre kommer konkurrenten i sit forsøg til at overbremse bilen og kører dermed lige ud i svinget og tager Peter med af. Øv- øv efter 10 flotte overhalinger skulle det lige gå galt på sidste omgang, og så fuldstændigt uforskyldt. Peter får dog noteret en 15. plads og et point til mesterskabet, da han gennemfører mere end 75% af løbsdistancen.
Teamchef Buller og Chefdækskraber Mogens følger spændt slagets gang. Mon ikke de også nyder de mange flotte overhalinger. (Foto: Havdrup Motorsport)
Heat 2
Pga afkørslen i heat 1 starter Peter igen i bagerste startrække, og fuldstændigt som i heat 1 laver Peter 10 overhalinger. Denne gang dog uden at blive kørt af på sidste omgang og altså en 7 plads som resultat.
Peter og hele teamet er nu gået i gang med at gennemgå hele bilen og holde ALLE detaljer op med reglementet. Dette er selvfølgelig gjort før, men nu vil vi være helt sikre. Godt nok syntes vi i teamet at vi har været lidt forfulgt af urimelige dommere, men det er helt sikker at vi selv gør alt hvad der står i vores magt, for at forhindre lignende uheldige situationer i fremtiden.
Bilen, teamet og chaufføren har potentialet til en topplacering i mesterskabet, og den går vi efter.
Mester selv må ned på ryggen for at checke alt er OK, og for guds skyld iht reglementet. (Foto: Havdrup Motorsport)
Peter var ikke den eneste der blev kontrolleret denne weekend. To af konkurrenterne blev taget ud til kontrol af motor, og den ene af dem er blevet udelukket fra weekendens arrangement. Det betyder at Peter på trods af den noget magre resultat i weekenden, trods alt kun er gået fra en anden plads i mesterskabet til en delt tredje plads. Dette endda kun sølle to point fra ”hans” fortjente anden plads.
Næste afdeling, som samtidigt er næstsidste i mesterskabet, køres på Ring Djursland d. 12+13 September. Vi håber at så mange af teamet støtter møder op og vifter med Havdrup Motorsports rød, grønne og hvide flag.
Havdrup Motorsport MRJ Læs mere om: Peter OlsenHavdrup MotorsportJyllandsringen23/08/09 - Jyllandsringen - Advan Cup |