Ring Djursland bakker giver masser af udfordringer til de danske rallycrosskørere på årets sidste augustsøndag. (Foto: John Jensen)Det er to år siden, at der sidst blev kørt rallycross på Ring Djursland, men på søndag vender hele den danske elite tilbage til racerbanen nær Tirstrup Lufthavn. Det er den sjette af sæsonens otte afdelinger om Danmarksmesterskaberne, der skal afvikles, og meget tyder på, at det kommende løb på Ring Djursland kan blive et nøgleløb for udfaldet i flere af mesterskabsklasserne.
Det gælder ikke mindst i Supernational-klassen op til 2000 cm3. Gennem sæsonen har intet mindre end 40 forskellige kørere været til start, men trods det store deltagerantal er det dog en bestemt kører, som har skilt sig ud fra mængden. Det er Rasmus Nielsen, Asaa, der i sin Honda har vundet de fem foregående mesterskabsafdelinger. Vinder han også den sjette på Ring Djursland, er nordjyden sikker på Danmarksmesterskabet, uanset hvilke placeringer konkurrenterne kører hjem, for så vil de ikke være i stand til at indhente ham i årets to afsluttende løb.
Et jævnbyrdigt og uforudsigeligt løb tegner der sig i den kombinerede klasse for Supernational- og Division 1A-bilerne op til 1600 cm3, for her har man i de fem foregående DM-afdelinger oplevet hele tre forskellige løbsvindere. Ulrik Linnemann, Nibe, har sejret på Nysum-banen, Søren Sørensen, Vrå, vandt på Ørnedalsbanen, mens de tre øvrige DM-løb i henholdsvis Tyskland og på Nisseringen blev vundet af Jacob Schnoor, Auning, hvilket må gøre ham til storfavorit på Ring Djursland. Men djurslændingen kan ikke tage noget for givet, for Dennis V. Larsen, Dronninglund, og Dennis Rømer, Brønderslev, har ved flere af årets løb banket på helt i toppen og venter blot på at score deres første sejr i denne sæson.
Programmet på Ring Djursland omfatter yderligere to DM-klasser, nemlig gruppe N og Supernational over 2000 cm3, hvor henholdsvis Søren Lyck, Esbjerg, og Troels Daarbak, Øster Vrå, regnes som favoritter.
Endelig vil tilskuerne også kunne opleve det helt store sus fra de udenlandske rallycrossbaner. Løbet den 30. august får nemlig også deltagelse af en række biler fra den internationale Division 1, der er at betragte som rallycrossens Formel 1. Det er denne type biler, man kan opleve fra Europamesterskabsløbene i udlandet, og det er også her, at favoritten til at få rollen som hurtigste mand ved det kommende løb normalt boltrer sig.
Morten Jespersen kommer til start i sin voldsomme Peugeot 207 T 4WD fra EM-løbene. (Foto: Morten Alstrup)
Morten Jespersen, Aalborg, har i de seneste par år været fast mand i Division 1, hvor han til denne sæson har bygget en helt ny Peugeot 207 Turbo 4WD. Af ydre er det næsten kun den store bagvinge og de mange reklamer, som adskiller den fra enhver anden Peugeot 207, men under neden er teknikken markant anderledes. Den fircylindrede motor på bare to liter yder takket være turboladning mere end 550 hestekræfter, og med et drejningsmoment på 720 Nm bliver Morten Jespersen næsten skudt af sted, når han trykker højrepedalen i bund.
De indledende heats på Ring Djursland finder sted søndag formiddag, mens finalerne afvikles midt på eftermiddagen. Læs mere om: Ring Djursland30/08/09 - Ring Djursland - Rallycross - DM - DM |