“Det var en god omgang, hvor jeg fik tingene til at passe,” fortæller Casper Elgaard efter omgangen, der ved en tiendedel hurtigere end det, James Thompson, England, kunne præstere. ”Bilen var god, og vi har ændret meget på set-uppet, så jeg er glad og godt tilfreds, men der er stadigvæk en del at arbejde med.”
Casper Elgaard tog pole position til Grand Prix Danmark's første løb. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
”Jeg tror, at løbet i morgen bliver sværere end tidtagningen. Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at jeg tager den sejr, men James Thompson kæmper med om mesterskabet, og måske er en andenplads bedre end en førsteplads for ham. Men jeg vil gøre alt, og jeg har også inderbanen i starten. Nu har vi første pole position til teamet, og nu vil vi også gerne have den første sejr i denne weekend.”
James Thompson er den aktuelle etter i Danish Touringcar Championship, og hans aktuelle succes i serien gjorde, at hans Honda Accord Euro-R var forsynet med 60 kilo succesballast – den største mængde i feltet. Alligevel formåede han med den tunge bil at sætte lørdagens næstbedste tid.
”Når man tager vægten i betragtning, er det et godt resultat,” vurderede James Thompson. ”Vi havde ikke forventet at blive toer i tidtagningen. Jeg kørte omgange på 1.10,4 og 1.10,5, hvilket var nogenlunde det samme sidste gang, vi var her, hvor jeg var meget lettere, men det viser vores forbedringer med bilen, og det er meget godt.”
Den britiske VM-stjerne vurderer dog, at søndagens tre løb bliver en noget anderledes forestilling end lørdagens tidtagning.
”På grund af vægtforskellen mellem bilerne vil løbene blive meget, meget svære,” siger James Thompson. ”Det, man kan lave på en enkelt omgang, er okay, men det er noget andet med en hel løbsdistance. Vi er tilfredse med i dag, nu må vi se med i morgen.”
Tilfreds var Jan Magnussen, England, derimod ikke. Og det var ikke så meget det faktum, at han blev frataget sin hurtigste omgangstid for at have skåret et sving for kraftigt, men mere det niveau, som hans sorte og grønne BMW 320si E90 befandt sig på.
”Vi mangler noget, og jeg synes heller ikke, at balancen er god i bilen. Der er et eller andet, der ikke er, som det skal være,” sagde den regerende Danmarksmester efter tidtagningen, hvor han endte som nummer seks.
”Det er et generelt problem. Vi ødelægger vores dæk, som vi heller ikke har gjort før, så jeg ved ikke, hvor problemet er. Det er helt sikkert, at vi ikke har ramt rigtigt med dækkene fra i år, for vi bliver ved med at ødelægge dem, og det er ikke så fedt, når man ikke har så mange af dem.”
Kvalifikationstiderne:
|
Plac. |
Kører |
Mærke |
Tid |
|
1 |
Casper Elgaard |
Seat Leon |
1:10,276 |
2 |
James Thompson |
Honda Accord |
1:10,391 |
3 |
Michel Nykjær |
Chevrolet Lacetti |
1:10,546 |
|
4 |
Henrik Lundgaard |
Chevrolet Lacetti |
1:10,647 |
5 |
Jason Watt |
Seat Leon |
1:10,789 |
6 |
Jan Magnussen |
BMW 320si E90 |
1:10,858 |
|
7 |
Jens Reno Møller |
Seat Leon |
1:10,880 |
8 |
Martin Jensen |
BMW 320si E90 |
1:10,975 |
9 |
Kristian Poulsen |
BMW 320si E90 |
1:11,107 |
|
10 |
Kasper Jensen |
BMW 320i E46 |
1:11,134 |
11 |
Michael Carlsen |
Peugeot 407 |
1:11,195 |
12 |
Per Poulsen |
Honda Accord |
1:11,307 |
|
13 |
Joachim Stephansen |
BMW 320si E90 |
1:11,309 |
14 |
Peter Ager |
BMW 320si E90 |
1:11,690 |
15 |
Roland Poulsen |
BMW 320si E90 |
1:12,413 |
|
16 |
John Hansen |
Seat Leon Super Copa |
1:12,788 |
17 |
Martin Marrill |
Seat Leon Super Copa |
1:13,223 |
18 |
Jens Ole Mathiesen |
BMW M3 E46 |
1:13,452 |
|
19 |
Kim Morgan Jensen |
BMW 320i E46 |
1:14,135 |
|
Læs mere om: Casper ElgaardHenrik LundgaardJames ThompsonJan MagnussenJason WattMichel NykjærChevrolet Motorsport DanmarkFDM MotorsportHartmann RacingRee SportTeam BYGMA Jason Watt RacingJyllandsringen23/08/09 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |