I fredagens første tidtagning var der en del trafik med 25 biler på banen i meget varierende tempo, det gav problemer med at få en helt fri omgang. Under en safetycar periode imod slutningen valgte Alex at køre i pit fra en 1 plads, det skulle dog vise sig at være en dårlig beslutning idet kørerne på banen netop fik mulighed for at sætte én omgang, her lykkedes det Frederik Holm at slå Alex. På trods af at være blevet slået i tidtagningens sidste sekunder var det alligevel en meget tilfreds Alex Frederichsen som trillede bilen ned i teltet efter tidtagningen.
Meget lav frihøjde. (Foto: Anders Molin)
Under lørdagens tidtagning virkede det som om at der var bedre plads på banen og tiderne fik et gevaldigt ryk nedad, men der var også rigtigt mange andre som forbedrede deres tider. En kørerfejl fra Alex midt under tidtagning endte i sandkassen og han måtte tage til takke med en startplacering som nummer 5 i søndagens andet heat.
Under fredagens og lørdagens tidtagning havde Alex beklaget sig lidt over manglende trækkraft, og teamet besluttede at køre til fabrikken i Gram efter en ny dysebro.
Det viste sig dog søndag morgen at problemet var en defekt tændspole og med under en time til første løb var gode råd dyre. Det lykkedes dog at opspore en ældre BMW M3 hos Autoforum i Silkeborg så en mand blev sendt af sted for at låne en tændspole, han nåede lige tilbage inden løbsstart og med mindre end 1½ minut til start var den nye tændspole monteret og bilen klar til race.
Det er meget muligt at Alex ikke har kørt ”rigtigt” race siden en gang i forrige århundrede, men det så ikke ud til at holde ham tilbage, en lidt konservativ start resulterede i en 3. plads efter Christer Gislerud og Frederik Holm. Og da Frederik senere i heatet spinder, kører Alex Aquila'en over stregen som nummer 2 og som vinder af SP4 klassen.
Alex Frederichsen foran Frederik Holm og Johannes Gravesen. (Foto: Anders Molin)
Hvor søndagens første heat måske kunne opfattes som kedelig for Alex, var det andet noget mere action præget, fra nummer 5 på startgridden gik jagten først på teamkammeraten i Aquila teamet Thomas Mortensen, som Alex overhalede på 3. omgang blot for at spinde.
Alex var dog utrolig heldig for efter spindet vendte Aquila'en den rigtige vej og det var bare at køre videre.
Dog var der mistet endnu en placering. Nu så det dog ud til at Alex var blevet hidset rigtigt godt op for der gik ikke længe inden Alex havde taget placeringen tilbage og endnu en gang pressede Thomas.
Det andet forsøg på teamkammeraten gik dog noget mere smertefrit end det første. Herefter gik jagten på de tre forreste og under jagten formåede han at sætte løbets hurtigste omgang.
Alex Frederichsen på vej imod anden pladsen. (Foto: Thomas Norsted)
På sidste omgang ramte Christer Gislerud og Frederik Holm hinanden for enden af langsiden, Frederik udgik og dommeren takserede hændelsen til en stop’n’go til Christer og dermed blev det til dagens anden andenplads efter en meget velkørende Johannes Gravesen samt en tredjeplads til teamkammerat Thomas Mortensen.
Alex Frederichsen med pokalhøsten. (Foto: Søren Thøger)
Hele teamet var efter løbet tydeligt tilfredse, teamet fik vist at der for alvor er ved at være fart i Aquila'en og at Alex langt fra har glemt hvordan man kører race.
Slutteligt skal det fra teamet lyde en kæmpe tak til Klaus Verner og Autoforum Silkeborg for lån at tændspole.
Aquila Racing Cars Læs mere om: Alex Stubberup FrederichsenJyllandsringen23/08/09 - Jyllandsringen - Special Saloon |