Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

IndyCar Series

Flere hestekræfter i IndyCar Series

IndyCar
Series  

31/07/09 

Når deltagerne i denne weekend kører ud på Kentucky Speedway ovalbanen får de lidt flere hestekræfter til rådighed i deres biler.
Alle bilerne er blevet udstyret med et såkaldt 'push to pass' system, som i en periode giver kørerne lidt ekstra hestekræfter at gøre godt med, noget som for eksempel kan hjælpe dem i forbindelse med en overhaling, men selvfølgelig også af modstanderen til at forsvare sin placering med!
 

I løbet af den første sæson halvdel har IndyCar Series arrangørene allerede gjort en del for at gøre løbene endnu mere spændende, der er blandt andet fremstillet et nyt sæt spoilere til racerne, som specielt har skabt tæt race på ovalbanerne.

Nu er tiden så kommet til indførelsen af et 'push to pass' system, noget i stil med det der var i Champ Car World Series den sidste sæson den kørte.
I Champ Car World Series benyttede man turbomotorer, hvilket betød at 'push to pass' systemet kunne give kørerne et 'boost' på omkring 100 hestekræfter.
Helt så meget kan man ikke få ud af nutidens IndyCar Series motorer der kører uden turbo, men Honda's teknikere anslår at kørerne får mellem 5 og 20 heste mere når de aktiverer 'push to pass' systemet.

Grunden til at der tales om 5 til 20 hestekræfter, skyldes at motoren i forvejen er 'presset' fuldt ud, samt at kørerne kan vælge at køre på enten et lavt eller højt blandingsforhold for at spare lidt på brændstoffet under løbene.
Kører men på den magre blanding vil 'push to pass' systemet give op til 20 hestekræfter mere når det aktiveres, mens man på den fede blanding kun vil kunne opnå 5 hestekræfter.

Det er arrangørenes plan at gøre den tid, eller det antal gange, som 'push to pass' systemet kan aktiveret forskelligt fra bane til bane.
Til weekendens løb på Kentucky Speedway får kørerne mulighed for at aktiverer 'push to pass' systemet 20 gange, og hver aktivering kan maksimalt vare i 12 sekunder.

Den tidligere Champ Car kører Graham Rahal mener den ekstra effekt vil gøre en stor forskel:
"Man skulle måske ikke tro det, men fem ekstra hestekræfter er en temmelig 'big deal', specielt på ovalerne. Hvert lille 'hk' vil hjælpe dig. Det vil forbedre racet fordi folk måske glemmer at det ikke kun er noget, der bruges til at overhale, det kan også bruget til at sig forsvare med. Det bliver interessant. Der er ingen tvivl i mit sind om at det er en god ting."


Hr. Nielsen

Læs mere om:
  • Kentucky
  • 01/08/09 - Kentucky - IndyCar Series
  •