En unik Le Mans racer har fået rystet støvet af sig ved en testkørsel på Padborg Park - Bilen havde sidst rullet på Le Mans banen i 1986, hvor ejeren Jens Winther og Lars Viggo Jensen var det første danske team der gennemførte løbet, de sluttede tilmed på en flot 2. plads i C2 klassen og det blev til en samlet 11. plads.
En helt unik Le Mans racer - URD-BMW M1 (Foto: Heiselberg Racing/Søren Heiselberg)
Le Mans raceren skiftede ejer i slutningen af december '08 og den nye ejer Søren Sørensen (Læborg Autohandel) overlod i fredags rattet til Jan Heiselberg, ved bilens første testkørsel på en dansk bane - Sommervejret havde lige inden testdagen slået om og budt på regnbyger, men heldigvis var banen næsten tør inden testen, for en våd bane er ikke optimal når man gerne vil prøve om maskineriet stadig kan sit kram.
Jan Heiselberg er klar til bilens første testkørsel på dansk bane. (Foto: Heiselberg Racing/Søren Heiselberg)
Det blev en lettere begrænset funktionstest der skulle foretages på Padborg Park, for en anelse påpasselighed skulle Jan Heiselberg udvise, mest fordi nye friske dæk ikke nåede at komme hjem inden testdagen og således skulle der tænkes lidt over tingene, når de gamle dæk skulle sørge for grip på den nyoptørrede bane, for maskineriet kunne stadig - et hurtigt tryk på speederen midt på langsiden fik adrenalinen frem, da bilen uden kvaler lavede hjulspind ved omtrent 150 km/t, kunne den glade testkører berette.
En lille hjulspindstest ned ad langsiden imens men kører 150 km/t er en særlig oplevelse. (Foto: Heiselberg Racing/Søren Heiselberg)
URD-BMW M1 har en 6-cylindret motor der yder nærved 500 Hk, den er bygget i 1982 af URD Rennwagenbau GmbH i Tyskland og er baseret på den fine BMW M1 - Der er kun blevet bygget 4 biler, så det er uden tvivl et unikt klenodie Søren Sørensen har fået anskaffet sig.
Her er det Kristian Christensen der hjælper med forberedelserne af URD_BMW'en inden testkørslen. (Foto: Heiselberg Racing/Søren Heiselberg)
Bilen kørte sine sidste løb for 23 år siden, men den har haft det godt i sin 'pause' hos den tidligere ejer Jens Winther, og starte kunne den også da den nye ejer Søren Sørensen overtog bilen fra garagen hos Jens Winther, forberedelserne af bilen inden testkørslen sørgede Kristian Christensen for sammen med Heiselberg.
Oplevelsen af denne unikke BMW er endnu en grund til at få købt sin billet til Copenhagen Historic Grand Prix. (Foto: Heiselberg Racing/Søren Heiselberg)
Når bilen skal køres i København bliver oplevelsen yderligere piftet op, det er nemlig ingen mindre end den tidligere ejer og Le Mans kører Jens Winther Senior, der får opgaven med at styre den flotte URD-BMW M1 med sine 500Hk rundt på banen i Fælledparken.
Bilen kan opleves første gang om lørdagen under et træningspas kl. 12.45-13.05 og under et løb søndag kl. 10.55-11.15 samt senere på eftermiddagen ved en opvisning kl. 15.20-15.35
Jan Heiselberg stiller gerne op som reservekører til Copenhagen Historic Grand Prix.. (Foto: Heiselberg Racing/Søren Heiselberg)
Jan Heiselberg stiller selv op til Copenhagen Historic Grand Prix med en lidt ældre BMW, nemlig hans BMW 2002 ti og klassen vi får denne potente BMW at se, er den Royale Pro/Am klasse hvor han og BMW'en stiller op sammen med hans medkører Jan Magnussen for at dyste mod andre kendte kørere fra ind- og udland og ikke mindst Danmark's hurtigste prins og hans Ford Lotus Cortina.
Søren Sørensen(tv) var naturligvis med på Padborg Park for at overvære Jan Heiselberg(th) testkørsel. (Foto: Heiselberg Racing/Søren Heiselberg)
Skulle denne helt unikke Le Mans racer, med den flotte historie være helt uimodståelig, så kan raceren også studeres nærmere hos ejeren Søren Sørensen - Læborg Autohandel, hvor den også kan købes, men vel at mærke kun hvis den rette seriøse køber skulle vise interesse. Henrik Bess
Læs mere om: Jan HeiselbergJan MagnussenPadborg Park02/08/09 - Fælledparken - CHGP |