- Konkurrencen i de internationale klasser er meget benhård, oplyser Thomas Krebs. - Startplaceringerne i TOP TYVE afgøres ofte inden for et halvt sekund. Man scorer derfor kun frontplaceringerne på de konkurrencedage, hvor både karten og køreren er i topform.
Thomas Krebs (t.v.) fremviser nordjysk race power I KF2-klassen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Far Klaus har været teamchef og mekaniker i Krebs Racing lige siden karting-projektets opstart for seks år siden: - 2007 var desuden været et specielt år, hvor de internationale KF-klasser skiftede til en mere slidstærk konkurrencemotor. Samme år skiftede vi til Maranello Kart, som vi har været meget godt tilfredse med.
Thomas Krebs scorede mange fornuftige topplaceringer i KF3, hvor slutresultaterne blev en samlet otter (2007) og en treer (2008) i ranglisteturneringen: Dansk Super Kart (DSK). MNJ’eren fulgte dette op med DM-bronze i 2008.
Thomas Krebs (t.h.) og far/teamchef Klaus studerer omgangstider og lægger strategi for næste heat. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Generelt har knægten præsteret en flot stigende formkurve gennem de 6 års karting-kørsel, fortsætter Klaus Krebs Christensen. - Til 2009-sæsonen ramte Thomas aldersgrænsen for KF3, og rykkede derfor op i KF2. Skiftet betød en lidt hurtigere motor og højere topfart samt bremser på forhjulene.
- En kart er bygget med stiv bagaksel og trækker derfor på begge baghjul, forklarer Thomas Krebs. - Efterhånden er chassiserne dog konstrueret så godt, at køreren forholdsvis nemt kan dreje med karten, som ellers har en tendens til at ligeudkørsel i svingene. Bremserne på forhjulene gør det desuden muligt med en højere svinghastighed.
Thomas Krebs har scoret god fart i karten efter skiftet til KF2-klassen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Normalt er første sæson i en ny klasse samtidig et læreår, som betyder et lille dyk i konkurrence-placeringerne. Thomas Krebs har imidlertid klaret de nye udfordringer i KF2 med bravour:
- I al beskedenhed ligger jeg på en samlet tredjeplads i Dansk Super Kart for KF2. I denne turnering kommer man ikke i front på lucky punch races, fordi man bliver målt på semi- og hovedfinalerne hen over 6 løbsdage. DSK køres på Danmarks tre største baner i Thy, Grindsted og Roskilde, og foreløbig er der afviklet to ud af de tre løbsweekender.
Thomas Krebs (t.h.) har hjemkørt flere pokaler i Dansk Super Kart 2009. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Thomas Krebs ligger i en førergruppe på 5 kørere, som alle har mulighed for at blive kåret som DSK-mester 2009.
- Jeg mangler kun 6 placeringspoints op til den foreløbige førsteplads, afslutter Thomas Krebs. - DSK-finalen afvikles i Roskilde midt i september. Her gælder det om at holde finalenerverne på ret køl, fordi placeringspointene tæller dobbelt.
I mellemtiden deltager Thomas Krebs bl.a. i det tyske mesterskab, hvor MNJ’eren ligger på en foreløbig 10. plads efter 2 kørte afdelinger.
MOTORSPORT NORDJYLLAND
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Thomas Krebs |