Heat 1
Lars Andersen, Kaj Rasmussen og Kenneth Vagtholm brugte deres hækmotorfordel til at lægge sig front, mens Escort-rækkefølgen blev afgjort på første omgang da Erik Madsen udbremsede Poul Erik Jensen for enden af langsiden, med Benny Rasmussen på sjettepladsen.
Starten på 1. heat. (Foto: Motorsporten.dk)
Madsen var dog allerede idømt 20 strafsekunder for tyvstart, men alligevel livede han gevaldigt op på de første omgange. På tredje omgang havde han det rigtige spor ned ad trapperne og så var Kenneth Vagtholm firer og inden omgangen var omme fik også Kaj Rasmussen udsyn til baglygterne af den hvide Escort. Lars Andersen var imidlertid kørt og blev aldrig truet på førstepladsen, mens Madsen røg fra anden- til femtepladsen med straffen.
Erik Madsen var meget hurtig i den 'nye' Ford Escort. (Foto: Motorsporten.dk)
Poul Erik Jensen lod sig tilsyneladende inspirere af Erik Madsens bedrifter og kom snart forbi Kenneth Vagtholm, mens inden han kunne nå at gøre noget ved Kaj Rasmussen på tredjepladsen, kom Vagtholm igen. Det var derfor først på 10. omgang at Poul Erik definitivt lagde Vagtholm bag sig. Kaj Rasmussen kom øjeblikkeligt under pres og pludselig skulle Ivan Rasmussen lappes med en omgang som de to kamphaner nærmede sig trapperne. Kaj, forrest, kørte højre om, mens Poul Erik valgte den ledige linje venstre om og vandt dén kamp og dermed andenpladsen foran Kaj Rasmussen og Kenneth Vagtholm.
Benny Rasmussen var temmelig ensom på sjettepladsen, mens Porsche-trekløveret Søren Dybholm, Carsten Andersen og Kim Clausen sluttede på de næste pladser.
Bent Sørensen gjorde i weekenden comeback på Ring Djursland, efter ikke at have kørt på banen 'i en menneskealder'. (Foto: Motorsporten.dk)
En standardvognskvartet anført af Bent Sørensen – ex-rallycrosskøreren, der gjorde Ring Djursland-comeback, kæmpede tæt om 10. pladsen, med BMW-køreren som vinder. Tage Nielsen i Opel Kadett GT/E fulgte, mens Bo Hansens Triumph Dolomite blev udsat for flere overhalingsforsøg fra Henrik Carlsens Alfa Romeo GTV, der dog mest resulterede i et knap så rundt forhjul på Alfaen. Ivan Rasmussen og Mads Jensen sluttede feltet af i endnu et par Porscher.
Heat 2
Starten fra første heat gentog sig også i andet heat. Lars Andersen, Kaj Rasmussen og Kenneth Vagtholm kom i front, mens Carsten Andersen gjorde dem selskab i endnu en Porsche.
Starten på 2. heat. (Foto: Motorsporten.dk)
Poul Erik Jensen blev den tyvstartende Escort i dette heat og trak tilsyneladende Søren Dybholm med i fælden. Poul Erik var dog præcis så inspiret som Erik Madsen havde været i første heat og kørte den lange vej udenom Carsten Andersen i depotsvinget og fulgte snart med Kenneth Vagtholm forbi Kaj Rasmussen. Vagtholm var et kort øjeblik også passeret ud mod skoven, men Porschen holdt stand. Faktisk begyndte Escorten at tabe terræn, hvilket gav Vagtholm mulighed for at optage forfølgelsen på den førende Lars Andersen. Selvom afstanden blev mindsket så det dog aldrig rigtig farligt ud for den førende og dermed vandt Lars Andersen dagens anden sejr, mens Kenneth Vagtholm scorede en god andenplads.
Lars Andersen lever flot op til Panorama Vinduer's banner på Ring Djursland! (Foto: Motorsporten.dk)
Med Poul Erik Jensen straffet til sjettepladsen, kunne Kaj Rasmussen arve tredjepladsen, selvom Erik Madsen gjorde flere udfald på de sidste omgange. Madsen måtte omvendt holde øje med Carsten Andersen lige bag sig og dermed nøjes med fjerdepladsen.
På syvendepladsen fulgtes Søren Dybholm og Benny Rasmussen løbet igennem, men med Dybholms tyvstart var duellen afgjort længe før målstregen. Benny blev dermed syver foran Dybholm med Kim Clausen som nier.
Standardvognskvartetten fra forrige heat kæmpede endnu engang tæt om placeringerne. Denne gang førte Tage Nielsen an foran Bent Sørensen, Henrik Carlsen og Bo Hansen som distanceret fjerdemand.
Alfa Romeo køreren Henrik Carlsen sluttede på 10. pladsen. (Foto: Motorsporten.dk)
Placeringerne holdt til sidste omgang, hvor bøtten blev vendt, så Carlsen og hans GTV kom ind på 10. pladsen foran Bent Sørensen og Tage Nielsen. Ivan Rasmussen og Mads Jensen sørgede for at klassen for de nyeste historiske biler atter var fuldtalligt ved målstregen. Jesper O. Hansen Læs mere om: Ring Djursland21/06/09 - Ring Djursland - Historisk 1976 mesterskabClassic Car Meeting - Race 1Classic Car Meeting - Race 2Classic Car Meeting - Tidtagning 1Classic Car Meeting - Tidtagning 2 |