Mens Special Saloon Car Festivalen fejrer klassens 35 års jubilæum, er Classic Car Meeting identisk med årets tredje runde i Dansk Automobil Sports Unions serie for historiske racerbiler, hvor der er udskrevet fire mesterskaber for de firhjulede klassikere. De deltagende biler spænder aldersmæssigt meget vidt, lige fra køretøjer fra før anden verdenskrig og helt frem til midten af halvfjerdserne.
Bilerne i de historiske klasser udfordres af Ring Djurslands bakker og sving ved Classic Car Meeting den 20.-21. juni. (Foto: Morten Alstrup)
Igennem denne 40-årige periode skete der jo en kolossal udvikling af bilernes tekniske formåen. Det var ikke blot motorerne, som var i stand til at yde mere. Køreregenskaberne blev også konstant forbedret, og selv om ABS-bremser først er blevet standardudstyr i de seneste årtier, skete der også meget med bilernes evner til at stoppe igen fra høj fart. Men de store tekniske forskelle har også gjort det nødvendigt at inddele de historiske racerbiler i forskellige perioder, hvis konkurrencen bare skal være nogenlunde jævnbyrdig.
De ældste biler ved Classic Car Meeting finder man i den såkaldte 1965-klasse, der meget betegnende er det seneste produktionsår for de modeller, som må deltage her. Det er samtidig også den klasse, som såvel teknisk som aldersmæssigt spænder videst, for de ældste deltagende biler er de forhjulstrukne franske Citroëner og de britiske MG-sportvogne fra årene umiddelbart før anden verdenskrig. Det er dog ikke overraskende de yngste modeller indenfor perioden frem mod 1965, som dominerer klassen, og her kan man bl.a. opleve succesfulde tressermodeller som Ford Cortina og Mini Cooper kæmpe mod bl.a. sportsvogne som Lotus Elan og Ginetta.
I de historiske klasser vil man kunne opleve et bredt udsnit af standard- og sportsvogne fra tiden før ABS-bremserne blev opfundet. Her er en Ford Falcon og en Mini Cooper i aktion på Ring Djursland. (Foto: Morten Alstrup)
De næste trin i bilernes udviklingsforløb kan opleves i klasserne for biler bygget henholdsvis før 1971 og 1976, og selv om perioder på blot 5-6 år måske ikke virker af meget, skete der i dette tidsrum en markant udvikling i bilernes formåen og ydeevne, hvilket man vil kunne få demonstreret på Ring Djursland. Hvor man blandt bilerne i 1965-klassen typisk bruger et minut og lidt mere for at tilbagelægge en omgang, kan de hurtigste i 1971-klassen nøjes med at opgøre tiden i sekunder. Til gengæld skal man ned på at tilbagelægge omgangen på 55-56 sekunder, hvis man vil være med helt fremme i forreste række i 1976-klassen, der bl.a. er domineret af Porscher.
De ”ægte” historiske standard- og sportsvogne ved Classic Car Meeting suppleres med yderligere to klasser, der stadig bringer minderne tilbage om en svunden tid, men hvor racerbilerne dog ikke er nær så gamle. I klassen for historiske formelbiler er det således typisk specialbyggede formelvogne fra halvfjerdserne og firserne, man kan opleve, mens det i den såkaldte Young Timer-klasse kun er et krav, at bilerne skal være mindst 15 år gamle.
I Young Timer-klassen er det ikke så meget den rendyrkede nostalgi som lysten til at dyrke motorsport, der er hovedmotivet for at deltage. Young Timer-klassen er nemlig en forholdsvis billig form for motorsport at dyrke, idet der dels kan anvendes ældre biler, dels ikke er strenge krav til, at de skal fremstå i original og historisk korrekt stand. Men dette ændrer dog ikke på det faktum, at der også i denne klasse vil blive givet gas på Ring Djursland. Læs mere om: Ring DjurslandSpecial Saloon Car Festival og Classic Car Meeting |