Le Mans 10/06/09
|
|
Når Jan Magnussen i den kommende weekend 13.-14. juni stiller til start i sin Corvette C6.R i den 77. udgave af Le Mans er målet klart. Han vil vinde GT1 klassen for fjerde gang. Jan Magnussen kørte sit første Le Mans i 1999, men siden han i 2004 stillede til start i GT1 klassen for Corvette, har han vundet Le Mans tre gange, men de to seneste år, har han og Corvette måtte se sig slået af Aston Martin. |
Selvom det gav et par flotte andenpladser til Jan Magnussen og dermed betød, at han har været på podiet på Le Mans 5 år i træk, så er det ikke andenpladser den hurtige dansker samler på og derfor er målet i år en gentagelse af sejrene fra 2004-06.
Ved dette års Le Mans får Jan Magnussen amerikaneren Johnny O’Connell og spanieren Antonio Garcia som holdkammerater i Corvetten med nummer 63 og de tre har allerede bevist, at de er en hurtig trio, da de vandt det hårde amerikanske langdistanceløb, 12 timers løbet på Sebring.
For Corvette har løbet på Le Mans en ekstra betydning i år. Efter at have sejret i GT1 klassen 5 gange siden 2001, så er det i år sidste gang, at Corvette stiller til start i GT1 klassen. Efter Le Mans skifter de deres fokus til GT2 klassen, der fra 2010 bliver den globale GT klasse.
Den stærkeste udfordrer til Jan Magnussen i kampen om sejren er naturligvis Corvette Racings anden bil med Oliver Gavin og Oliver Beretta, de to kørere Magnussen vandt sine tre sejre sammen med. Som tredjekører i Corvetten med nummer 64 er det Marcel Fassler, der har erstattet Max Papis. Endnu to Corvette C6.R stiller til start i årets løb. Luc Alphand Aventures stiller med et team med de to biler og de er et stærkt bud på en plads på podiet. Aston Martin er igen i år med i GT1 klassen. Team Jetalliance, det mest vindende team i FIA GT 2007-08 er et stærkt kort og Aston Martin DBR9 har vist, at de er ekstra hurtige i de kølige nattetimer. Fra den japanske Lamborghini Club kommer Team JLOC til start med en Lamborghini Murcielago R-GT.
Inden løbet starter lørdag kl. 15 håber Jan Magnussen at have gentaget et af højdepunkterne fra sidste sæson, Pole Position på Le Mans. Men selv om det er Jan, der skal kvalificere bilen er det endnu ikke sikkert, at der bliver mulighed for at gå efter den hurtigste tid.
Modsat sidste år, så må der kun arbejde to mekanikere med en luftpistol, på at skifte dæk. (Foto: Jan Kaiser)
”Det er mig, der skal køre kvalifikationen i vores bil” forklarer Jan Magnussen. ”Men det er ikke helt sikkert, at der bliver mulighed for at gå efter en hurtig omgang i kvalifikationstrim. Meget afhænger af vejret og hvordan vores træninger udvikler sig. Reglerne på Le Mans har ændret sig i år. I år må der kun være to mand og en luftpistol, der arbejder med bilen ved dækskift. Det er en halvering i forhold til sidste år og det betyder at et dækskifte kan komme til at tage 25-30 sekunder modsat omkring 10 sekunder sidste år. Det betyder igen, at vi skal forsøge at køre to, måske tre stints, på vores dæk og derfor skal vi bruge træningerne på at samle så mange data ind som muligt. Får vi ødelagt vores træning af regn eller andre uheld kan det være, at vi er nødsaget til at samle yderligere data i kvalifikationen og så kommer vi ikke til at gå efter den ultimative omgang. Men det håber jeg naturl igvis ikke. Jeg husker stadig sidste års omgang, der var en feberomgang og en af sæsonens mange højdepunkter”. Læs mere om: Antonio GarciaJan MagnussenJohnny O'ConnellCorvette RacingLe Mans13/06/09 - Le Mans - Le Mans |