Til DM-arrangementet om Hammel (DM 2): Danboring Rally 2009 var konkurrencen yderst skarp fra frontrunnerne i 4WD-klassen til rallyparret fra Svenstrup/Horsens.
- Vi havde tippet intens kamp til målstregen, forklarer Max Christensen. - Lidt over et dusin rallyteams med firehjulstræk havde skrevet sig på startlisten, og i det tørre sommervejr var konkurrenterne lidt bedre forberedt til sekundfighten. På forhånd havde vi spottet de mest nærgående kandidater til generalsejren i Danboring Rallyet til at blive ærkerivalerne: Christian K. Jensen/Søren Tøndborg samt Karl-Åge Jensen/Hans Marx, som i 2009 er skiftet fra Subaru til Peugeot 2007 Super 2000.
Max Christensen og Dorthe Ravn satte fuldt tempo på deres Subaru Impreza WRX Sti fra allerførste hastighedsprøve. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- DM-rallyet bød på et svært kompromis omkring dækvalget, supplerer co-driver Dorthe Ravn. - De fleste af hastighedsprøverne vekslede mellem asfalt og grus, hvilket lige var guf for 4WD’erne. På løst underlag har vi mulighed for at overføre hestekræfterne til underlaget, men under nedbremsningerne er vi selvfølgelig sidestillet med rallybilerne med træk på 2 hjul.
Karl-Åge Jensen og Hans Marx angreb allerede fra allerførste hastighedsprøve, hvilket gav en delt sejr til rallyparret sammen med Max Christensen og Dorthe Ravn.
Max Christensen og Dorthe Ravn holdt hovederne kolde i det lune østjyske forsommervejr. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Det er lidt tankevækkende, konstaterer Max Christensen. – Efter 6 km. intens angreb på sving og bakker slutter vi inden for samme tiendedel sekund. Efter prøve 2 skulle det dog vise sig, at den reelle konkurrence om generalsejren kom fra Christian K. Jensen og Søren Tøndborg, som nu strammede elastikkerne i deres Peugeot 2007 Super 2000.
Midtvejs i rallyet lå Subaru Motorsport Danmark på en fornuftig andenplads i generalklassementet. Dorthe Ravn forklarer omkring rallyets sidste halvdel:
Rallyparret blev udfordret af vekslende underlag i deres Subaru Impreza WRX Sti. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Både i cykelløb og rally kan man ikke vinde alle arrangementerne. Det gælder hele tiden om at udvælge sine fights med ro og overblik. Vi vurderede, at ærkerivalerne havde fundet kørerytme, som vi skulle oversatse for at matche. I DM-slutstillingen er årets alle 5 delresultater tællende. Det gælder derfor først og fremmest om at nå målstregen. Derfor satte vi spot light på at bibeholde et forspring til Karl-Åge Jensen og Hans Marx.
Begge 2 rallyteams satte fingeraftryk på slutspurten. På tredje- og den allersidste hastighedsprøve var forskellen på en og to tiendedele sekunders favør til Max Christensen og Dorthe Ravn i deres Subaru Impreza WRX Sti. I alt var rallyparret hurtigst på 4 ud rallyets 14 hastighedsrøver, som havde en konkurrencelængde på 134 km..
Subaru Motorsport Danmark fejrede andenpladsen generelt med champagne på målrampen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vi kørte over målrampen med et forspring på 10 sekunder, oplyser Max Christensen. – Herved hjemkørte vi andenpladsen generelt, og samtidig blev DM-føringen forsvaret med held. Vi har nu et forspring på 3 placeringspoints til toerne: Jensen/Tøndborg.
Næste DM-rally foregår på snoede og bakkede veje på Fyn efter sommerpausen.
Subaru Motorsport Danmark Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Christian JensenDorthe RavnMax ChristensenSøren TøndborgHammel06/06/09 - Hammel - DM Rally |