For uanset hvad man har lavet af regelændringer både i form af bilernes design og ændrede regler for kvalifikation, så er det gang på gang manden på pole der vinder løbet. Beklageligvis - det ville være sjovere, hvis resultatet ikke var så givet på forhånd.
Men for Vettel vil 10 point i morgen være mere end vigtige, hvis han skal bevare håbet om at kæmpe med Button om verdensmesterskabet. Og selv om han skulle vinde, kunne man godt se for sig at Button snupper 2. pladsen og så er det kun sølle to point som Vettel henter ind på englænderen.
Det er værd at bemærke at top 4 bliver fyldt ud af Barrichello og Mark Webber, en understregning af, at de to biler, Red Bull og Brawn, i særklasse er de bedste biler i F1 i øjeblikket.
Ikke at de to kørere er dårlige, og ikke hører til i det fine selskab, slet ikke. Men sidste år var de ikke i nærheden af den ende af feltet og nu er de der mere eller mindre konstant. Begge kan de vinde i morgen, skulle Vettel og Button få lyst til en tidlig fyraften, og måske faktisk også alligevel - helt afskrive kan man i al fald ikke.
Udover Brawn og Red Bull er det kun Ferrari der har to biler i top 10. Mens sæsonstarten var lidt rystende for de stejlende hingste, er de ligeså stille ved at etablere sig som det 3. bedste team, selvom Trulli i sin Toyota kilede sig ind imellem Ferrari racerne og top fire. Og intet er sikkert for Ferrari - det kan stadig gå den anden vej - i øjeblikket er ingen garanteret gode resultater, selvom alle forventer at det kun er et spørgsmål om tid førend Ferrari og McLaren igen er i front.
Hos Toyota var det Trulli der havnede i top 10, men det kunne ligeså godt have været Timo Glock - han har kvaliteten til det. Det samme gælder hos BMW hvor det var Robert Kubica der smed slæden ind i top 10, men det kunne ligeså godt have været Heidfeld.
Sådan står det ikke helt til hos Williams og Renault, der også havde biler i top 10. Her er det i høj grad kørerne der gør forskellen. Der er tydelig klasseforskel på Alonso/Rosberg og Piquet/Nakajima. Lørdagens kvalifikation var i al fald ikke tidspunktet hvor nogen af de to fik den tanke at ændre på verdens opfattelse af dem.
McLaren viste lovende takter i træningen, men kun der åbenbart. Det hele endte med at Kovalainen placerede sig bedre end Hamilton, men når vi taler om 14. og 16. pladsen er det måske ikke så interessant alligevel. Men det er værd at bemærke at mens Hamilton har kæmpet, sådan som en mester bør, så har Kovalainen generelt været skuffende i denne sæson. Nu er han foran Hamilton fra start og det ville være et ret smart træk at vise sit team at man kan køre lige op med mesteren. Det er i al fald ikke god reklame hvis Kovalainen slutter løbet med at have vundet to pladser, mens Hamilton henter point. Kovalainen er virkelig til eksamen søndag.
Martin Møller-Thomsen
|